. I kirkeboken fant jeg først bare Anne Catrine Holst Schjøtt, født 26. nov. 1815 og regnet med at det var henne. Langt senere har jeg funnet kusinen, Johanne Catrine Schjøtt, født 19. juni 1817. Det må være henne selv om årstallet ikke stemmer med Grimstadslægter. Hvis noen vet mer om dette, er jeg takknemlig for innspill.med Johanne Katrine Schjøtt (f.1816, d-1888 i Grimstad, Datter av Konsul Schjøtt i Laurvig)
Men det er moren, INGER GRØN, som er mitt egentlige ærend. I Folketelling for Larvik 1825 (hvor det i høyre marg står: Roden mangler i 1825, oppl. hentet fra telling 1822/23 er Johanne Catrine nest yngst av 7 barn som ennå levde i 1823. Moren er navnløs i tellingen, mens faren heter F. Schiøth. Alle barnas fødsel/dåp er funnet i kirkebøkene med far Frederik og mor Inger, født Grøn. Men hvem er denne Inger. Hun fikk sin eldste datter, Anne Olava Dorthea i 1805, og burde være tilstede under folketellingen i 1801

Underveis har jeg festet meg ved at to av søsknene til Johanne Catrine (Erich og Marie Elisabeth Helene) har faddere som heter henholdsvis jomfru Rise Grøn og jomfru Helle A. Grøn. Begge disse finnes i 1801-tellingen som døtre av skipper Jens Hansen Grøn. Kan min tipptippoldemor være tvilling med Anna Dorthea Jensdatter Grøn

Hans Fr. Horn