Hvor har Anne Marie Henriksdatter tjeneste?
Moderator: MOD_Vestfold
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Hvor har Anne Marie Henriksdatter tjeneste?
I skifteprotokoll nr 5 fra Kongsberg finner vi skiftet etter Amund Nilsen. Blant arvingene var datterdatteren Anne Maria Henriksdatter som var i tjeneste et sted i Jarlsberg grevskap.
Stedsnavnet er ikke lett å tyde sikkert, så jeg trenger hjelp av lokalkjente. Jeg synes det står "Troken" eller kanskje "Trollen", men flere av bokstavene kan vel leses annerledes.
Stedsnavnet er ikke lett å tyde sikkert, så jeg trenger hjelp av lokalkjente. Jeg synes det står "Troken" eller kanskje "Trollen", men flere av bokstavene kan vel leses annerledes.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
-
- Sted: HORTEN
Re: Hvor har Anne Marie Henriksdatter tjeneste?
Den er ikke helt grei nei!
Ser at preposisjonen "i" er brukt - foreslår Foden = Fon i Ramnes.
Det ville kanskje stå "på" ved bruk av et gårdsnavn.
Ser at preposisjonen "i" er brukt - foreslår Foden = Fon i Ramnes.
Det ville kanskje stå "på" ved bruk av et gårdsnavn.
- Knut Bryn
Takk for tipset, Jon Erik! Jeg holder likevel på at første bokstav skal være en T. For meg ser det i alle fall ut som om dette er den samme bokstaven som er brukt i "Thomas" (9. linje nedenfra på samme side) og i "Taxered" (i 7. linje ovenfra på neste side). Men helt sikker er jeg ikke, for i 6. linje ovenfra å neste side står det vitterlig "Friderich Gierulf" og F-en i Friderich er til forveksling lik disse T-ene.
Kan det være et stedsnavn i Vestfold som begynner på T og som ellers stemmer sånn noenlunde med det som står i skifteprotokollen?
Kan det være et stedsnavn i Vestfold som begynner på T og som ellers stemmer sånn noenlunde med det som står i skifteprotokollen?
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
-
- Sted: HAUGESUND
Min første innskytelse var også Troken. Jeg kikket igjennom flere prestegjeld og sogn i Jarlsberg i 1801-tellingen, og der dukket Tjølling opp. Jeg lurte da på om det kanskje kunne stå Tiollen?
Et tips er å legge slike tydeforespørsler i eget tydeforum. Der er det større muligheter for hjelp.
Vigdis
Et tips er å legge slike tydeforespørsler i eget tydeforum. Der er det større muligheter for hjelp.
Vigdis
Vigdis Jøsang skrev:Min første innskytelse var også Troken. Jeg kikket igjennom flere prestegjeld og sogn i Jarlsberg i 1801-tellingen, og der dukket Tjølling opp. Jeg lurte da på om det kanskje kunne stå Tiollen?
Problemet er at Tjølling ikke er i Jarlsberg grevskap (slik det etterspurte stedet skal være), men i Larvik grevskap. Grevskapene var i sum Jarlsberg og Larvik amt.
På F`en i Friderich er det brukt en ekstra "krøll" eller "hale" nederst på bokstaven,- den brukes ikke på T`ene der så langt jeg kan se. For meg ser det ut som stedsnavnet også har en slik krøll og dermed begynner på F? Jeg forstørret til 150% her
k i ordet ægte skab under treffer ved siden av den "halen".
Mvh
Linda

Mvh
Linda
-
Det fantes en plass Tronka u/Sande nordre i Borre, men jeg gjentar mitt generelle syn at preposisjonen i brukes om større områder (Fon eller Tjølling) mens på om en gård eller plass.
- Knut Bryn
For å ta det siste først: Jeg er enig med Jon Erik at preposisjonen vanligvis peker på et sogn eller i alle fall en bygd/område. Diskusjonen her tyder imidlertid på at det ikke finnes noen slike stedsnavn i Jarlsberg grevskap, så kanskje vi må akseptere at den som har skrevet skiftet, har tatt litt feil?
Så til krøllen på F-en. Jeg la merke til det samme som Linda, men har ikke studert skifteprotokollen nøye nok til at si om dette er gjort konsekvent. De fleste store F-er er nemlig skrevet helt annerledes. Det skyldes nok at noen stedsnavn, - bl.a. det jeg lurer på, - er skrevet med latinske bokstaver i steden for med gotiske. Men kanskje må jeg holde åpen muligheten for at dette stedsnavnet begynner med F?
Forslaget fra Vigdis om at det står Tjøllen og at dette skal være Tjølling, er interessant, men svaret fra Kristian gjør dette likevel ganske lite sannsynlig. Iflg. O. Rygh er skrivemåten "Tjøllen" dessuten mer eller mindre ukjent.
Så til krøllen på F-en. Jeg la merke til det samme som Linda, men har ikke studert skifteprotokollen nøye nok til at si om dette er gjort konsekvent. De fleste store F-er er nemlig skrevet helt annerledes. Det skyldes nok at noen stedsnavn, - bl.a. det jeg lurer på, - er skrevet med latinske bokstaver i steden for med gotiske. Men kanskje må jeg holde åpen muligheten for at dette stedsnavnet begynner med F?
Forslaget fra Vigdis om at det står Tjøllen og at dette skal være Tjølling, er interessant, men svaret fra Kristian gjør dette likevel ganske lite sannsynlig. Iflg. O. Rygh er skrivemåten "Tjøllen" dessuten mer eller mindre ukjent.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Uten å blande meg inn i det gotiske, så kan jeg opplyse at "Tronka" også finnes i Ramnes, og Sem, foruten Borre. Det er faktisk ikke så mange gårdsnavn på Tr.. i Vestfold.
Se http://www.disnorge.no/vf/vestfoldgarder.htm
Rune
Se http://www.disnorge.no/vf/vestfoldgarder.htm
Rune
-
Tronka i Borre var en husmannsplass - så der var det nok ikke noen "i tjeneste"!