Er dette bildet fra Rana?

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Er dette bildet fra Rana?

Legg inn av Knut Bryn » 2. juni 2011 kl. 11.37

Jeg har en gang scannet et foto av et gammelt maleri som jeg tror er fra Rana. Notatene om bildet har dessverre kommet bort, og jeg vil derfor gjerne vite om noen kan bekrefte at bildet faktisk er fra Rana. Andre opplysninger om bildet tas også imot med takk (mer nøyaktig lokalisering, årstall, maler etc.).
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Er dette bildet fra Rana?

Legg inn av Paul Johan Hals » 2. juni 2011 kl. 11.58

Jeg kan nok ikke gi så mye hjelp, desverre, men det er et flagg på en av bygningene. Ved å forstørre bildet ser det ut som flagget har unionsmerke (sildesalaten). På elven, litt til høyre for flagget er det , såvidt jeg kan se, en dampbåt. Flagget gir jo en antydning angående tidsrommet.

Mvh Paul

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 2. juni 2011 kl. 12.53

Takk for tipset, Paul. Jeg synes å huske at maleriet er fra omkring midten av 1800-tallet, så sildesalaten stemmer nok.

dn18071
Sted: MO I RANA

Legg inn av dn18071 » 2. juni 2011 kl. 17.37

Vet du hvem som har har malt dette?
Dette kan minne en del om motiv fra gamle Mo, spesielt den gamle furua.
Denne furua var et landemerke helt til den ble felt i 1937, og den ble da anslått til å være ca. 350 år.
Slik jeg ser det kan skigarden være grenseskillet mellom prestegården og gården Mo, bebyggelsen er fra Moholmen til venstre i bildet og fra gården Mo fra midten og videre til høyre.

I bakgrunnen (bakenfor fjorden med dampbåten) ser vi Båsmofjellet med nyslåtte jorder, her ble det senere gruvedrift (Baasmo gruber).
Til høyre for Båsmofjellet kan vi skimte deler av Svartisen (norges nest største isbre).

Morsomt maleri, imidlertid har nok maleren tatt seg litt kunstneriske friheter med hensyn til proposjoner spesielt for fjellene og Ranfjorden.

Legger ved et bilde av postkort utgitt av L.A.Meyers forlag som viser den karakteristiske gammelfurua.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 2. juni 2011 kl. 17.56

Takk skal du, Jonny. Dette var jo helt prima! Jeg kan ikke huske at jeg har vært borti bestemmelse av et sted ved hjelp av trær.

Jeg vet dessverre ikke hvem som har malt bildet, men det var gjengitt i et lokalhistorisk skrift jeg lånte en gang. Noen fra Mo har vel sikkert flere opplysninger.

Brukeravatar
Knut Bryn

Legg inn av Knut Bryn » 7. juni 2011 kl. 23.08

Nå har jeg faktisk funnet notatene og en bedre versjon av bildet. Jeg legger ut et bedre scan i tilfelle noen har interesse av det. Bildet skal være malt i 1869 av maleren Hans Johan Fredrik Berg (1813-1874).

Svar

Gå tilbake til «Rana»