Carl Fredrik Aslesen, f. 1874 i Halden
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Carl Fredrik Aslesen, f. 1874 i Halden
Carl Martin Aslesen ble født 18.9.1874, og døpt i Halden 22.11.1874, av foreldre:
Ungkarl Carl Anthon Aslesen, f. 1847 og pige Marie Sofie Fredriksen, f 1850
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Er det noen som vet hva som skjedde med denne familien?
Rune Helland
Ungkarl Carl Anthon Aslesen, f. 1847 og pige Marie Sofie Fredriksen, f 1850
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Er det noen som vet hva som skjedde med denne familien?
Rune Helland
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Carl Fredrik Aslesen, f. 1874 i Halden
Hei Rune
Er det to som heter Carl Anton Aslesen eller er det rett og slett samme mann jeg finner i Kristiania i 1875, gift og med tvillingdøtre 1875 Kristiania.
I kirkeboka for Carl Fredriks dåp står faren oppført som maskinist og fra Xaia (Kristiania)
dåp her.
Her er Carls kone Petra som enke i Kristiania i 1885.
Mvh
Marit
Er det to som heter Carl Anton Aslesen eller er det rett og slett samme mann jeg finner i Kristiania i 1875, gift og med tvillingdøtre 1875 Kristiania.
I kirkeboka for Carl Fredriks dåp står faren oppført som maskinist og fra Xaia (Kristiania)
dåp her.
Her er Carls kone Petra som enke i Kristiania i 1885.
Mvh
Marit
-
Hei Marit.
Akkurat det jeg lurte på også, om det er to som heter Carl Anton Aslesen. Han i Oslo, gm. Petra har jeg styr på:) . Begge var fra Vestfold, og giftet seg i 1871 i Horten. Siden begge (han i Oslo og han i Halden) var født i 1847, men et (for meg) litt uvanlig navn) tenkte jeg det kunne ha vært samme mann (vel, ser det står ungkarl i Halden, uten at det trenger å være helt definitivt.
Carl Anton i Oslo dør en gang mellom 1875 og 1885, da Petra står som enke.
Tenkte kanskje en mulighet for at han var litt "på ville veier". Finner heller ikke sønnen Carl Martin eller mora, Marie Sofie Fredriksen senere heller.
Rune
Akkurat det jeg lurte på også, om det er to som heter Carl Anton Aslesen. Han i Oslo, gm. Petra har jeg styr på:) . Begge var fra Vestfold, og giftet seg i 1871 i Horten. Siden begge (han i Oslo og han i Halden) var født i 1847, men et (for meg) litt uvanlig navn) tenkte jeg det kunne ha vært samme mann (vel, ser det står ungkarl i Halden, uten at det trenger å være helt definitivt.
Carl Anton i Oslo dør en gang mellom 1875 og 1885, da Petra står som enke.
Tenkte kanskje en mulighet for at han var litt "på ville veier". Finner heller ikke sønnen Carl Martin eller mora, Marie Sofie Fredriksen senere heller.
Rune
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Kan nok tenkes at det er samme Carl Anthon uten at jeg skal si det helt sikkert.
Finner i 1910 en Karl Karlsen med samme fødselsdato som Carl Fredrik.
Finner ham også i 1900 med to barn til.
Lette etter vielsen og den fant jeg i Ullerøy i Skjeberg 7/8-1898. Og hans fars navn er oppgitt å være Carl Anton Aslesen så da er dette riktig person ivertfall.
Og her fant jeg bilde av graven også. Kaller seg Brodal her.
To av sønnene er begravet sammen med foreldrene.
Mvh
Marit
Kan nok tenkes at det er samme Carl Anthon uten at jeg skal si det helt sikkert.
Finner i 1910 en Karl Karlsen med samme fødselsdato som Carl Fredrik.
Finner ham også i 1900 med to barn til.
Lette etter vielsen og den fant jeg i Ullerøy i Skjeberg 7/8-1898. Og hans fars navn er oppgitt å være Carl Anton Aslesen så da er dette riktig person ivertfall.
Og her fant jeg bilde av graven også. Kaller seg Brodal her.
To av sønnene er begravet sammen med foreldrene.
Mvh
Marit
Hei Marit.
Brodal.............hvor?
Trodde gutten skulle hete Carl Fredrik................men jeg misforstår muligens???
Brodal.............hvor?
Trodde gutten skulle hete Carl Fredrik................men jeg misforstår muligens???
Lillian Kristiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
Litt for kjapp i svinga på morran tenker jeg, her er riktig bilde http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3265421
Marit

Marit
Flott Marit
Kan gå litt fort i svingene for flere av oss når vi blir ivrige
Ser ut som kirkebøkene ligger nede igjen - ihvertfall fungerer ingen av linkene på denne etterlysningen................
Noen virker og andre ikke................"snålt det der".

Kan gå litt fort i svingene for flere av oss når vi blir ivrige

Ser ut som kirkebøkene ligger nede igjen - ihvertfall fungerer ingen av linkene på denne etterlysningen................

Noen virker og andre ikke................"snålt det der".
Lillian Kristiansen
Da ser det ut til at de er på plass igjen.......heldigvis 

Lillian Kristiansen
-
Hei igjen.
Takk for innspill. Vet nok fremdeles ikke om min Carl Anton fra Vestfold\Oslo er det samme som i Halden. Ser at det er noen få "Aslesen" i Halden i FT 1885
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... amn=f80101
De er heller ikke i 1900 i Halden, men flyttet tilbake til Kristiania
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 014&lnr=07
Kan det tenkes at Carl Anthon er en bror av Fritjof Aslesen?
I så fall er "min" Carl Anthon ikke den samme som er i Halden, og far til Carl Martin.
Kommer akkurat nå ikke inn på scannede Kirkebøker
Rune
Takk for innspill. Vet nok fremdeles ikke om min Carl Anton fra Vestfold\Oslo er det samme som i Halden. Ser at det er noen få "Aslesen" i Halden i FT 1885
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... amn=f80101
De er heller ikke i 1900 i Halden, men flyttet tilbake til Kristiania
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 014&lnr=07
Kan det tenkes at Carl Anthon er en bror av Fritjof Aslesen?
I så fall er "min" Carl Anthon ikke den samme som er i Halden, og far til Carl Martin.
Kommer akkurat nå ikke inn på scannede Kirkebøker
Rune
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Ser du skriver Carl Martin men regner med det er Carl Fredrik du mener
Av dåpen til Carl Fredrik mener jeg moren heter Maren Sofie, ikke Marie Sofie.
Tror det kan være henne jeg finner her i
1900
Carl Fredrik konfirmeres i Ullerøy i Skjeberg i 1889. Bor på Komperød.
Maren og Johans sønn Peter blir konfirmert i 1896 og bor på samme sted.
Kikket litt på FS for å søke etter barn av Asle Aslesen og Gunhild (Carl Antons foreldre)og fikk opp navn på 6 barn, ingen av dem het Fritjof.
Her er foreldrene med tre barn i 1865.
Dette kan vel være Carl Anton i 1865,
Foreldrene bor på Tvetan.
Kanskje noen som har bygdebok for Borre kan sjekke om det står noe om familien i den.
Mvh
Marit
Ser du skriver Carl Martin men regner med det er Carl Fredrik du mener

Av dåpen til Carl Fredrik mener jeg moren heter Maren Sofie, ikke Marie Sofie.
Tror det kan være henne jeg finner her i
1900
Carl Fredrik konfirmeres i Ullerøy i Skjeberg i 1889. Bor på Komperød.
Maren og Johans sønn Peter blir konfirmert i 1896 og bor på samme sted.
Kikket litt på FS for å søke etter barn av Asle Aslesen og Gunhild (Carl Antons foreldre)og fikk opp navn på 6 barn, ingen av dem het Fritjof.
Her er foreldrene med tre barn i 1865.
Dette kan vel være Carl Anton i 1865,
Foreldrene bor på Tvetan.
Kanskje noen som har bygdebok for Borre kan sjekke om det står noe om familien i den.
Mvh
Marit
-
Hei igjen Marit
Foreldrene til min (Horten) Carl Anton Aslesen og hans foreldre har jeg oversikt over, også hans giftemål med Petra Gulliksdatter og deres tvillingdøtre, født i 1871. Carl Anton er nevnt i FT 1875 i Kristiania, men Petra står som enke i 1885.
Kunne vært fristende å anta at Carl Anton Aslesen i Halden var samme mann, kan jo ikke bevise det, og heller ikke avvise det, før jeg evt. finners Haldens "karens" foreldre. Ser i allefall ikke ut til at han og Marie Fredriksen ble gift.
Rune
Foreldrene til min (Horten) Carl Anton Aslesen og hans foreldre har jeg oversikt over, også hans giftemål med Petra Gulliksdatter og deres tvillingdøtre, født i 1871. Carl Anton er nevnt i FT 1875 i Kristiania, men Petra står som enke i 1885.
Kunne vært fristende å anta at Carl Anton Aslesen i Halden var samme mann, kan jo ikke bevise det, og heller ikke avvise det, før jeg evt. finners Haldens "karens" foreldre. Ser i allefall ikke ut til at han og Marie Fredriksen ble gift.
Rune