Slektgransking

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
dn27244
Sted: ROVERUD

Slektgransking

Legg inn av dn27244 » 8. august 2011 kl. 21.30

Er det noen som vet om det er noen som kan tålke kirkebøker.Jeg er 32 år men det er ikke lett med gotikst skrift :( .da lurer jeg på en tig fins det historelag i oslo.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Slektgransking

Legg inn av Paul Johan Hals » 8. august 2011 kl. 21.55

Dette burde kanskje vært plassert under Slektsfaglige diskusjoner > Generelt, men siden det står her så svarer jeg her.

Det kommer an på om du mener hele boksider, eller enkelte innføringer.

Her på DIS-Norge er et forum som heter: Slektsfaglige diskusjoner > Hjelp til tyding av kildemateriale. Der kan du legge ut spørsmål, fortrinnsvis med link til den aktuelle siden og henvisning til posten det gjelder. Ta en titt på trådene i det forumet så får du sikkert en forståelse av hvordan det fungerer. Det er en prioritert tråd i det forumet, som beskriver hvordan man lager link til kirkebøkene. Den er det viktig å sette seg inn i.

Gotisk handskrift er ikke av det enkleste å lese, men det er utrolig hvor mye en kan lære av det andre har tydet. Da kan en ta for seg den aktuelle posten og se om man kommer fram til samme resultat.
Jeg, og sikkert de fleste andre, har gjort noen skikkelige "brølere" noen ganger, men det er alltid noen som kommer inn og retter opp, heldigvis. :)

Blir man først hekta, så er det utrolig morro.

Lykke til

Mvh Paul

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Re: Slektgransking

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 8. august 2011 kl. 23.59

Her er et lite kurs som kan hjelpe deg å trene på gotisk skrift. http://www.hist.uib.no/gotisk/

Jeg synes det er fint med den lille boksen med alfabetet, (trykk på knappen øverst på siden) den kan du ta med deg inn i kirkeboksiden og legge ved siden av det du prøver å lese. En virkelig god hjelp.

Ellers er jeg enig med Paul, se litt på det andre har tolket i forumet. Om ikke lenge greier du mye selv.

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»