Glassmester Peder Johnsen Aas (Vifstad)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Janne Karin Sandvik Rose
Sted: TRONDHEIM

Glassmester Peder Johnsen Aas (Vifstad)

Legg inn av Janne Karin Sandvik Rose » 7. november 2011 kl. 21.40

Jeg er blitt kontaktet av Peder Johnsen Aas' etterkommere i Amerika, og trenger hjelp til å løse denne gåten.
Peder Johnsen Aas, født i Tydal 26.02.1830, s.a. John Einersen Aas og Maria Enoksdtr. Familien flyttet til Skatval da han var ca. 1 år, og har adressen Vifstadaas da han ble konfirmert der i 1844. Han ble gift med Oline Pedersdtr.Hegli i Stadsbygd 22.09.1856.
De fikk 11 barn, i perioden 1856-1877, alle døpt i Stadsbygd. De bodde flere steder der, bl.a. Fætten, Dybdahl, Værket og på Nøst/Nøstbrettingen fra 1862.
Det sies at Peder Johnsen med fam. flyttet til Trondheim og var involvert i glassarbeid til en kirke i Trondheimsområdet, (on a hillside in Trondheim for å bruke deres ord!) men han døde 10.01.1886 og ble gravlagt i Rissa, visstnok like før den aktuelle kirken ble ferdigstilt. Etter hans død reiste flere av barna og hans enke til Amerika. Etterkommerne har hørt at det skal finnes et portrett av denne Peder Johnsen Aas i kirka han jobbet på før sin død, men de har ikke klart å finne ut hvor og hvilken kirke dette er. Etterkommerne er godt oppdatert når det gjelder slekta her, det er portrettet og informasjon om evt. arbeid av/med glassmester Peder Johnsen de er ute etter. Jeg kan ikke finne noen utflytting fra Stadsbygd/Rissa på denne familien. Denne etterlysningen er også lagt ut under Trondheim. Håper noen kan hjelpe :lol:

gj02876
Sted: AGDENES

Re: Glassmester Peder Johnsen Aas (Vifstad)

Legg inn av gj02876 » 8. november 2011 kl. 22.13

Hei!
Det eneste kirkebygget som ligger nær beskrivelsene ovenfor, er så vidt jeg kan se Ilen kirke. Den ligger på toppen av bakken opp fra Nidelva. Det er en vakker kirke med betydelige glassarbeider. Jeg har ikke vært inne i kirken, og kan derfor ikke uttale meg om eventuelle bilder der.
Lenkeadresse med bilder av kirken:

http://ilen.kirken.trondheim.no/index.p ... ken&&p=34|

Mvh
Stig

Janne Karin Sandvik Rose
Sted: TRONDHEIM

Re: Glassmester Peder Johnsen Aas (Vifstad)

Legg inn av Janne Karin Sandvik Rose » 9. november 2011 kl. 9.55

Jeg har snakket med kirkekontoret i Rissa, og de forteller at Rissa kirke og Ila kirke visstnok hadde samme byggmester, så det kan virkelig være en mulighet, takk så langt.
Mvh Janne

Svar

Gå tilbake til «Rissa»