Norum, Hemne ST 1766 Hvor kom han ifra?

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Norum, Hemne ST 1766 Hvor kom han ifra?

Legg inn av dn18596 » 4. februar 2011 kl. 11.59

I Hemne 12 nov 1766 finner jeg vigsel for Amund Andersen Norum og Lisbeth Christiansdtr Richter. Ifølge folketelling 1801 er han født ca 1737. De er også nevnt i Det coldevinske slægtsregister fra Dønnes lenke. Deres etterslekt har jeg all informasjon om. Derimot har jeg ikke funnet hans foreldre.

Slekta Norum finner jeg mange av på Rødøy i Nordland.
- Hans Andersen Sleipnes, Lensmann død etter 1648. Minst to barn Herman og Lars.
- Herman Hansen Norum Edsvigen (Æsvik, Eskeviken), 11 barn nevnt i skifte 1714, en av disse het Anders. Det er skifte etter Anders Hermansen på Sleipnes 1737, ingen Amund.
- Lars Hansen kan muligens være død på Sleipnes 1710 (Den eneste Lars Hansen på Rødøy som passer i tid), han har ingen sønn som het Anders.
Jeg har søkt igjennom CD med skifter fra Helgeland, Nordre del uten å finne noen Amund Andersen.

Norum finnes også på Smøla i Møre og Romsdal. Der er det også en Anders Jensen Norum f 1711, men ifølge skifte etter denne Anders søster, så var det ingen Amund der heller.

Norum som gårdsnavn nevnes i Rygh, på Sør- og Østlandet. Det er også brukt i Sverige og Danmark.

Gode råd og informasjon er jeg takknemlig for.

Mvh Niels

Det er altså usikkert hvor han kom ifra og hvem hans foreldre var.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»