Inger Grøn

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
18749
Sted: OSLO

Inger Grøn

Legg inn av 18749 » 7. juli 2011 kl. 22.10

I boken Grimstadslægter av J. Landgraff står det at min tippoldefar giftet seg
med Johanne Katrine Schjøtt (f.1816, d-1888 i Grimstad, Datter av Konsul Schjøtt i Laurvig)
. I kirkeboken fant jeg først bare Anne Catrine Holst Schjøtt, født 26. nov. 1815 og regnet med at det var henne. Langt senere har jeg funnet kusinen, Johanne Catrine Schjøtt, født 19. juni 1817. Det må være henne selv om årstallet ikke stemmer med Grimstadslægter. Hvis noen vet mer om dette, er jeg takknemlig for innspill.

Men det er moren, INGER GRØN, som er mitt egentlige ærend. I Folketelling for Larvik 1825 (hvor det i høyre marg står: Roden mangler i 1825, oppl. hentet fra telling 1822/23 er Johanne Catrine nest yngst av 7 barn som ennå levde i 1823. Moren er navnløs i tellingen, mens faren heter F. Schiøth. Alle barnas fødsel/dåp er funnet i kirkebøkene med far Frederik og mor Inger, født Grøn. Men hvem er denne Inger. Hun fikk sin eldste datter, Anne Olava Dorthea i 1805, og burde være tilstede under folketellingen i 1801 :?: Kan det være tjenestejenta fra Borrestad i Gjerpen, der passer alderen :?:
Underveis har jeg festet meg ved at to av søsknene til Johanne Catrine (Erich og Marie Elisabeth Helene) har faddere som heter henholdsvis jomfru Rise Grøn og jomfru Helle A. Grøn. Begge disse finnes i 1801-tellingen som døtre av skipper Jens Hansen Grøn. Kan min tipptippoldemor være tvilling med Anna Dorthea Jensdatter Grøn :?: Hvordan kan vi få verifisert det hvis kirkeboken for 1777 for Larvik mangler?
Hans Fr. Horn

Brukeravatar
8317
Sted: PORSGRUNN

Re: Inger Grøn

Legg inn av 8317 » 7. juli 2011 kl. 23.39

Hei.
Jeg har Inger Grøn i min base. Informasjonen om hennes foreldre har jeg fått av en annen slektsforsker som jeg har stor tro på. Mem jeg her ingen primørkilder som bekrefter dette.

Jeg ser at du allerede har funnet mye god info. Når det gjelder Inger Grøn har jeg følgende primærkilder;
Konfirmasjon 1792 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103 Her blir søsteren Ann Dorothea konfirmert samtidig, så det kan jo tyde på at de er tvillinger som du antyder.
Jeg ser som deg at hun er i tjeneste på Borrestad, Gjerpen i 1801.
Hun blir viet 1. desember 1803 i Gjerpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103 med bosted Borrestad.
Hun er registrert død 15. oktober i Larvik http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211 .

Jeg har som du indikerer registrert som far Jens Eilert Hansen Grøn født 1745 i Kjerringvik, Tjølling og Elisabet Maria Olsdatter født ca 1755 som hennes mor. Men har ingen primærkilde som bekrefter dette.

Johanne Catrine Schjøtt er forøvrig tremenning av min tippoldemor gjennom faren Fredrik og firemenning av min tippoldefar gjennom Inger Grøn.

Hilsen
Jan Sigbjørn

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 8. juli 2011 kl. 9.12

Burde egentlig holde meg unna dette jeg absolutt ikke har noe greie på!
Bidrar vel heller ikke til å løse det egentlige problemet - men noen av disse personene er nevnt i dette registeret:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... sk07071672

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 8. juli 2011 kl. 11.20

Jan skrev:Jeg har som du indikerer registrert som far Jens Eilert Hansen Grøn født 1745 i Kjerringvik, Tjølling og Elisabet Maria Olsdatter født ca 1755 som hennes mor. Men har ingen primærkilde som bekrefter dette.

Et eventuelt skifte etter Jens Eilert Hansen Grøn og/eller Elisabet Maria Olsdatter kan forhåpentligvis bekrefte sammenhengen.

18749
Sted: OSLO

Legg inn av 18749 » 8. juli 2011 kl. 21.41

Hei Jan Sigbjørn.
Dette var veldig spennende, tusen takk for svaret, også til dere andre. Jeg har funnet lenkene dine.
Det ser ut for meg som vi da har fått bekreftet at Inger hører til den store barneflokken til Jens Hansen Grøn og kona Elisabeth Maria som finnes i 1801-tellingen for Larvik. For ytterligere bekreftelse vil jeg prøve å finne mer om dem i forbindelse med skifte når jeg er tilbake fra ferie.
Jeg fant også i Tjøllings ministerialbok 1735-1778 på side 82 at Hans Eriksen Kieringvigens sønn ble døpt Jens den 13. feb. 1746. Litt vanskelig å tyde skriften, men ingen spor av hverken Eiler eller Grøn. Hvor kommer Grøn inn i bildet :?: Har vi noen muligheter til å finne ut mer om ham, eller kona :?:
Mvh Hans Fredrik

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 8. juli 2011 kl. 22.39

Hans skrev:Hei Jan Sigbjørn.
Jeg fant også i Tjøllings ministerialbok 1735-1778 på side 82 at Hans Eriksen Kieringvigens sønn ble døpt Jens den 13. feb. 1746. Litt vanskelig å tyde skriften, men ingen spor av hverken Eiler eller Grøn. Hvor kommer Grøn inn i bildet :?: Har vi noen muligheter til å finne ut mer om ham, eller kona :?:

Har du brukt Tjølling bygdebok? Det vil være det beste utgangspunktet for videre arbeid med Grøn-slekta.

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 9. juli 2011 kl. 9.33

Hei Hans.

Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg så er Johanne Catrine Schjøtt tremenning av min tippoldemor gjennom faren Fredrik og firemenning av min tippoldefar gjennom Inger Grøn.

Både Schjøtt-slekta og Grøn-slekta er omfattende. Dermed har jeg registrert en god del om hennes aner. Ikke så mye primærkilder der heller, men det er samlet fra bygdebøker bla. Tjølling, Sandefjord og bygdene omkring samt andre slektskilder. Derfor bør kildene vurderes før det brukes. Det kan gi noen svar på dine spørsmål.

Men først bør vel helst skiftet etter Inger Grøn's foreldre sjekkes for å verifisere at hun virkelig er datter av Jens Eilert Grøn. Hans dødsfall har jeg ikke funnet enda slik at det lettere kan gi startdato for å lete etter skiftet.

Hvis du legger inn en privat melding med din e-post adresse så skal jeg sende deg det inkludert mine kildehenvisninger. Men en skal jo litt tid til uteaktiviteter innimellom regnbygene.

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 9. juli 2011 kl. 10.52

Grøn er også omtalt i den gamle bygdeboka for Sandeherred - på s.379 under Bugården.

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 10. juli 2011 kl. 11.26

Jeg har funnet at enke Elisabeth Maria Olsdatter døde 2. august 1819, men Jens Grøns død har jeg ikke funnet. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111

Skiftet som bekrefter ar Inger er deres datter har jeg også funnet, men sliter med å tolke alt som står der, men i denne sammenheng er jo arving 4 - Inger det viktigste. Skiftet er også bl.a underskrevet av Fredrik Schjødt, så da anser jeg denne nøtten som løst.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25440/697/
Sist redigert av 8317 den 11. juli 2011 kl. 20.00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 11. juli 2011 kl. 2.05

Jan skrev:Skiftet som bekrefter ar Inger er deres datter har jeg også funnet, men sliter med å tolke alt som står der, men i denne sammenheng er jo arving 4 - Inger det viktigste. Skiftet er også bl.a underskrevet av Fredrik Schjødt, så da anser jeg denne nøtten som løst.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25440/698/

Aar 1819 den 9de August indfandt jeg mig udi Stervbohuuset efter afdøde Madamme Elizabeth Marie Grøn i Laurvig for at foretage en lovlig Registrerings og Vurderings Forretning over hendes og forhen afdøde Mand Jens Grøns Efterladenskaber [...]

Af boets vedkommende var tilstæde Sønnen Hans Grøn, der oppgav boets Arvinger at være [...]

4. Inger givt med hr Consul Schjødt, begge tilstæde ved Forretningen [...]

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 11. juli 2011 kl. 9.03

Takk for hjelpen Kristian.

Svar

Gå tilbake til «Larvik»