Nils Jørgensen Agersborg

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22082
Sted: RÅDAL

Nils Jørgensen Agersborg

Legg inn av dn22082 » 31. august 2011 kl. 16.41

Nils Jørgensen Agersborg var sogneprest i Surnadal fra 1664 til sin død i 1682.
Han kom til Norge i 1661

Han var først gift med Doret/Dåret Meldahl og deretter med Margrethe Ruberg.

Han hadde i alle fall 4 barn.
1 Inger f. 1662
2 Jørgen f. 1666
3 Sofie f. 1670
4 Lisbeth f. 1673

Jørgen reiste i 1696 til Alstahaug hvor han var hovmann hos Petter Dasss og senere til Vefsen hvor han giftet seg ( minst 30 år gammel) med Sophie Gyth. De fikk første barn i 1704.

Er det noen som har opplysninger om følgende:

1 Hvilke barn fikk Nils med hvilken kvinne?
2 Opphavet til Dåret/Doret Meldahl?
3 Var Jørgen gift før han reiste til Alstahaug, med hvem og hadde de eventuelt barn?

gj11744
Sted: Norheimsund

Re: Nils Jørgensen Agersborg

Legg inn av gj11744 » 3. oktober 2011 kl. 22.38

Hei.
Moren til Jørgen Agersborg og dem som kom etterpå var Margrethe Pedersdatter Ruberg.
Hun døde i 1708 på Harang, året før Jørgens første datter Margrethe Jørgensdatter Agersborg ble født i Vefsn.

Foreldrene til Margrethe Pedersdatter var Peder Rasmussen Ruberg (1600-1665) og Adelheid Johansdatter Rasbech.

Jørgen var ikke gift før han kom i tjeneste hos Petter Dass på Alstahaug, men giftet seg med en niese av Petter Dass' kone, Sophie Aleksandersdatter Gyth på gården Rynes i Vefsn. Han bodde hos svigerfaren på Rynes i 1701.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 4. oktober 2011 kl. 13.03

Hei Asle.

Tusen takk for svar. Hyggelig med all hjelp jeg kan få.

Etter det jeg selv har funnet ut var Nils Jørgensen Agersborg først gift med
Doret Meldahl før han giftet seg med Margrethe Pedersdatter Ruberg.
Kilde Bjørn Nyheim:
http://www.bjornnyheim.com/sl_agersborg.pdf

Doret Meldahl var enke etter forige prest i Surnadal Hans Eliassen Soop.

Jeg har ikke funnet dødsdato for Doret Meldahl eller brullupsdag for Nils Jørgensen Agersborg og Margrethe Ruberg.

Ettersom Nils Jørgensen Agersborg kom til Norge i 1661 og først var gift med Doret har jeg problemer med at Margrethe er mor til alle ungene. Så vidt jeg vet var den eldste, Inger, født 1662.

Mor til Margrethe var etter det jeg har Kirsten Kristendtr Bolgen.

Adelheid Johansdtr Rasbech ( død ca 1734) var gift med Rasus Pedersen Ruberg, altså Margrethes bror.

Har du funnet ekteskaps inngåelsen mellom Jørgen Agersborg og Sophie Gyth?
(dersom det her står ungkar er jeg enig i at han ikke kan ha vært gift tidligere).

Dersom noen av mine data er feil setter jeg stor pris på dokumenterte data, med kilde anvisning, slik at jeg får rettet opp dette.

gj11744

Legg inn av gj11744 » 5. oktober 2011 kl. 19.40

Det virker svært sannsynlig at Nils Agersborg først giftet seg med enken etter den forrige presten i Surnaldal (Dåret Meldal) da han fikk prestestillingen der. Far hans, Jørgen Iversen (Brørup) fikk prestestillingen i Aggersborg da han på samme måte giftet seg med enken etter presten der, Inger Nilsdtr. Første mannen til Inger het da Evert Meyer. Nils Agersborg hadde dermed en halvbror, som var fogd til Strinden, og som visstnok også skal ha hjulpet ham til å få prestestillingen i Surnadal. At Nils fikk den første datteren med Dåret Meldal er vel også ganske rimelig.

Dessverre så dekker ikke kirkeboken i Vefsn årene 1693-1711, så nøyaktig dato for giftermålet er vanskelig å finne. Men Jørgen Nilsen (Agersborg) bodde på Rynes hos sin svigerfar i 1701:
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38463/77/

Hilsen Asle.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 5. oktober 2011 kl. 20.11

Hei igjen Asle

Antar denne floken ikke er så lett å løse. Ettersom dødsåret til Dåret Meldahl ikke er kjent blir det vel umulig å avgjøre hvem som er mor til de forskjellige barna. Etter det jeg ser er Jørgen 36 år i 1701, altså født 1665-66.

Det er vel ikke umulig at han hadde vært gift før ettersom han var 38-39 år da han fikk første barn med Sophie. Dette er ganske høy alder for første ekteskap for en mann av hans avstamning.

Problemet er å finne dokumentasjon på dette som skjedde for så lenge siden!

Har du peiling på hvem Inger Nilsdatter er?
(bortsett fra at hun var gift med Edward Meier før hun giftet seg med Jørgen Iversen Brørup?)

gj11744

Legg inn av gj11744 » 6. oktober 2011 kl. 10.25

Jeg ser at Bjørn Nyheim foreslår at Inger Nilsdtr kan ha vært søsteren til Klaus Nilsen, sogneprest i Raabjerg. Det er det beste forslaget jeg har.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»