Severin Olsen Gjerde og Johan Wold?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Tom Richard Wold
Sted: Åndalsnes

Severin Olsen Gjerde og Johan Wold?

Legg inn av Tom Richard Wold » 31. desember 2010 kl. 18.49

Jeg har et spørsmål angående emigrantlister og retur fra Amerika. Jeg er på utkikk etter informasjon om min tipp-oldefar, Severin Olsen Gjerde født i 1878 i Eid/Voll. Min oldefar ble født utenfor ekteskap i 1895-13.10(Johan). Jeg har to spørsmål jeg hadde håpt noen kunne hjelpe meg med eller gi meg tips på hvor jeg kan finne det ut.

1. Johan(min oldefar) het naturlig nok Johan Severinsen da han ble døpt, videre het han Johan Skeide da han ble konfirmert, videre Johan Voll da han giftet seg og som ikke det var nok het han Johan Wold da han døde! Forstår at det var vanlig å ta til seg navn ettersom man flyttet på seg, men hvorfor forandre fra Voll til Wold? For å gjøre forvirringen komplett hadde min bestefar forresten Vold som døpenavn! Jeg tror å vite at Johan etter fødselen ble tatt hånd om av morens(Hille) foreldre?

2. Ifølge bygdebok for Voll giftet Severin seg med Laura Halvardsdatter i 1909(Voll bygdebok bnd.2 s. 234. og de fikk et barn allerede samme år. Allikevel gjør et søk etter Severin i digitalarkivet at jeg får et treff på Emigranter over Ålesund 1878-1930. Der står det at en Severin Olsen Gjærde f. 1878 fra Eid, skredder(som jeg vet han var) dro til N.Dakota. Dette må da være samme person som min tipp-oldefar. Det står også at han på dette tidspunkt er gift, men jeg finner ikke kone og barn i reisefølget. Av ovenfornevnte bygdebok finner jeg ut at de får et nytt barn i 1915. Med dette antar jeg at han reiste over for å "sjekke forholdene" men kom tilbake etter kort tid. Så med dette er mitt spørsmål om jeg muligens har rett i mine antagelser? Finnes det lister på hjemvendte emigranter jeg kan sjekke dette oppimot? Eller er det faktisk mulig at han ombestemte seg og ikke dro allikevel uten at han ble slettet fra emigrasjonslistene?

Ble mye tekst og spørsmål her nå men jeg ville være takknemmelig om en "dreven" slektsforsker kunne hjulpet meg litt på veg, så på forhånd takker jeg for alle svar!

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Severin Olsen Gjerde og Johan Wold?

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. januar 2011 kl. 11.04

Hei og godt nytt år.
Faren til Severins mor Hille heter Skeide da Severin ble døpt og det skyldes at han i 1894 ble gift med enka Ingeborg på Skeide og fam flyttet dit. Ved konfirmasjon står det at han var født på Skeide. Da var det på en måte hans ”døpenavn”. Ved dåpen står det ikke noe i kirkeboken om at han heter Vold.

Han kan ikke ha bodd hos besteforeldrene så lenge for allerede i 1900 er han pleiebarn hos enken Guri Eriksdatter som var tante til moren Hille.

Her er morfaren og morens søsken i 1900

I 1910 er han 15 år og konfirmert og er da blitt gårdsdreng hos en enke på Vold.

Severin Olsen Gjærde reiste iflg emigrantprotokollene 26 mai 1909

I 1910 er Severins kone Laura og dattera bosatt på Valved i Innfjorden så da er nok Severin reist. I Vollboka ser en jo at de får sitt neste barn først i 1915 så det kan jo også tyde på at han ikke var hjemme en periode.

Hvorfor han endret fra Voll til Wold er ikke så godt å si, men kanskje han ønsket å skille litt fra alle de andre i Måndalen som skrev navnet sitt Voll/Vold.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. januar 2011 kl. 11.19

Her er Severin i Idaho i 1910, nr 6.

Her er det flere fra Måndalen som nok var årsaken til at han reiste akkurat dit.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh Britt Iren Neergård

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. januar 2011 kl. 12.31

Her er Severins registrering på Ellis Island.

Det nederste bildet viser at det er rett Severin. Hans nærmeste er Laura og andre del av nederste bildet viser at han skulle til friend Ole Kavli i ND, Bottineau.
Severin reiste sammen med Ole Kavli fra Ålesund. Han var allerede farmer i ND
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Tom Richard Wold
Sted: Åndalsnes

Legg inn av Tom Richard Wold » 1. januar 2011 kl. 14.21

Tusen hjertelig takk for fantastisk oppklarende hjelp Britt Iren :D Godt nyttår til deg også forresten!
Hvis jeg tolker dette riktig så var han i lengre tid arbeidsledig i Idaho og at det muligens var problemet med å få seg jobb som gjorde at han dro hjem igjen, eller selvfølgelig det faktum at han hadde familie hjemme. Kanskje han så på det som best at familien holdt seg i norge i og med at han ikke var helt fornøyd med "the promised land". Her er det selvfølgelig mange faktorer som kunne spilt inn.

Du vet ikke om det finnes noen papirer på når han eventuelt dro tilbake?

Takker igjen og også for tydingen på disse papirene da noen av de (for meg) var vanskelig å tyde. Regner med det blir enklere når jeg får meg litt mer erfaring :)

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. januar 2011 kl. 18.38

Hvorvidt han var arbeidsledig står det vel ikke noe om. Ved cencus 1910 var han arbeider på et sagbruk i Potlatch, Latah, Idaho.

Skipet Mauretania seilte fra Liverpool 5 juni 1909.

Ved reg på Ellies Island ble han reg med blå øyne, men jeg greier ikke å tyde hårfargen.

Jeg har funnet en Severin Gjerde som kommer til Liverpool med avreise fra Halifax 25 okt 1912. Men han er født i ca 1883 så jeg tror ikke det er han.
mvh Britt Iren Neergård

Svar

Gå tilbake til «Rauma»