Maria Larsdatter , f. 7/2-1866
Moderator: MOD_Hedmark
- Arne Sigmund Thobru
- Sted: VÅLER I SOLØR
- Kontakt:
Maria Larsdatter , f. 7/2-1866
Maria Larsdatter var født i Sverige, Norra Metbäcken. Fødte 6 barn og dro fra unger og gubbe. Hvor ble det av dama og når døde hun?
Det ryktes at hun dro til Oslo.
Det ryktes at hun dro til Oslo.
Re: Maria Larsdatter , f. 7/2-1866
Hei!
Jeg finner ei Maria Larsen f.09.01.1866 i Østmark Sverige. Hun bor i Oslo i 1910.
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392007619/
Mvh Lisbeth
Jeg finner ei Maria Larsen f.09.01.1866 i Østmark Sverige. Hun bor i Oslo i 1910.
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392007619/
Mvh Lisbeth
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Hei
Takk for engasjement og innspill. Jeg må sjekke denne personens opprinnelse først.
Arne
Takk for engasjement og innspill. Jeg må sjekke denne personens opprinnelse først.

Arne
Hei Arne.
Fra Emibas CD - OSLO blir riktig her ihvertfall.
Post 798338
Eriksson Larsson, Maria
Ogift kvinna
f. 7/2 1866 i Östmark, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 5/4 1920
från Furuberg, Östmark, Värmlands län (Värmland)
till Oslo fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 165
Emibas emigrationsakt: Östmark S 1920 001
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Oslo
Destinationsland: Norge
Da heter hun altså Maria Larsson Eriksson og fødsesldata er slik du oppgir.
Utreise fra Sverige er først i 1920 så da er det neppe henne i 1910 tellingen - skal se om jeg finner mere, men nå ligger hele DA nede pga kabelbrudd i Bergen så.................
Fra Emibas CD - OSLO blir riktig her ihvertfall.
Post 798338
Eriksson Larsson, Maria
Ogift kvinna
f. 7/2 1866 i Östmark, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 5/4 1920
från Furuberg, Östmark, Värmlands län (Värmland)
till Oslo fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 165
Emibas emigrationsakt: Östmark S 1920 001
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Oslo
Destinationsland: Norge
Da heter hun altså Maria Larsson Eriksson og fødsesldata er slik du oppgir.
Utreise fra Sverige er først i 1920 så da er det neppe henne i 1910 tellingen - skal se om jeg finner mere, men nå ligger hele DA nede pga kabelbrudd i Bergen så.................

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Utreisestedet i Sverige stemmer også med hvor hun bodde i Sveriges Befolkning 1900 - likeså mannens navn.
Har du navn og fødselsår på alle barna - det er 6 stk av dem i SB 1900
Post 2343301
Larsdotter, Maria
f. 1866 i Östmark (Värmlands län, Värmland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Furuberg (Långerud)
Östmark (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Östmark
Post 2343302
Eriksson, Anders
Arbetare
f. 1854 i Östmark (Värmlands län, Värmland)
Gift man, far i familjen
Furuberg (Långerud)
Utreisestedet i Sverige stemmer også med hvor hun bodde i Sveriges Befolkning 1900 - likeså mannens navn.
Har du navn og fødselsår på alle barna - det er 6 stk av dem i SB 1900
Post 2343301
Larsdotter, Maria
f. 1866 i Östmark (Värmlands län, Värmland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Furuberg (Långerud)
Post 2343302
Eriksson, Anders
Arbetare
f. 1854 i Östmark (Värmlands län, Värmland)
Gift man, far i familjen
Furuberg (Långerud)
Lillian Kristiansen
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Heisann og mange takk
Du har helt klart løst en del av gåten om Maria Eriksson Larsson/Larsdatter. Jeg har navn på ektemann og barn med data. Det interessante var særlig når dama utvandret og hva som senere hendte med henne. Litt annen detektivjakt venter.
Arne
Du har helt klart løst en del av gåten om Maria Eriksson Larsson/Larsdatter. Jeg har navn på ektemann og barn med data. Det interessante var særlig når dama utvandret og hva som senere hendte med henne. Litt annen detektivjakt venter.

Arne
Hei igjen Arne.
Jeg finner Anders Erikson død i 1934 - da står det at han er gift mann med dato/år - tyder på at de ikke ble skilt muligens. Om du har vielsesdata på Anders og Maria så ser jo DU om dette er riktig mann. Vielsesåret stemmer jo godt med fødselen av første barnet også.
18540118
Eriksson, Anders
Vårdhemmet
Död 22/11 1934.
Kyrkobokförd i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Född 18/1 1854 i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Gift man (24/8 1884).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)
Födelseförsamling i källan:
Östmark (Värmlands län)
Källor:
DB, FB, VB
Lar deg arbeide i fred jeg
Jeg finner Anders Erikson død i 1934 - da står det at han er gift mann med dato/år - tyder på at de ikke ble skilt muligens. Om du har vielsesdata på Anders og Maria så ser jo DU om dette er riktig mann. Vielsesåret stemmer jo godt med fødselen av første barnet også.
18540118
Eriksson, Anders
Vårdhemmet
Död 22/11 1934.
Kyrkobokförd i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Född 18/1 1854 i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Gift man (24/8 1884).
--------------
Östmark (Värmlands län)
Källor:
DB, FB, VB
Lar deg arbeide i fred jeg

Lillian Kristiansen
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Hei Lillian
De data du oppgir om mannen og ekteskapet har jeg. Men, det er greitt å få de verifisert fra annet hold.
Når det oppgis at hun utvandret 5/4-1920 antar jeg at det er først på det tidspunkt dette ble registrert, mens hun antakelig dro fra hus og heim langt tidligere. Og ingen brydde seg med å formalisere skilsmissen, antar jeg.
Takk for innsatsen
Arne
De data du oppgir om mannen og ekteskapet har jeg. Men, det er greitt å få de verifisert fra annet hold.
Når det oppgis at hun utvandret 5/4-1920 antar jeg at det er først på det tidspunkt dette ble registrert, mens hun antakelig dro fra hus og heim langt tidligere. Og ingen brydde seg med å formalisere skilsmissen, antar jeg.
Takk for innsatsen

Arne
Hei igjen Arne.
Du skrev 6 barn, men de fikk en datter i 1901 også finner jeg i Husförhöret for 1920 - 29 - hun heter Signe Marie f. 11/1 og er gift med 5 barn i den tellingen.
Vielsesdatoen stemte så da er det rett Anders død ihvertfall.
Kan legge inn originalt utklipp fra dette husförhöret om du vil - der står det også at Maria Larsdatter reiser til Kristiania 5/4 1920.
Ser nå at du har svart mens jeg skriver...............du bestemmer - jeg bare finner jeg
Du skrev 6 barn, men de fikk en datter i 1901 også finner jeg i Husförhöret for 1920 - 29 - hun heter Signe Marie f. 11/1 og er gift med 5 barn i den tellingen.
Vielsesdatoen stemte så da er det rett Anders død ihvertfall.
Kan legge inn originalt utklipp fra dette husförhöret om du vil - der står det også at Maria Larsdatter reiser til Kristiania 5/4 1920.
Ser nå at du har svart mens jeg skriver...............du bestemmer - jeg bare finner jeg

Lillian Kristiansen
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Hei igjen
Det med datteren Signe var nytt for meg. Send meg gjerne kopi av husforhørsprotokollen.
Takk - takk
Arne
Det med datteren Signe var nytt for meg. Send meg gjerne kopi av husforhørsprotokollen.
Takk - takk
Arne
Hei gjen Arne.
Har holdt på ute litt derfor sent svar, men nå har jeg lett det opp igjen og håper det blir lesbart for deg - om ikke får du si fra så skal jeg skrive det ned i tillegg.
Har holdt på ute litt derfor sent svar, men nå har jeg lett det opp igjen og håper det blir lesbart for deg - om ikke får du si fra så skal jeg skrive det ned i tillegg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Arne.
Regner med at du vil ha dette også
Finner henne alene i Sveriges Befolkning 1970.
1901-11-01
Jonsson, Signe Maria
Gömmanbergsv
680 40 Östmark
Kyrkobokförd i Östmark (Torsby kn, Värmlands län, Värmland), distrikt 07, fastighet 94863. Mantalsskriven på samma ort.
Född 1/11 1901 i Östmark (Värmlands län, Värmland).
--------------
Källa: Mtl Värmlands län 1971
I dødeboken finner jeg henne død som enke.
19011101-6465
Jonsson, Signe Maria
Gömmanbergsv
680 40 Östmark
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 9/3 1972.
Kyrkobokförd i Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven på samma ort.
Änka (27/3 1969).
--------------
Östmark (Värmlands län)
Källor:
MTL 71 / RTBd 72
Hennes mann dør altså i 1969 - da stemmer det med at hun er alene i SB 1970.
18950414-6276
Jonsson, Johan Hilmer
Tarvberg, Långerud 1:82
Död 27/3 1969.
Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).
Född 14/4 1895 i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Gift man (29/10 1921).
--------------
Östmark (Värmlands län)
Källor:
DB, FB / RTB 69 / UTD 69d
Om jeg skal lete opp barna i SB 1970 - 1980 - 1990 og evt. dødeboken får du bestemme selv.
Regner med at du vil ha dette også

Finner henne alene i Sveriges Befolkning 1970.
1901-11-01
Jonsson, Signe Maria
Gömmanbergsv
680 40 Östmark
Kyrkobokförd i Östmark (Torsby kn, Värmlands län, Värmland), distrikt 07, fastighet 94863. Mantalsskriven på samma ort.
--------------
Källa: Mtl Värmlands län 1971
I dødeboken finner jeg henne død som enke.
19011101-6465
Jonsson, Signe Maria
Gömmanbergsv
680 40 Östmark
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 9/3 1972.
Kyrkobokförd i Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven på samma ort.
Änka (27/3 1969).
--------------
Östmark (Värmlands län)
Källor:
MTL 71 / RTBd 72
Hennes mann dør altså i 1969 - da stemmer det med at hun er alene i SB 1970.
18950414-6276
Jonsson, Johan Hilmer
Tarvberg, Långerud 1:82
Död 27/3 1969.
Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).
Född 14/4 1895 i Östmark (Värmlands län, Värmland).
Gift man (29/10 1921).
--------------
Östmark (Värmlands län)
Källor:
DB, FB / RTB 69 / UTD 69d
Om jeg skal lete opp barna i SB 1970 - 1980 - 1990 og evt. dødeboken får du bestemme selv.
Lillian Kristiansen
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Hei Lillian
Du finner fram og gjør det mulig for meg å presentere data om min kones forfedre som hittil har vært ukjente.
De scannede sidene var greitt lesbare og jeg har skjønt sammenhengen.
Min slektsgransking går litt til og fra, så nå er jeg faktisk ikke sikker på om jeg har tilgang til husforhørsprotokollene i Sverige.
Mange takk for innsats og resultater.
Arne
Du finner fram og gjør det mulig for meg å presentere data om min kones forfedre som hittil har vært ukjente.
De scannede sidene var greitt lesbare og jeg har skjønt sammenhengen.
Min slektsgransking går litt til og fra, så nå er jeg faktisk ikke sikker på om jeg har tilgang til husforhørsprotokollene i Sverige.
Mange takk for innsats og resultater.
Arne

Hei Arne.
Så flott at du er fornøyd - da er jeg det også
Du får si fra da vet du - har Arkiv Digital og CD´ne mine jeg - finner gjerne mere til deg om du vil det.
Selvsagt er det mest moro å finne det sjøl, men har man ikke tilgang så har man det ikke - har sjekket litt og tror faktisk det er levende etterkommere på jenta født i 1901.
Dødeboken går tom 2009 så de må i såfall ha falt fra etter det.
Så flott at du er fornøyd - da er jeg det også

Du får si fra da vet du - har Arkiv Digital og CD´ne mine jeg - finner gjerne mere til deg om du vil det.
Selvsagt er det mest moro å finne det sjøl, men har man ikke tilgang så har man det ikke - har sjekket litt og tror faktisk det er levende etterkommere på jenta født i 1901.
Dødeboken går tom 2009 så de må i såfall ha falt fra etter det.
Lillian Kristiansen
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Hei Lillian
Arkiv Digital og CD-er? Er det samme som Digitalarkivet? Hvilke CD-er sikter du til?
Min epost: [email protected]
Arne
Arkiv Digital og CD-er? Er det samme som Digitalarkivet? Hvilke CD-er sikter du til?
Min epost: [email protected]

Arne
Hei Arne.
Arkiv Digital er svenske kirkebøker og husförhör. Det er Abonnemang på den. Det er det også på SVAR - svenske riksarkivet - Genline er lagt under Ancestry.com - ihvertfall har man tilgang på de svenske kirkebøkene via Ancestry.com, men det er også abonnemang.
Det er "bare" i Norge folketellinger og kirkebøkene er for alle uten betaling.
Cd´ne jeg har - har jeg kjøpt - det er svenske befolknings CD´r - dødeboken - begravde i Sverige osv.
Sender deg en mail så du får min epostadresse - holder på litt til og fra UTE i finværet - har noe "maur" jeg dreper
Blir borte litt nå - må avgårde for å kjøpe nytt kjede til motorsaga mi 
Arkiv Digital er svenske kirkebøker og husförhör. Det er Abonnemang på den. Det er det også på SVAR - svenske riksarkivet - Genline er lagt under Ancestry.com - ihvertfall har man tilgang på de svenske kirkebøkene via Ancestry.com, men det er også abonnemang.
Det er "bare" i Norge folketellinger og kirkebøkene er for alle uten betaling.
Cd´ne jeg har - har jeg kjøpt - det er svenske befolknings CD´r - dødeboken - begravde i Sverige osv.
Sender deg en mail så du får min epostadresse - holder på litt til og fra UTE i finværet - har noe "maur" jeg dreper

Lillian Kristiansen
Hei!
Kan det hende hun ikke ble registrert utflyttet før i 1920 og at fødselsdatoen egentlig er dåpsdato? Vi vet jo at det har skjedd tidligere i alle fall her til lands. Ofte finner man ikke en person som er utflyttet eller emigrert før mange år etterpå. Når det gjelder 1910 tellinga og fødselsdatoer og navn så stemmer ikke det alltid. En bror av min oldefar fant jeg igjen, men da med dåpsdato i steden for fødselsdato og de hadde i tillegg gjort han et år yngre.
Mvh Lisbeth
Kan det hende hun ikke ble registrert utflyttet før i 1920 og at fødselsdatoen egentlig er dåpsdato? Vi vet jo at det har skjedd tidligere i alle fall her til lands. Ofte finner man ikke en person som er utflyttet eller emigrert før mange år etterpå. Når det gjelder 1910 tellinga og fødselsdatoer og navn så stemmer ikke det alltid. En bror av min oldefar fant jeg igjen, men da med dåpsdato i steden for fødselsdato og de hadde i tillegg gjort han et år yngre.
Mvh Lisbeth
Hei.
Jeg har aldri sett at dåpsdato er brukt i Husförhör i Sverige, men så har ikke jeg sett "alt" heller da.
Legger ved dåpen til Marie Larsdatter født 7. februar - døpt 11. februar 1866. I tillegg så har jeg funnet dåpen til yngstedattera hvor også morens fødselsdata er ført på.
Husforhörene er jo en registrering av Nattverd osv - om hun hadde "stukket av" før det Husförhöret jeg fant for 1920 - 29 ville hun vel ikke stått oppført der - tror jeg da, men.............
Jeg har aldri sett at dåpsdato er brukt i Husförhör i Sverige, men så har ikke jeg sett "alt" heller da.
Legger ved dåpen til Marie Larsdatter født 7. februar - døpt 11. februar 1866. I tillegg så har jeg funnet dåpen til yngstedattera hvor også morens fødselsdata er ført på.
Husforhörene er jo en registrering av Nattverd osv - om hun hadde "stukket av" før det Husförhöret jeg fant for 1920 - 29 ville hun vel ikke stått oppført der - tror jeg da, men.............
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen