Gårdene Vedalhaugsgjærde og Gjærde i Veøy?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: ÅLESUND
Gårdene Vedalhaugsgjærde og Gjærde i Veøy?
Gjelder rundt 1900 og 1910 og senere. Ser at Veøy/Veøy kun går til 1906, men det er kanskje ikke riktige kirkebøker. Noen som vet hvilke kirkebøker jeg finner disse gårdene i? Det er vel en mulighet for at disse to gårdene er en og samme.
Hilsen Berit
Hilsen Berit
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Gårdene Vedalhaugsgjærde og Gjærde i Veøy?
Vedalshaug er en gård på Sekken (Veøy). Sekken fikk eget kapell i 1908. Jeg kjenner ingen Gjærde-gård i Veøy så jeg vil tro det er en plass og kanskje den samme som Vedalshaugsgjærde. I dagligtale er det nok flere Gjærde, jeg husker bl.a. "Krogsetgjerde", men det har nok ikke noe med ditt Gjærde å gjøre. Gjerde er gård i nabosognet Voll (Grytten). Det er nok Veøy du må lete i.
-
Takker for svar. Det er sannsynlig at disse gårdene er en og samme., for samme fam. som bodde på Vedalshaugjærde i 1900 bodde på Gjærde i 1910. Men ser ingen kirkebok for Sekken i Veøy. Kanskje er de ikke skannet? Eller kunne dette kapellet høre inn under Rødven eller Holm som er kirkesognene rundt, så vidt jeg kan se av kartet?
-
- Sted: SKÅLA
Hei.
I folketelling 1910 finner vi en familie på Vedalshaugen.
Der finner vi to døtre, den ene er:
Kristine Mathiasdatter f.17.12.1893, er ført i denne kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55
Jeg regner med at du vil lete selv, det er jo hele moroa.
I folketelling 1910 finner vi en familie på Vedalshaugen.
Der finner vi to døtre, den ene er:
Kristine Mathiasdatter f.17.12.1893, er ført i denne kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-55
Jeg regner med at du vil lete selv, det er jo hele moroa.
-
Takk for svar. Familien jeg ville lete videre etter er Karl Andersen som jeg finner på Vedalhaugsgjærde i 1900 og på Gjerdet (slik skrives den der) i 1910. Han har blitt gift på nytt igjen mellom 1900 og 1910, men problemet er at kirkebøkene (veøy i Veøy) hvor jeg har funnet barna bare går til 1906. Så derfor lurte jeg på hvor fortsettelsen av kirkebøkene var - om de manglet eller om de kunne høre inn under et annet kirkesogn. Så for å slippe å lete gjennom mange "gale" kirkebøker, håpet jeg på at noen kunne gi meg et tips.
Er helt enig med deg, det er kjekkest å lete selv!
Er helt enig med deg, det er kjekkest å lete selv!
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Om det er vielsen til Karl Andersen du leter etter finnes den her i Molde (i 1908)
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
-
- Sted: SKÅLA
Osvald er nok den som kan sognehistorikken best av oss. Jeg antar at kirkebok fra og med 1907 ikke er frigjort enda, den er for ny.
Digitalarkivet:
Ved regjeringsres. 27.11.1907 ble det gitt tillatelse til å oppføre Sekken kapell. Veøy prestegjeld ble nedlagt ved kgl.res. 23.2.1968, men med virkning først fra 1.2.1970, da Veøy sokn ble overført til Bolsøy, mens Vågstranda og Holm sokner gikk over til Grytten prestegjeld.
Fra 1.2.1970 ble Vågstranda og Holm sokner i Veøy prestegjeld overført til Grytten prestegjeld, mens resten av Veøy prestegjeld kom inn under Bolsøy prestegjeld. Fra 1.4.1970 ble de områdene av Bolsøy sokn som lå vest for den tidligere bygrensa, dvs. eiendommene gnr 21-23 og 131-135, overført til Molde prestegjeld. Fra 1.1.1981 ble grensa mellom Molde og Bolsøy sokn/prestegjeld regulert ved en rett linje fra østligste grense mellom Glamox og Bolsønes Verft ved Fannestrandvegen og opptil det punktet der Fuglsetbekken krysser Frænavegen. Derfra følger grensa Fuglsetbekken fram til Fuglsettjørna og derfra i rett linje til toppunktet Såta i grensa mot Fræna kommune.
Digitalarkivet:
Ved regjeringsres. 27.11.1907 ble det gitt tillatelse til å oppføre Sekken kapell. Veøy prestegjeld ble nedlagt ved kgl.res. 23.2.1968, men med virkning først fra 1.2.1970, da Veøy sokn ble overført til Bolsøy, mens Vågstranda og Holm sokner gikk over til Grytten prestegjeld.
Fra 1.2.1970 ble Vågstranda og Holm sokner i Veøy prestegjeld overført til Grytten prestegjeld, mens resten av Veøy prestegjeld kom inn under Bolsøy prestegjeld. Fra 1.4.1970 ble de områdene av Bolsøy sokn som lå vest for den tidligere bygrensa, dvs. eiendommene gnr 21-23 og 131-135, overført til Molde prestegjeld. Fra 1.1.1981 ble grensa mellom Molde og Bolsøy sokn/prestegjeld regulert ved en rett linje fra østligste grense mellom Glamox og Bolsønes Verft ved Fannestrandvegen og opptil det punktet der Fuglsetbekken krysser Frænavegen. Derfra følger grensa Fuglsetbekken fram til Fuglsettjørna og derfra i rett linje til toppunktet Såta i grensa mot Fræna kommune.
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Jeg er usikker på når det ble slutt på kirkelige handlinger i Veøy gamle kirke på Veøya (Det er kanskje fortsatt pinsestevner der som i min barndom. Men Vågstranda kirke kom i 1870, Veøy nye hovedkirke på Sølsnes, Holm kirke og Rødven kapell, ble alle innviet i løpet av tre dager i august 1907, mens Sekken kapell kom i 1908. I tillegg er det fortsatt kirkelige handlinger i Rødven gamle stavkirke. Det ville være unaturlig at kirkelige handlinger etter 1900 for folk fra Sekken skjedde andre steder enn i Sekken kapell eller i Veøy gamle kirke på Veøya eller Veøy nye hovedkirke på Sølsnes.
-
Takk for svar fra Britt Iren. Ja, bl.a. leter jeg etter dette bryllupet. Men hvordan kom du på å lete i Molde? Og der sto jo også når 1.kona til Karl døde!
Hilsen Berit
Hilsen Berit
-
Takk for grundige redegjørelser fra Osvald og Kjell! Da forstår jeg det slik at der sannsynligvis ikke er mer for meg å finne i kirkebøker etter 1907. Men nå fant jo Britt Iren en vielse som jeg hadde lett etter, i Molde, så da kom jeg et skritt videre.
Takk igjen for hjelpen
Takk igjen for hjelpen

- Britt Iren Pedersen Neergård
- Kontakt:
Det ble etterhvert populært å "reise til byen" og gifte seg. Ålesund og Kristiansund opplevde det samme.Berit Carlsen skrev: Men hvordan kom du på å lete i Molde?
mvh Britt Iren Neergård
-
- Sted: AUKRA
2.kona til Karl Andersen, Maria, er fra Aukra. Hun er tante til min svigerfar. Veit ikke hva du trenger av opplysninger eller hva du har. Maria er født 6.mars 1861 av foreldre Ole Vebjørnsen Hukkelberg og Siri Johansdtr. Riksfjord. Hun er gravlagt på Aukra, men pga at gravsteinen ble tatt ned tidlig på 1980-tallet, har jeg ikke registrert når hun døde.
-
Hei igjen Berit
Vi har snakket sammen før, dette er jo som du også vet en av brødrene til mannen min sin oldefar fra Orviken på Bolsøya. Jeg fant også for ei stund tilbake at Karl giftet seg 2 ganger og bodde på Sekken, uten at jeg foreløpig har forsket mer på han.
Jeg sender den en PM.
Mvh Ågot
Vi har snakket sammen før, dette er jo som du også vet en av brødrene til mannen min sin oldefar fra Orviken på Bolsøya. Jeg fant også for ei stund tilbake at Karl giftet seg 2 ganger og bodde på Sekken, uten at jeg foreløpig har forsket mer på han.
Jeg sender den en PM.
Mvh Ågot
-
Takker Bjørg så mye for opplysningene. Det holder med de opplysningene du ga. Men jeg lurer på, siden Maria er gravlagt på Aukra, vet du om mannen Karl også ble det? I så fall flyttet de kanskje til Aukra? Vet du noe om det?
Hilsen Berit
Hilsen Berit
-
Det var bare Maries navn som sto på gravstenen. Hun døde kanskje en stund etter Karl og slik ønsket å bli gravlagt på hjemplassen? Har ikke hørt sagt at hun flyttet hit igjen.
-
Har forresten brudebilde av Maria og Karl
-
Har du virkelig det, ja? Det kunne vært artig og hatt. Har du noe muligheter til å skanne det? Sender en pm med mailadr.
Hilsen Berit
Hilsen Berit
-
Kom bort i noen nye opplysninger om årstall for når Karl og Marie døde. Han døde 1933, gravlagt på Sekken. Marie døde 1937, gravlagt på Aukra