Hei,
Trenger hjelp til å finne når Jacob Jensen ble født?
Legger ved en link over det som tidligere er funnet om han:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=73420
Marianne
Jacob Jensen født
Moderator: MOD_Vestfold
Re: Jacob Jensen født
Jakob Jensen var 75 år i 1801 og fødselsåret kan derfor anslås til 1726.
Dersom vi antar at Jakob Jensen og Kari Kristensdatter på Falkensten fra 1766 og utover var identiske med Jakob Jensen og Kari Kristensdatter som ble gift 11. juni 1761 i Stokke, bør jakten på opphavet starte i Stokke og naboprestegjeldene. Jakob kan imidlertid ha vært innflytter.
Det er født en Jakob Jensen i Andebu i 1727, døpt 15. desember 1727, sønn av Jens Kristoffersen (1690-1746) og Kari Knutsdatter (1693-1765) på plassen Moland under Andebu prestegård. Denne Jakob Jensen var i live i 1747, men siden mangler jeg opplysninger. Jeg mener ikke å si at han er mannen du leter etter, men han er en kandidat.
Dersom vi antar at Jakob Jensen og Kari Kristensdatter på Falkensten fra 1766 og utover var identiske med Jakob Jensen og Kari Kristensdatter som ble gift 11. juni 1761 i Stokke, bør jakten på opphavet starte i Stokke og naboprestegjeldene. Jakob kan imidlertid ha vært innflytter.
Det er født en Jakob Jensen i Andebu i 1727, døpt 15. desember 1727, sønn av Jens Kristoffersen (1690-1746) og Kari Knutsdatter (1693-1765) på plassen Moland under Andebu prestegård. Denne Jakob Jensen var i live i 1747, men siden mangler jeg opplysninger. Jeg mener ikke å si at han er mannen du leter etter, men han er en kandidat.
Hei,
Takk for tipsene
Takk for tipsene

Ops, jeg har klart å lage to innlegg på de samme personene. 

Det er feil mann, og FS-innførselen er også grunnleggende feil. Denne Jakob Jensen er født ca. 1720, trolig på Gjelstad i Skjee, og død 1771 på Rømminga i Skjee. Hans foreldre var Anne Jørgensdatter (ca. 1695-1750) og den danske rytteren (kavaleristen) Jens Nilsen Baas. Anne Jørgensdatter ble 1725 gift med Kristoffer Andersen (ca. 1699-1785), han som FS oppgir som far (men med feil farsnavn).
Ok, da er det bare å lete videre.
Kristian skrev:Jakob Jensen var 75 år i 1801 og fødselsåret kan derfor anslås til 1726.
Jeg kan nå bekrefte at mølleren Jakob Jensen på Falkensten er identisk med Jakob Jensen, født 1727, sønn av Jens Kristoffersen og Kari Knutsdatter på plassen Moland i Andebu.
Ved en tilfeldighet kom jeg over skiftet etter ungkaren Kristoffer Jakobsen på Undrum i Sem, åpnet 2. april 1773. Protokollen som skiftet formodentlig har vært ført inn i, er tapt, men skiftedokumentene finnes i Statsarkivet på Kongsberg, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, sluttede skifter, eske 27B.
Kristoffer Jakobsen hadde verken søsken eller foreldre i live og ble derfor arvet av foreldrenes søsken og barna til de av hans foreldres søsken som var døde. I oppramsinga av arvingene nevnes farens halvbror Jens Kristoffersen på Moland i Andebu, som var død. I hans sted arvet tre sønner, blant disse Jakob Jensen, møller på Falkensten.
Moland er omtalt under Andebu prestegård i Andebu bygdebok på nett.