Ole Eriksen Strætmoen, Våler

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Randi Stenberg
Sted: Elverum

Ole Eriksen Strætmoen, Våler

Legg inn av Randi Stenberg » 6. mai 2011 kl. 23.02

Hei!

Jeg leser og leser i Våler Bygdebok bind II under gårdene Stræte og Rognerud, og prøver å få på plass anene til Ole Eriksen Strætmoen (død 07.06.1795 som Ole Eriksen Rognerud 67 år gammel - tror jeg?).

Under Stræte side 835 og 836 synes jeg det virker ganske klart: Far til Ole, Erik Trondsen 1687-1747 og farfar til Ole, Trond Eriksen død 1701.

Så leser jeg videre på Rognerud side 880 hvor Ole Eriksen Strætmoen i 1788 kjøper et bruk på Rognerud, hvor Knud Olsen Kyndalen fra Åsnes (gift med datter til Ole) og en Ole Halvorsen Holen har kjøpt parter av gården.
Og så kommer det som velter det jeg trodde jeg hadde fått på plass av aner. På side 880 linje 8 står det: "Den nye eier var sønnesønn av PEDER ERIKSEN, som tidligere hadde eid hele Rognerud". Slik jeg tolker det så står det der at farfar til Ole Eriksen er Peder Eriksen. Og da blir forvirringen min total.

Ole har etter det jeg skjønner en bror som heter Peder Eriksen.

Det er veldig mye att og fram mellom Stræte og Rognerud synes jeg, så det går litt rundt. Kanskje jeg setter sammen personene feil...

Jeg finner ikke, eller rettere sagt klarer ikke å tyde alt i kirkebøkene rundt Ole's fødsel/dåp, og får ikke sett hvem som står som far. Da han gifter seg så står det bare han og hustru Kirsti Povelsdatter's og forlovernes navn og ikke fedrenes.

Er det noen som kan oppklare dette for meg?

Hilsen
Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Ole Eriksen Strætmoen, Våler

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. mai 2011 kl. 0.17

Er enig i det du har kommet fram til. Det er nok Bugge som roter litt p.g.a. mye kjøp og salg på Rognerud. Peder Eriksson og Ola Eriksson var brødre. Men det er ingen dåp på Ola i Kb.

Ser du på side 883 vil du finne sønn og sønnesønn av Peder Eriksson - Erik Pedersson og Peder Eriksson.

Det var foreldrene Erik Trondsson og Marit Pedersdatter som kom fra Stræte til Rognerud. Skifte etter dem på Rognerud i Skifteprotokoll for Solør-Østerdalen 10 1747-50 folio 112. Skiftet holdt 16. juni 1747, og der nevnt at Erik døde 7. april 1747.
Barn av dem som levde 1747: Trond Ericksen gift og bor på Strette, 32 år, Peder Ericksen 27 år, gift og bor på garden, Ole Ericksen 19 år, Anne Ericksdatter g.m. Niels Giertsen Strette, Mari Ericksdatter g.m. Knud Larsen Skarderud.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 7. mai 2011 kl. 1.14

Takk for raskt svar, oppklaring og opplysninger!

Jeg skal se på skiftet du nevner. Jeg er ikke flink til å finne fram i skifteprotokollene, har ikke gjort det mye så langt. Men nå kan jeg gå rett på skiftet etter "oppskriften" din. Da kan det hende jeg skjønner det bedre.

Tillater meg en liten avstikker fra temaet i lenken. Jeg har skjønt at du har god greie på Våler og folket som har levd der. Jeg leter etter 3 søsken av min morfar. Mener jeg har lest et eller annet sted her inne på DIS at du har jobbet med oversikt over utflyttede fra Våler. Finner jeg det noen steder eller er det å få kjøpt?

Hilsen
Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. mai 2011 kl. 2.42

Utflytte er et arbeidsdokument i samarbeid med andre og er foreløpig ikke tenkt publisert på noen måte. I hovedsak dreier det seg om de som er registrert i Kb. Dvs. at det er store mangler, mange flyttet ut uten å melde fra. Jeg kan sjekke hvis du oppgir navn og fødselsdata.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 7. mai 2011 kl. 11.48

Foreldre Karl Knudsen f Buskom 1855-1910 (tippoldebarn av Ole Eriksen) og Karen Embretsdatter f Skorpjuberget 1857-1897.

- Kaja Karlsdatter f 06.03.1882 Knausberget, døpt 04.06.1882. Har funnet henne i FT 1900 i Ringsaker. Ugift tjener/kokkepike på Krogvik gård. Finner ikke mere om henne.

- Knut Karlsen (muligens kalt seg Berg) f 08.05.1887 Knøsberget, døpt 03.07.1887. FT 1900 lægdslem Gillerholtmoen. Tror muligens jeg har funnet han i FT 1910 på Hornsletten i Elverum. Har fått tips om at han muligens flyttet til Oslo og døde der.

- Oline Karlsdatter f 13.11.1889 Knøsberget, døpt 26.01.1890. FT 1900 Våler bor hun på Gravingen gård, det samme ved konf i 1904. Funnet u.e. datter på henne, Agnes Pedersdatter f 27.09.1908 Knøsberget. Også funnet at hun giftet seg 31.05.1915 i Veldre kirke med Georg Nilsen. Har funnet en datter til dem - Kristine 1915-1981

Hadde visst ganske mye på dem allikevel :o

Hilsen
Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. mai 2011 kl. 14.00

Det er ikke registrert flytting på noen av dem.
Vanligvis prøver jeg heller ikke å "følge etter" etter folk som flytter ut, rett og slett fordi tida ikke strekker til og man må prioritere. Fint derfor å få opplysninger som du gir her.
Mitt arbeid har så langt vært å samle notater for hele Våler, og egen slekt har jeg praktisk talt ikke arbeidet med på mange år. Jeg ser nå at Knut Olsson og Gunnhild Olsdatter også er blant mine aner gjennom sønnen Ola Knutsson f. 1791.
hilsen
Arild Kompelien

Randi Stenberg

Legg inn av Randi Stenberg » 7. mai 2011 kl. 14.29

Flott! Da kunne jeg hjelpe deg litt også, bra! Du kan få opplysninger om resten av denne søskenflokken også og etterkommerne deres, hvis du er interessert. De som døde i Våler som barn og den som bosatte seg i Våler har du kanskje?

Artig da, da har vi vel felles mine 3xtippoldeforeldre og er på et vis i slekt langt uti.

Hilsen
Randi Stenberg

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. mai 2011 kl. 17.50

Jeg samler på opplysninger og tar imot alt, så får tida vise hva jeg får bruk for seinere. Du kan sende til min private epost: akom(at)broadpark.no
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»