Leter etter Elise Sofie Andresens slekt
Moderator: MOD_Hedmark
Leter etter Elise Sofie Andresens slekt
Hei jeg vil gjerne finne foreldre og andre slektninger til Elise Sofie Andresen. Hun ble født i Kongsvinger 5 feb 1881. Hun konfirmerte seg i Vinger tror jeg,men er ikke helt sikker. Giftet seg med Marius Iversen i Petrus kirke i 1902. Vet de fikk 3 barn hvor da alle var jenter. Marie Iversen født 3 apr 1904 i Solør, Gulborg Elida Iversen født 26 des 1907 i Kristiania, Elbjørg Margrete Ivesen født 1 jun 1910 i Kristiania.
Re: Leter etter Elise Sofie Andresens slekt
Skal du finne slek, så må du bla i kirkebøkene. Denne hadde du fødselsdata og sted på så den var enkel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Kjell
Kjell
Er kanskje litt vanskelig ettersom jeg ikke vet hvor de opprinnelig var fra. Er jo ikke sikkert de var fra Hedmarken. Men jeg prøvde å søke i folketelling listene men fant ikke noe der heller. Noen tips? 

Nå skjønner jeg ikke hva du egentlig leter etter. I linken i mitt forje innlegg finner du dåpen til Elise Sofie, og der finner du bla.hennes foreldre. Hva det ikke dette du spurte om? Da kan du selv lete videre bakover.
Kjell
Kjell
Jeg lette etter Elise og foreldre men klarte ikke å finne ut hvor foreldrene var fra. Veldig fint at du har funnet dåpen til Elise, men er det et annet sted man kan lete? Eller må man bare gå gjennom alt av bøker? 

-
- Sted: SANDEFJORD
Det er kirkeboka for Austmarka i Vinger denne barnedåpen er hentet fra. Foreldrene var et inderstpar på Brødbølbruk. Barnefaderen heter Andreas Olsen, derfor kan ikke Elise Sofie hete Andresen. Foreldrene er ikke gift her i sognet, har kun dette ene barnet til dåp her. Attest datert 15/9 1902 er sendt til Elise Sofie som da bodde i Østre Aker. Siste bopel på Austmarka var Østgård saga. Tyder på at hennes far kan ha vært sagmester. Du får lete i FT 1900 om familien bodde i Østre Aker. Finner du dem der, dår du vite fødested til Elises foreldre. Mvh. Finn Sollien.
Ok,takk for info. Prøvde å lete i folketellingen men kunne ikke finne andre enn Elise Sofie etter hun giftet seg med Marius Iversen. Ft 1910. Men klarer ikke å finne foreldrene noe sted. Men hva menes med inderstpar? http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392168550/ Her er det jeg fant. Hvis jeg greide å kopiere linken rett.
Sist redigert av gj08860 den 22. januar 2011 kl. 9.35, redigert 2 ganger totalt.
Innerst (til dansk inderste eller indsitter), person som leide seg inn i hus hos andre og hadde egen husholdning.
Kjell
Kjell
Hei Pia.
At du skriver Elise Sofie Andresen kan nok være korrekt for det er mange som hadde farsnavnet Andreasen/Andreassen som endte opp med å hete Andresen. Min morfars søster giftet seg inn i en slekt som i utgangspunktet skulle hete Andreassen - flere av de guttene skrev seg for Andresen i voksen alder, mens andre av dem beholdt Andreassen.
Så - jeg legger inn lenke til Marius og Elise Sofies vielse i Petrus i 1902. Enklere å få hjelp når man selv har lagt inn lenker. Skal legge inn lenke til oppskriften for lenker til Skannede kirkebøker - det er ikke nok å kopiere fra adressefeltet på dem slik som med folketellingene. (Da ligger de kun få minutter før det vises Error.)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Lysningsprotokoll nr. 3 (1900-1912), Lysninger 1902, uten sidenr.
Vielse nr. 117 28. september 1902 Det er 2 vielser med dette nummeret her, men det er den andre.
Her får du opplyst at Marius Iversen er født i Kristiania 3. april 1877, konfirmert i Grue ( Hedmark Fylke) 4. oktober 1891 med far Iver Paulsen med yrke Handelsbetjent. Elise Sofie Andreasdatter er født i Vinger 5. februar 1881 og konfirmert Vinger 6. oktober 1895 med far Andreas Olsen som har "yrke" Inderst.
I dåpen til Elise Sofie finner du foreldrenes navn og fødselsår (vær OBS på at fødselsår i dåp noen ganger er feil - ett år eller to) Når du søker i folketellingen 1865 skal du være OBS på at alder er "litt uregelmessig" - noen ganger opp til 4 år minus/pluss - skrivemåter på navn variere også veldig i tellinger og kirkebøker så det lønner seg skjelden å bruke "LIK" - bruk heller Begynner på eller Inneholder.
Finner du frem litt bedre nå - om ikke får du "rope høyt" - alltid noen som kan hjelpe deg her inne.
Hvem av dem i FT 1910 er din ane? Hvorfor jeg spør er for å være sikker på at du har riktig utgangspunkt.
At du skriver Elise Sofie Andresen kan nok være korrekt for det er mange som hadde farsnavnet Andreasen/Andreassen som endte opp med å hete Andresen. Min morfars søster giftet seg inn i en slekt som i utgangspunktet skulle hete Andreassen - flere av de guttene skrev seg for Andresen i voksen alder, mens andre av dem beholdt Andreassen.
Så - jeg legger inn lenke til Marius og Elise Sofies vielse i Petrus i 1902. Enklere å få hjelp når man selv har lagt inn lenker. Skal legge inn lenke til oppskriften for lenker til Skannede kirkebøker - det er ikke nok å kopiere fra adressefeltet på dem slik som med folketellingene. (Da ligger de kun få minutter før det vises Error.)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Lysningsprotokoll nr. 3 (1900-1912), Lysninger 1902, uten sidenr.
Vielse nr. 117 28. september 1902 Det er 2 vielser med dette nummeret her, men det er den andre.
Her får du opplyst at Marius Iversen er født i Kristiania 3. april 1877, konfirmert i Grue ( Hedmark Fylke) 4. oktober 1891 med far Iver Paulsen med yrke Handelsbetjent. Elise Sofie Andreasdatter er født i Vinger 5. februar 1881 og konfirmert Vinger 6. oktober 1895 med far Andreas Olsen som har "yrke" Inderst.
I dåpen til Elise Sofie finner du foreldrenes navn og fødselsår (vær OBS på at fødselsår i dåp noen ganger er feil - ett år eller to) Når du søker i folketellingen 1865 skal du være OBS på at alder er "litt uregelmessig" - noen ganger opp til 4 år minus/pluss - skrivemåter på navn variere også veldig i tellinger og kirkebøker så det lønner seg skjelden å bruke "LIK" - bruk heller Begynner på eller Inneholder.
Finner du frem litt bedre nå - om ikke får du "rope høyt" - alltid noen som kan hjelpe deg her inne.
Hvem av dem i FT 1910 er din ane? Hvorfor jeg spør er for å være sikker på at du har riktig utgangspunkt.

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Klokkerbok nr. 4 (1895-1920), Konfirmerte 1895, side 102.
Konfirmasjon nr. 27 Elise Sofie(Soffie) 6. oktober 1895
Her er OPPSKRIFTEN til Laila for å lage lenker til de skannede kirkebøkene.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Klokkerbok nr. 4 (1895-1920), Konfirmerte 1895, side 102.
Konfirmasjon nr. 27 Elise Sofie(Soffie) 6. oktober 1895
Her er OPPSKRIFTEN til Laila for å lage lenker til de skannede kirkebøkene.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 12 (1881-1897), Konfirmerte 1891, side 220.
Konfirmasjon nr. 52 Marius Iversen Sagen 4. oktober 1891 Han er født utenfor ægteskap av foreldrene: Ungk.(arl) Iver Paulsen og pige Bertha Fredrikke Olsdatter.
Da skulle du ha litt mere å arbeide videre med
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 12 (1881-1897), Konfirmerte 1891, side 220.
Konfirmasjon nr. 52 Marius Iversen Sagen 4. oktober 1891 Han er født utenfor ægteskap av foreldrene: Ungk.(arl) Iver Paulsen og pige Bertha Fredrikke Olsdatter.
Da skulle du ha litt mere å arbeide videre med

Lillian Kristiansen
Hei igjen Pia.
Så litt etter disse 2 på folketelling 1900 og da tror jeg at jeg har funnet dem begge i Nittedal.
Elise Andresen på Fosssen gård som tjenestejente
Marius Iversen på Haug gård Ett år feil fødselsår, men det er ikke unormalt............er litt usikker, men kun denne som passet. Søkte også med Sagen som "etternavn", men der passet ingen.
Beklager en ekstra "s" i gårdsnavnet Fossen.............
I din link til FT 1910 har du ei tjenestepige Ida Andresen født i Vinger - dette tror jeg er Elise Sofies søster til tross for at det i dåpen står Andreas Johnsen(er nok feilskrift - mulig det er rettet opp i konfirmasjonen).
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Fødte og døpte 1884, side 17.
Dåp nr. 30 Ida født 21. august 1884
Så litt etter disse 2 på folketelling 1900 og da tror jeg at jeg har funnet dem begge i Nittedal.
Elise Andresen på Fosssen gård som tjenestejente
Marius Iversen på Haug gård Ett år feil fødselsår, men det er ikke unormalt............er litt usikker, men kun denne som passet. Søkte også med Sagen som "etternavn", men der passet ingen.
Beklager en ekstra "s" i gårdsnavnet Fossen.............

I din link til FT 1910 har du ei tjenestepige Ida Andresen født i Vinger - dette tror jeg er Elise Sofies søster til tross for at det i dåpen står Andreas Johnsen(er nok feilskrift - mulig det er rettet opp i konfirmasjonen).
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Austmarka i Vinger, Ministerialbok nr. 15 (1881-1900), Fødte og døpte 1884, side 17.
Dåp nr. 30 Ida født 21. august 1884
Lillian Kristiansen
-
- Sted: SANDEFJORD
Ida som er tjenestepike i 1910 er søster til Elise Sofie. Ved Idas dåp i Austmarka kirke heter faderen Andreas Johnsen. Presten har ikke vært særlig konskvent ved barnedåpene til dette ekteparet. Foreldrenes navn er skrevet på flere måter. Det er fler barn og en av de ble gift her i Vinger, jeg har også funnet ei gift på Gran. Foreldrene er svenske Alt for mye å skive inn her. Kontakt meg på (fisollie()online.no) så skal jeg sette opp ei fil med det jeg har i kirkebokbasen og i slektsbasen. Mvh. Finn Sollien.
Hei igjen Pia.
Da får du god hjelp av Finn...............han er en "kløpper" på ALT i Vinger - synes jeg ihvertfall.
Finner Marius og Elise i den kommunale tellingen for Kristiania i 1923 Den er ikke fullstendig enda - bare så du ikke blir skuffet om du ikke finner flere av dine der.
Søkte i Aftenpostens Arkiv som jeg abonnerer på - fant en Fhv. Grunnarbeider Marius Iversen født 1877 - død i 1960, men det er bare et innmeldt dødsfall - ingen dødsannonse så da er det uvist om det er samme mann.
Da får du god hjelp av Finn...............han er en "kløpper" på ALT i Vinger - synes jeg ihvertfall.
Finner Marius og Elise i den kommunale tellingen for Kristiania i 1923 Den er ikke fullstendig enda - bare så du ikke blir skuffet om du ikke finner flere av dine der.
Søkte i Aftenpostens Arkiv som jeg abonnerer på - fant en Fhv. Grunnarbeider Marius Iversen født 1877 - død i 1960, men det er bare et innmeldt dødsfall - ingen dødsannonse så da er det uvist om det er samme mann.
Lillian Kristiansen
Hei Lillian.
Det kan nok være rett Marius det der. Må sjekke litt med min far om dødsår og sånt.
Det kan nok være rett Marius det der. Må sjekke litt med min far om dødsår og sånt.

Hei Pia.
Du får sjekke og så si fra - kan lage et utklipp fra den avisen til deg i såfall - det er bare t anmeldt dødsfall da, men bedre enn ikke noe.
Skal se litt mere - kan hende jeg finner mere, men alle utgavene og årgangene av Aftenposten er ikke lagt ut enda. Jeg vet ikke hvor mye som kommer til å bli lagt ut heller jeg, men det er jo lov å håpe..............
Du får sjekke og så si fra - kan lage et utklipp fra den avisen til deg i såfall - det er bare t anmeldt dødsfall da, men bedre enn ikke noe.
Skal se litt mere - kan hende jeg finner mere, men alle utgavene og årgangene av Aftenposten er ikke lagt ut enda. Jeg vet ikke hvor mye som kommer til å bli lagt ut heller jeg, men det er jo lov å håpe..............

Lillian Kristiansen
Hei Pia.
Det er nok han for jeg fant han på en annen oversikt over begravede i Kristiania/Oslo.
Gravnr Navn Gravlund Fødsel Død
22.050 Marius Iversen Nordre gravlund 1877-04-03 1960-03-06
Fødselsdata stemmer ihvertfall.
Elise Sofie er også der.
22.050 Elise Sofie Iversen Nordre gravlund 1881-02-05 1975-10-29
Her har du link til den Gravferdsetaten i OSLO som jeg brukte.
Det er nok han for jeg fant han på en annen oversikt over begravede i Kristiania/Oslo.
Gravnr Navn Gravlund Fødsel Død
22.050 Marius Iversen Nordre gravlund 1877-04-03 1960-03-06
Fødselsdata stemmer ihvertfall.
Elise Sofie er også der.
22.050 Elise Sofie Iversen Nordre gravlund 1881-02-05 1975-10-29
Her har du link til den Gravferdsetaten i OSLO som jeg brukte.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Pia.
Her får du utklippet - går ikke ann å få det klarere - dette er skannede sider.
Her får du utklippet - går ikke ann å få det klarere - dette er skannede sider.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
Takker og bukker 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.