28.10 1760 var min 4. tippoldefar, Ole Jonson, født ca 1720 (bodde på Bierche i Vestre Toten abt 1744) i en odelstvist med Gulbrand Christophersen om gården Snarud i Vang. Ole vant tvistesaken, men hvem vet hva det sto i, og hvem var evt Ole sin far? Hvordan var Ole og Gulbrand koblet sammen siden de havnet i en odelstvist?
Mvh Kolbjørn Blix Dahle
Ole Jonson, født ca 1720 (i tvist om Snarud)
Moderator: MOD_Hedmark
- Kolbjørn Harald Blix
- Sted: ANDENES
- Kontakt:
Re: Ole Jonson, født ca 1720 (i tvist om Snarud)
Snarud Ødegaard i Furnæs Annex i Vang. er selveiergaard i ekstraskatten 1762-64 med 2 opsiddere: Anders Larsen og Gulbrand Christophersen.
Har ikke sett denne odelssaken men hvis Ole Jonsen vant så burde vel han sitte på garden 2-4 år etter at han vant saken???
Har ikke sett denne odelssaken men hvis Ole Jonsen vant så burde vel han sitte på garden 2-4 år etter at han vant saken???
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Hei og takk for svar.
Her ref til saken: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 5&merk=535
Her ref til saken: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 5&merk=535
Gulbrand Olsen f. 1720 (sønn av Ole Gulbrandsen fikk skjøte 04.11.1737 mot 200 rdl og føderaad til foreldrene men da skjøtet ble tinglyst protesterte halvbroren Lars Olsen, Kylstad.Enda han hadde åseteretten var han ikke tilbydd garden. Han la an sak men kom til forlik, Gulbrand døde 1739 uten arvinger så garden gikk tilbake til Ole Gulbrandsen som var gammel og han lot svigersønnen Gulbrand Kristoffersen ta over, skjøtet tinglyst 05.11.1748.
Det gikk slik at Gulbrand tapte i odelssaken mot Ole jonsen (dattersønn til Ole Gulbrandsen fra 1. ekteskap) men Gulbrand ville ha saken opp ighen for overhoffretten og da fant Ole ut at det ville bli for kostbart og solgte odelsretten sin til Gulbrand for 120 riksdaler og 2 tønner blandkorn.Etter dette kostet garden etter nøye utregning 700 rdl. Gulbrand fikk odelsskjøtet 6/4-1761 men solgte alt 3 år senere........
Det gikk slik at Gulbrand tapte i odelssaken mot Ole jonsen (dattersønn til Ole Gulbrandsen fra 1. ekteskap) men Gulbrand ville ha saken opp ighen for overhoffretten og da fant Ole ut at det ville bli for kostbart og solgte odelsretten sin til Gulbrand for 120 riksdaler og 2 tønner blandkorn.Etter dette kostet garden etter nøye utregning 700 rdl. Gulbrand fikk odelsskjøtet 6/4-1761 men solgte alt 3 år senere........
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Takk, Hans, for mye god info. Det satte jo tingene på plass! Har du noen flere navn til meg her? Feks Ole Jonsons far (Jon er jo greit, men lite presist...) og mor? Evt andre?
Mvh Kolbjørn
Mvh Kolbjørn
Jon Eriksen, Bjørke gift 2. 1738 med Kari Olsdatter , Kylstad (datter av Ole Snarud) og ble svigersønn. Barn: Ole Jonsen 1739 (førte odelssak 1759), Marte 1741, Gulbrand 1743..
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Av og til må man nok "senke sverdet" og innrømme nederlag. Dette er en slik dag. Den Ole Jonsen vi snakker om er nok ikke "min". Til det er han "altfor ung". "Min" Ole Jonson Bierche skal/må være født rundt 1720 for å "rekke" å være far for mine aner.
Mao er dette et av de tilfellene hvor man oppdager at mye energi er brukt på feil rute, men hvor man innser at det ikke er "navnet"man jakter, men troen på at man har RETT person. Det har jeg ikke lengre.
Hans - jeg takker deg så mye for hjelpen!! Uten den hadde jeg nok seilt videre "i smul sjø". Nå blåser det opp, i retning i retning Bierche på Vestre Toten
Mvh Kolbjørn
Mao er dette et av de tilfellene hvor man oppdager at mye energi er brukt på feil rute, men hvor man innser at det ikke er "navnet"man jakter, men troen på at man har RETT person. Det har jeg ikke lengre.
Hans - jeg takker deg så mye for hjelpen!! Uten den hadde jeg nok seilt videre "i smul sjø". Nå blåser det opp, i retning i retning Bierche på Vestre Toten

Mvh Kolbjørn