Skifteutlodningsprotokoll, Varanger, Finnmark, 1860
Moderator: MOD_tydehjelp
Skifteutlodningsprotokoll, Varanger, Finnmark, 1860
Hei, er det noen som kan hjelpe meg med disse?
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700144.jpg
Boet etter Jørgen Johannessen, Vardø.
og
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700233.jpg
Hva betyr disse tallene
Kjempeglad for svar.
Vennlig hilsen
Roar Bårdlund
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700144.jpg
Boet etter Jørgen Johannessen, Vardø.
og
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700233.jpg
Hva betyr disse tallene
Kjempeglad for svar.
Vennlig hilsen
Roar Bårdlund
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Skifteutlodningsprotokoll - 1860 - Varanger, Finnmark
Tallene er sidetall i protokollen. Står det f.eks 141 1/2, som er en av sidene på Jørgen Johannessen, så er det side 141b. Det er altså flere sider der skiftet etter ham omtales...det står jo en hel rekke med sidehenvisninger etter navnet hans.
Mvh
Linda
Mvh
Linda
takk for svar, ja, da har jeg jo litt å forske på
Skulle også gjerne hatt hjelp til å tyde det som fremkommer i protokollen i første lenke.
Er det noen som har tid til å hjelpe meg med det?

Skulle også gjerne hatt hjelp til å tyde det som fremkommer i protokollen i første lenke.
Er det noen som har tid til å hjelpe meg med det?
Jeg tipper det er innførsel med nr. 11 på venstre side du mener? Det er jo ganske mye tekst, er det noe spesielt sted du strever med ved lesningen? Innførselen åpner med diverse regninger som er fremlagt som fordringer i boet.
Det vil være kjekt om du legger inn en "permanent sidelenke" istedet for en jpg-fil, for da kan man "mekke" mer med teksten og sammenlikne skrift flere steder.
Det vil være kjekt om du legger inn en "permanent sidelenke" istedet for en jpg-fil, for da kan man "mekke" mer med teksten og sammenlikne skrift flere steder.
Venleg helsing Kjetil
En passent: Hvis du ser på høyre side i Wessels bo (nr. 8 ) er "ditt" bos fordring i Wessels bo anmeldt som fordring som følge av en stillet kausjon, se fordring under bokstav g.
Venleg helsing Kjetil
Tusen takk for svar, jeg skal finne ut hvordan man legger inn en permanent lenke, strever litt med det.
Uansett, nå har jeg gått igjennom alle sidene hvor mitt bo er omhandlet i skifteprotokollen, det er mange sider og her har jeg masse interessant lesing foran meg. Jeg skal forsøke å tyde så mye som jeg klarer selv, uten å plage dere, men uansett, jeg er imponert over velvilligheten fra dere medlemmer på dette forumet. Som nybegynner synes jeg dette er fasinerende og veldig flott
Vennlig hilsen Roar

Uansett, nå har jeg gått igjennom alle sidene hvor mitt bo er omhandlet i skifteprotokollen, det er mange sider og her har jeg masse interessant lesing foran meg. Jeg skal forsøke å tyde så mye som jeg klarer selv, uten å plage dere, men uansett, jeg er imponert over velvilligheten fra dere medlemmer på dette forumet. Som nybegynner synes jeg dette er fasinerende og veldig flott

Vennlig hilsen Roar
Tips for å legge inn permanent sidelenke: Ser du et stykke opp på siden når du har en skifteprotokollside foran deg, står det "Permanent sidelenke". Om du blålegger lenken til høyre for denne teksten (med venstre musetast), deretter kopierer den med høyre museklikk, og legger den inn i ditt innlegg med høyre museklikk, tror jeg det går bra. Se f.eks. denne siden: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25073/2/ hvor du ser de to alternativ for lenker.
Vær ellers ikke redd for å spørre underveis, det er slett ingen plage, bare moro!
Vær ellers ikke redd for å spørre underveis, det er slett ingen plage, bare moro!
Venleg helsing Kjetil
Takk
Her er den permanente sidelenken;
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25076/144/
Strever voldsomt med å tyde dette. Veldig takknemlig for hjelp.

Her er den permanente sidelenken;
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25076/144/
Strever voldsomt med å tyde dette. Veldig takknemlig for hjelp.
Kanskje det er flere som tar en dugnad på å skrive av, så skulle man vel komme i mål. Her er en begynnelse (litt sen kveld, med forbehold om feillesing, mer kan evt. komme senere):
Boet efter Jørgen Johannessen - Der fremlagdes Registrering af 26 dM,
Skr. (Skrivelse) med Bilag fra Halle Kastensen som fordrer 15 Spd, Regning fra Olaus Olsen
Fladaas' Bo stor 17 a 18 Spd, Do fra A Brodtkorb 106 Spd 12 Sk, Skr. af 2/1 61 (eller 60)
fra S.... Sorenskriver hvori for Martinus Baltsersen Dyrstad & Co fordrer
30 Spdlr. -tilstede er Enkens Laugværge Elias Andersen og Børnenes
Værge Andreas Johnsen. - Denne sidste oplyste at Boet har til gode hos
Hans Christian Bryn for en ... 60 Spd, hvorfor haver som Cautionist
H. Wessel, i hvis bo ... findes indlagt. - Andreas Johnsen fremlægger
inden (eller videre) en Opgave, hvorefter Boet har tilgode hos Sivert Bugten 4 Spd, hos
Erik Sivertsen 5 Spd og hos Baard Olsen Vadsø 15 Spd - Videre opgives
at Boet har tilgode hos Jens Stoltenberg i Tromsø Pakhusleie for 65 Tønder og
6 .... i ca 15 Maaneder ialt 4 Spd 6 Sk.
Boet efter Jørgen Johannessen - Der fremlagdes Registrering af 26 dM,
Skr. (Skrivelse) med Bilag fra Halle Kastensen som fordrer 15 Spd, Regning fra Olaus Olsen
Fladaas' Bo stor 17 a 18 Spd, Do fra A Brodtkorb 106 Spd 12 Sk, Skr. af 2/1 61 (eller 60)
fra S.... Sorenskriver hvori for Martinus Baltsersen Dyrstad & Co fordrer
30 Spdlr. -tilstede er Enkens Laugværge Elias Andersen og Børnenes
Værge Andreas Johnsen. - Denne sidste oplyste at Boet har til gode hos
Hans Christian Bryn for en ... 60 Spd, hvorfor haver som Cautionist
H. Wessel, i hvis bo ... findes indlagt. - Andreas Johnsen fremlægger
inden (eller videre) en Opgave, hvorefter Boet har tilgode hos Sivert Bugten 4 Spd, hos
Erik Sivertsen 5 Spd og hos Baard Olsen Vadsø 15 Spd - Videre opgives
at Boet har tilgode hos Jens Stoltenberg i Tromsø Pakhusleie for 65 Tønder og
6 .... i ca 15 Maaneder ialt 4 Spd 6 Sk.
Venleg helsing Kjetil
- Else Berit Rustad
11. Boet efter Jørgen Johannessen - Deri fremlagdes Registrering af 26 d M. Skr. med Bilag fra Halle Kastensen som fordrer 15 Spd, Regning fra Olaus Olsen Fladaas' Bo stor 17 a 18 Spdlr, Do. fra A. Brodtkorb 106 Spd 12 sk, Skr. af 2/1 60 fra Senjens Sorenskriver hvori for Martinus Baltsersen Dyrstads Bo fordres 300 Spdlr. - Tilstede er Enkens Laugværge Elias Andersen og Børnenes Værge Andreas Johnsen. - Denne sidste oplyser at Boet har tilgode hos Hans Christian Bryn for en Not 600 Spd, hvorfor haves som Cautionist H. Wessel, i hvis Bo Bevis findes indlagt. - Andreas Johnsen fremlægger videre en Opgave, hvorefter Boet har tilgode hos Sivert Bugten 4 Spd, hos Erik Sivertsen 5 Spd og hos Baard Olsen Vadsø 15 Spdlr. - Videre opgives at Boet har tilgode hos Jens Stoltenberg i Tromsø Pakhusleie for 65 Tønder og 6 Fustager i ca 15 Maaneder ialt 4 Spd 66 sk. - L. O. Brodtkorb anmælte nu sin Fordring paa omtrent 50 Spdlr. - Efter Andragende fra Enken ved hendes Laugværge og med Samtykke af Børnenes Værge vedtages det nu at Enken overtager efter Taxten følgende Eiendele:
Brugsretten til et Jordstykke 20
Vaaningshuset med Grund etc 200
en Ko 16 Spd, en Gjed 2 Spd 18
1 Komode 2
samt Seng og Sengklæder ialt for 9 - 4
Ialt 249 - 4
som Enken tilsvarer, idet det vedtages at Børnenes Arv om fornødiges kan udlægges hos Enken mod Pant i den faste Eiendom. Denne Beslutning fattedes dog selvfølgelig under Forbehold af de fraværende Kreditorers Samtykke. - Derhos besluttedes at Auktion over alt det øvrige Løsøre holdes snarest muligt og at W. Gundersen antages til Inkassator. - Auktion over Kai med Grund bliver at afholde til Vaaren. - Samtlige de faste eiendomme brandforsikkres. - Proklama bliver at udstede, og Inddrivelsen af de udestaaende Fordringer, forsaavidt de ikke godvillig betales, at overdrage til Sagfører Knap. - Andreas Johnsen modsiger foreløbig det fra Martinus Baltsersens Bo fremkomne Krav, idet han ved Kvittering fra denne kan bevise at Beløbet er betalt, ligesaa modsiger Andreas Johnsen og Elias andersen det fra Olaus Olsens Bo fremkomne Krav indtil det bevises. De øvrige Krav erkjændes. Da videre ikke havdes at forhandle blev Boet udsat. - Skiftebehandlingen blev nu udsat til imorgen. Skiftevidnerne have tilgode i hvert Bo. - M. Kjerschow. L. O. Brodtkorb. A. Rein.
Mvh
Else B.
Brugsretten til et Jordstykke 20
Vaaningshuset med Grund etc 200
en Ko 16 Spd, en Gjed 2 Spd 18
1 Komode 2
samt Seng og Sengklæder ialt for 9 - 4
Ialt 249 - 4
som Enken tilsvarer, idet det vedtages at Børnenes Arv om fornødiges kan udlægges hos Enken mod Pant i den faste Eiendom. Denne Beslutning fattedes dog selvfølgelig under Forbehold af de fraværende Kreditorers Samtykke. - Derhos besluttedes at Auktion over alt det øvrige Løsøre holdes snarest muligt og at W. Gundersen antages til Inkassator. - Auktion over Kai med Grund bliver at afholde til Vaaren. - Samtlige de faste eiendomme brandforsikkres. - Proklama bliver at udstede, og Inddrivelsen af de udestaaende Fordringer, forsaavidt de ikke godvillig betales, at overdrage til Sagfører Knap. - Andreas Johnsen modsiger foreløbig det fra Martinus Baltsersens Bo fremkomne Krav, idet han ved Kvittering fra denne kan bevise at Beløbet er betalt, ligesaa modsiger Andreas Johnsen og Elias andersen det fra Olaus Olsens Bo fremkomne Krav indtil det bevises. De øvrige Krav erkjændes. Da videre ikke havdes at forhandle blev Boet udsat. - Skiftebehandlingen blev nu udsat til imorgen. Skiftevidnerne have tilgode i hvert Bo. - M. Kjerschow. L. O. Brodtkorb. A. Rein.
Mvh
Else B.
Gode Else B, du er nå et unikum! Beklager min feillesning & Co for Bo og litt ymse annet.
Venleg helsing Kjetil
- Else Berit Rustad
Du har da ingenting å beklage, Kjetil! Jeg ser jo også nå etterpå at jeg har slurvet litt mht store /små bokstaver og litt annet småplukk.
Men det var litt sent på kvelden da jeg skrev, så det gikk litt over stokk og stein. Får håpe Roar får noe vettugt ut av dette
Mvh
Else B.
Men det var litt sent på kvelden da jeg skrev, så det gikk litt over stokk og stein. Får håpe Roar får noe vettugt ut av dette

Mvh
Else B.
Fantastisk
Jeg er full av beundring for den kyndighet dere viser og svært takknemlig. Tusen takk