Herstad-slekt, Inderøy

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Per Herstad
Sted: LEVANGER

Herstad-slekt, Inderøy

Legg inn av Per Herstad » 13. februar 2011 kl. 13.23

Peder Joensen var oppsitter på Nedre Herstad fra omkring 1755 og regnes som stamfar til Herstadslekten på NerHerstad. Han var født ca.1722 og døde 17.feb.1807. Han var gift to ganger, med Lucie Ellefsdatter og med Agatha Hansdatter.
Etterslekta har jeg noenlunde oversikt over, men er det mulig å finne ut noe om foreldrene og hvor han eventuelt er kommet fra før han kom til NerHerstad? Peder hadde visstnok også en bror, Andreas. Er det mulig å finne ut noe om hans historie?

dn25293
Sted: Sveits

Re: Herstad-slekt, Inderøy

Legg inn av dn25293 » 13. februar 2011 kl. 14.23

Per,

Jeg vet ikke om du har lest Inderøyboka, men der står det bare at Per Jonson kom til Ner Herstad mellom 1750 og 1760. Ikke noe om hvor de kom fra.

Men de var allerede på Ner Herstad i 1752 da datteren Brønøs ble fødd
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =3476#ovre

Men det ser ut til at de flyttet til Øver Herstad senere for de tok over etter Holger Hansen der og da datteren Ingeborg ble fødd i 1761 står det at de bodde der.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =5612#ovre

Jeg søkte litt rundt 1750 for å forsøke å finne når Peder J og Lucia E ble gift, men har ikke funnet dem. Er du sikker på at de var fra Inderøy?

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 14. februar 2011 kl. 9.34

Hei Per

Peder Jonsen og Lucie Ellefsdtr. forlover seg på Ytterøy 31.mai 1751, og begge forloverne er fra Ytterøy (Laugsand og Brustad). Neder Hestad oppgis som bosted på PJ ved anledningen.
Tror dog ikke Lucie er fra Ytterøy, da hun ikke finnes som døpt der i de mange avskriftene der. Faren Ellef finnes heller ikke som død på øya.
Det dør en Ellef Herstad, 80 år gml på Inderøy i 1757. Stor sjanse for at dette er Lucies far.

I 1755-manntallet for Inderøy er paret ført opp som drivere på Herstad, 31 og 36 år gamle.

Det døpes en PJ Brustad 24.okt. 1723 med foreldre Jon Povelsen og Anne Pedersdtr.
Det er en PJ Brustad ført som soldat i Rulle for Ytterøyske Liv companie 1746, 23 år gammel. Denne passer jo meget godt aldersmessig med overnevnte fødsel, bonden på Herstad i 1755, og en av forloverne var jo som nevnt fra Brustad.
Men samme PJ Brustad finnes også i rullene i 1748, og der står det at han var født på Sundset i Mosvik.

Peder Jonsen er et så håpløst vanlig navn, at det er vanskelig å si sikkert om dette er riktig eller samme mann.

Roar

dn25293
Sted: Sveits

Legg inn av dn25293 » 15. februar 2011 kl. 18.45

Per,

Hvis du ser på den 1755 folketellingen som Roar peker til vil du finne Elef, 78, og qv Merite, 64, på Herstad så det er vel en god sjanse på at det er Liussis foreldre, selv om det sier at Elef er "Inderster og løse folck".

Brukeravatar
Per Herstad

Legg inn av Per Herstad » 20. februar 2011 kl. 23.00

Hei!
Takker for respons på mitt spørsmål. Det ser ut som jeg kanskje kommer litt videre med å følge opp trådene mot Ytterøy som Roar nevner, og Ellef Herstad er nok trolig faren til Lucie. Jeg har sett på at Peder og Lucie er nevnt i forbindelse med øver-Herstad, men mener at over-kanskje kan tolkes til neerherstad i teksten, eller at presten har skrevet feil!?? - Jeg mener det hele tiden har vært en annen Herstadslekt som har vært oppsittere på Øver-Herstad. Hvis noe dukker opp så håper jeg det kommer nye innlegg.

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»