Hei min oldefar kom fra kullstad i Ragunda Jemtland i Sverige jeg lurer på om noen kan finne ut når han kom til norge ?Han ble gift i 1909 men fikk barn i 1906 med Anne Jørgine Johansdatter da bodde de i Stenkjer i Nord Trøndelag
på forhånd takk
Jane
karl Oskar Svensson f 16/9-1882
Moderator: MOD_Emigranter
Re: karl Oskar Svensson f 16/9-1882
Hei. Kan desverre ikke si deg når han kom til Norge. Jeg har abb på svar og ad online og der går ikke husforhørene så langt at jeg kan se det. Flyttelister stopper i 1901 så der kan jeg heller ikke se det.
Det jeg kan si er at han bodde i Sverige i 1900, så da må det jo ha vært mellom 1900 og 1906 en gang da.
I 1900 var han ugift og dräng på Kullsta.
10 år før ( tellingen 1890) bodde han hos sin mor også da på Kullsta. Moren het Märta Lisa Berglund, arb.kvinna f 1845 i Ragunda. Hun var ugift. Hun hadde barna Lydia Johanna f 1875 i Ragunda og Karl Oskar f 1882 i Ragunda. Begge står som hennes oägta barn.
Hilsen Anne Lene
Det jeg kan si er at han bodde i Sverige i 1900, så da må det jo ha vært mellom 1900 og 1906 en gang da.
I 1900 var han ugift og dräng på Kullsta.
10 år før ( tellingen 1890) bodde han hos sin mor også da på Kullsta. Moren het Märta Lisa Berglund, arb.kvinna f 1845 i Ragunda. Hun var ugift. Hun hadde barna Lydia Johanna f 1875 i Ragunda og Karl Oskar f 1882 i Ragunda. Begge står som hennes oägta barn.
Hilsen Anne Lene
Hei!
Genline har forsamlingsbøker,og der finner jeg han både i boka for 1895-1905 og 1905- 1923.
I boka AIIA:5 1905 - 1923 er han på s. 441,Kullsta 3.
Dessverre er skriften veldig utydelig,så hvis andre har mulighet til å se og tyde,hadde det vært flott. Han står øverst på sida.
Han har flyttet,det står anm.:bor Hemnes?? Norge 28/9-15 (det kan jo være dato det er innført)
Verneplikt frv. 03-05.
Står noe i utflyttet feltet som jeg dessverre ikke kan tyde.
Hilsen Kari
Genline har forsamlingsbøker,og der finner jeg han både i boka for 1895-1905 og 1905- 1923.
I boka AIIA:5 1905 - 1923 er han på s. 441,Kullsta 3.
Dessverre er skriften veldig utydelig,så hvis andre har mulighet til å se og tyde,hadde det vært flott. Han står øverst på sida.
Han har flyttet,det står anm.:bor Hemnes?? Norge 28/9-15 (det kan jo være dato det er innført)
Verneplikt frv. 03-05.
Står noe i utflyttet feltet som jeg dessverre ikke kan tyde.
Hilsen Kari
Hei
Takk for svar håper noen kan tyde hva som står i forsamlinsbøkene. Karl Oskar flyttet mye rundt i sør og nor trøndelag fra 1906-1914 han jobbet en del på jernbanen i 1915 så bodde de i Telemark Sauherad
Hilsen Jane
Takk for svar håper noen kan tyde hva som står i forsamlinsbøkene. Karl Oskar flyttet mye rundt i sør og nor trøndelag fra 1906-1914 han jobbet en del på jernbanen i 1915 så bodde de i Telemark Sauherad
Hilsen Jane
Kari. Da går det noe lenger på genline. Svar har ikke scannet forsamlingsbøkene enda. Ad online henger litt etter i Nord Sverige enda, og har ingen ting scannet for Ragunda.
Om ikke du ser hva som står der så gjør nok ikke jeg det heller tenker jeg. Men for forsøkets skyld så kan du gjerne sende meg en kopi på [email protected]
Hilsen Anne Lene
Om ikke du ser hva som står der så gjør nok ikke jeg det heller tenker jeg. Men for forsøkets skyld så kan du gjerne sende meg en kopi på [email protected]
Hilsen Anne Lene
-
- Sted: Sverige
- Kontakt:
Nu kommer jag lite ifrån ämnet med det jag skall skriva men jag hoppas det går bra.
Varför Arkiv Digital inte har material från Jämtland är att man inte får tillåtelse av Landsarkivet att fotografera originalböckerna. Detsamma gäller även för Gotland.
Annars har man börjat att lagt väldigt mycket för de norra delarna av Sverige, nu har man även lagt ut kyrkoböckerna från Åland.
Varför Arkiv Digital inte har material från Jämtland är att man inte får tillåtelse av Landsarkivet att fotografera originalböckerna. Detsamma gäller även för Gotland.
Annars har man börjat att lagt väldigt mycket för de norra delarna av Sverige, nu har man även lagt ut kyrkoböckerna från Åland.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll