Er det noen som kan være så snill og hjelpe meg med opplysninger om Karen Marie Bang Pedersen Hun er født den 22/8.1885, Villen i Nord-Rana.
Trenger hjelp til å finne ut foreldre, søsken og besteforeldre og hvor dem bodde.
Karen Marie var min oldemor.
Skal hun være født i 1885? Jeg finner ei Karen født på Villen i 1855, nr 81 her Mo (Nord-Rana), Ministerialbok nr. 827A04 (1853-1866), Fødte og døpte 1855, side 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Hei!
Ja, det ble en tastefeil i farta, det skal være 1855 og ikke 1885 .
Lisbeth, jeg har barna til Fredrik og Karen, det jeg mangler er foreldrene hennes osv.
Wilfred, jeg fant den linken, men klarer ikke å finne foreldrene igjen. Har prøvd, men mulig jeg leter på gale plasser
** Skonseng; Moe/1851
13143 Peder Andersen M Hovedperson
13144 Karen Pedersdatter K Ektefelle
13145 Anders Pedersen M 28 Sønn
13146 Peder Pedersen M 25 Sønn
13147 Jonette Pedersdatter K 33 Datter
13148 Maren Pedersdatter K Gift Datter; David Pettersen, Alterskjer
13149 Pernelle K Gift Datter; Peder Pedersen, Bjørnaadal
Pedersdatter
13150 Ingeborg K 23 Datter
Pedersdatter
Bang har vært brukt endel som døpemellomnavn flere steder både i Helgeland og Salten uten at det synes å ha noe med slekt å gjøre. Hvis du ser på Ft1865 og 1875 så ser du at Rana er kjerneområde for Bang som andre fornavn.
Takk for forklaring Har lagt merke til at det er flere som bruker Bang-navnet, og tenkte derfor at det hadde en spesiell betydning, men no ble det litt klarere etter din forklaring Tusen takk nok en gang for god hjelp fra deg og alle de andre
Det var relativt vanlig at et barn ble døpt med et sleksnavn som mellomnavn. Det kunne f.eks. være slektsnavnet til en vel ansett person fra samtiden eller tidligere. Dette var vel nærmest for å hedre vedkommende, eller kanskje de trodde det fulgte hell med navnet?
Eller kanskje de bare ville ha et navn med "smell" i? (Stryk siste forslaget).