Faksvåg Straumsnes og Hitra 1600 tallet, utspring til Verran

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Faksvåg Straumsnes og Hitra 1600 tallet, utspring til Verran

Legg inn av Astrid Mollan » 24. september 2011 kl. 11.13

Jeg kaster ut noen ideer om sammenhengen mellom folk fra Straumsnes (Faksvågen) på Nordmøre, Faksvåg på Hitra og beboere i Verran, Nord Trøndelag. Har noen opplysninger som kan støtte, avkrefte dette? Jeg ser på Internett at det er flere som leter.

Fra Straumsnesboka (Nordmøre) nr 3 side 278 under Myran i Faksvågen:
#Første ,mannen her i Myran skulle vere ein som kom over Dovre. Han hadde med seg en kiste, ei kjerring og ein unge. Dei laga seg ein jordgamme som dei budde i første tida. Denne karen skulle opphavelig vera fra Danmark . Han var lyst fredfredlaus der, fortel segna. Disse folka flytta seinere til Hitra. Der kom dei seg godt fram, og det skal leva ættlinger etter dei famleis.”

Så har vi Joen f. ca 1620 og sønnen Knud Joensen f. ca 1650. Knud kom til Verran ca 1680 som sagmester på Tangstad. Han kjøpte gården Vennes og 3 sagbruk. Død 1697. Han eller faren skal ha kommet fra Romsdalen eller Gudbrandsdalen. Knud var gift med Mali Olsdatter f. 1660. Jeg har ikke funnet hvor hun er født. Opplysninger fra Nord-Trøndelag Historielags årbok 1951 om Vennes i Verran.

I Faksvågen i Straumsnes finner jeg en Mali Olluffsdatter Faksvåg “uplassert” fødd i 1660.

Joen kan ha hett Jachobsen. Han finnes i folketellingen for Ytterøy 1701.

Jeg har barna til Knud og Mali og hennes barn fra 2. ekteskap født i Verran.

Det var stor trelasthandel på Nordmøre med bruk av oppgangssager på 1600 tallet. En plass må Knut ha vært i arbeid med trelast og sag før han kom til Verran. Han må også ha lagt seg opp penger.

Er det en sammenheng mellom folk i Faksvågen på Straumsnes, Faksvåg på Hitra og Knud som kom som sagmester til Verran? Er det skrevet noe om Faksvåg på Hitra?

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Faksvåg Straumsnes og Hitra 1600 tallet, utspring til Ve

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 30. september 2011 kl. 1.51

Hei Astrid !

Ser at du ikke har fått noen respons på dette. Jeg kan nok heller ikke hjelpe deg med annet enn å si at Faksvåg er omtalt på sidene 349 til 354 i den gamle og noe ufullstendige gårds- og slektsboka for Hitra, utgitt for ca 50 år siden.

Når det gjeldere, Jon, Knut og Mali kan jeg ikke finne disse navnene referert i boka i det aktuelle tidsrom. En Jon Nilsen er nevnt, i forbindelse med manntallet 1701.

Ganske negativt dette kanskje - hadde det ikke vært for disse setningene: "I lang tid hadde det vært sag der." "Derfor var det som et industrisentra på Faksvåg. Det var 8 strandsitter- og husmannsstuer med like mange familier. Dertil var det tre stuebygninger på gården i Rosings tid." En sagmester het "Erik Olsen og var f. 1639." "Husmenn og strandsittere hadde som regel arbeid en tid på året ved saga - også som planke- og bordbærere. Lasting av kjøpefartøy var det også noe å tjene på ... "

Disse løsrevne sitatene viser at det var slik virksomhet på Faksvåg, Hitra, som kunne skaffet din Knut Jonsen erfaring med trelast før han reiste til Verran. Det nevnes også at sagindustrien på Faksvåg er adskillig redusert år 1701. Videre fremgår at det må ha bodd mange på Faksvåg som ikke er nevnt i boka ... Men jeg vet ingenting mer enn det som boka sier, og kan ikke innestå for de opplysningene som bygdebokforfatteren har kommet med.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Faksvåg Straumsnes og Hitra 1600 tallet, utspring til Ve

Legg inn av Astrid Mollan » 30. september 2011 kl. 15.52

Et lite spor kan det være! Takk.
Astrid

Svar

Gå tilbake til «Hitra»