Berit Maria Larsdatter gift på Lapvamoe 1793

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Berit Maria Larsdatter gift på Lapvamoe 1793

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 8. februar 2010 kl. 16.37

Hei,

jeg prøver å finne ut av Berit Maria Larsdatter som ble gift med Anders Jensen på Lapvamoe i 1793. I følge FT1801 er hun født ca 1764.
For å få oversikt over alle Berit Larsdatter i Mo har jeg prøvd å sortere alle med det navnet i Svein Edvardsens avskrifter. Dette koker ned til to kandidater fra før 1793.

De to er:
14796 Beret Larsdatter, Svartvasheien 1786 16år (f1770) datter av Lars Eliasen
630 Berethe Larsdatter, Alteren Lille 1775 (f1761) Barn av Anna Nielsdatter Gildeskål

Er den første den samme som i FT1801: Birrithe Larsdatter ug tjenestepike Øverbeklie 32år?
Er det noen som vet hvor hun ble av?

Jeg har en etterlysning i Gildeskål-forumet på den andre. Jeg finner henne i skiftene i Salten, og etter moras død i 1774 bor hun på Valnes i Bodø, og blir konfirmert der i 1790.
Spørsmålet er da om hun flytter til bestemor på Lille Alteren og gifter seg på Lapvamoe, eller til Gildeskål og gifter seg der. Det er en Berit Larsen i samme alder gift der, men også en Berte Maria konfirmert der i 1781.

Og for å nevne det, begge disse sporene kan selvfølgelig være feil.

mvh
Jan

dn21483
Sted: BALLSTAD

Re: Berit Maria Larsdatter gift på Lapvamoe 1793

Legg inn av dn21483 » 9. februar 2010 kl. 18.10

Hei.
Har sett litt på dette og har funnet henne i 1891 tellingen på gården Lapvamoe i nordrana, hun er da 37 år og er gift med som du skrev, Anders Jensen som er 31 år, de har da 1barn, en gutt med navnet Jens Andersen på 4 år.
Jeg vet ikke om dette hjelper så mye.
Lykke til med vidre leting.

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 9. februar 2010 kl. 18.26

Jeg regner med at det er 1801 (og 1891-tellingen) du sikter til.

Jeg finner ingen Beret Maria Larsdatter døpt i Rana/Hemnes i den aktuelle perioden. Presten kan selvfølgelig glemt å få med begge navnene. Trolovelse og vielse gir ingen spor. Hun befant seg allerede da på Lappvadmoen.
Det som kanskje kan sjekkes nærmere, er ei Dorthe Larsdatter som forekommer som fadder da to av barna døpes. Muligens en søster av Beret Maria.

Beret Maria giftet seg på nytt med Ole Sakariasen som hun fikk ei datter med. De var senere brukere på Malmhaugen og i Seljelia. Hun døde i før 1826, da giftet Ole seg på nytt.

Mvh
Geir

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 10. februar 2010 kl. 3.01

Hei,

det var en god oppservasjon. Beret Larsdatter nevnt i et skifte i 1786 på Svartvassheien har ei to år yngre søster Dorothea. De er barn av Lars Eliasen.
Hun er også en av de på lista som jeg ikke har greid å eliminere.
Hun var født ca 1770 i følge skiftet mens Berit Maria på Lapvamo var i følge FT1801 født ca 1764. Er ikke det litt langt unna?

En feil i avskriftene kan selvfølge være en mulighet (i tillegg til feil opplysninger gitt). F.eks. Berits alder oppgitt i 1801 kan ha vært 31 men ble tolket som 37 i avskriften. Er disse protokollene på Statsarkivet i Trondheim? Har hatt treff på slike hypoteser før.

Men først, er der det noen som vet hvor det ble av denne Berit på Svartvassheien?

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 11. februar 2010 kl. 2.55

Hei,

hvordan skal jeg tolke dette?

I skiftet fra Svartvasshei står det tydelig at Berit er 16 år
Skifte etter Christoffer Eliasen 1786 (Berits onkel)

I KB fant jeg dåpen til Berte, datter av Lars Eliasen på Svartvasshei:
Berte Larsdatter Svartvassheede døpt 1763
Denne stemmer veldig godt med alderen på Berit gift på Lapvamo, men mangler fortsatt mellomnavn.
Har dere erfaring med at det var vanlig å "ta til seg" mellomnavn i området på den tida?

To opplagte løsninger: a) det er notert feil alder i skiftet, b) Berte født i 1763 dør og et barn født i 1770 blir oppkalt.
Jeg finner ingen som passer rundt 1770, men en Lars Eliasen som døper et barn Dordi i 1771.
Jeg greier ikke å få stedet til å bli Svartvasshei (3. dåp høyre), snarere Øvergruben eller noe lignende (ikke le). Kan noen hjelpe?
Dette kan være søsteren som senere er skrevet som Dorothea.

mvh
Jan

gj08617
Sted: ANKENESSTRAND

Legg inn av gj08617 » 11. februar 2010 kl. 22.19

Berit Maria Larsdatter er også en av mine aner så jeg har stor interesse av å finne ut hvor hun kommer fra. Etter at hun giftet seg med Ole Zakariassen, flyttet familien til Malmhaugen og til sist til Seljelia. I kirkeboken for Hemnes (Mo) har jeg kanskje funnet Berits begravelse, selv om hun her blir kalt Berit Anna. Oppgitt alder i 1825 er 64 år, noe som indikerer et fødselsår på ca. 1761-62. Hulbækli er vel et annet navn på Seljelia vil jeg tro. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-166
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031276.jpg

Mvh Geir

gj08617

Legg inn av gj08617 » 11. februar 2010 kl. 22.20

Glemte å nevne at Berit Larsdatter er oppført på høyre side som nr. 12!

Mvh Geir

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 12. februar 2010 kl. 2.06

Hei,

takk.

Nå har jeg svettet over kirkebøkene i flere timer enda jeg sto opp med en klar intensjon om å ha en KB-fri dag!

Det synes klart at Berit Larsdatter i skiftet på Svartvasshei er datter av Lars Eliasen og Johanna Johansdatter. Lars er bror til Christopher Eliasen på Svartvasshei, og har nær slekt på bl.a. Urtfjell, Skonseng og Rufsvold. En ting som gjør dette uoversiktlig er at det er flere Lars Eliasen i området og flere Berit Larsdatter, og de holder seg ikke i ro! :? Kona til Lars Eliasen på Engen heter Johanna Joensdatter, og av og til har jeg lurt på om hun er samme som Johanna Johansen! Det er også en Lars Eliasen på Aaenget, som ikke er det samme som Enge. :? Dette er sikker lettere å holde greie på for forumister fra Rana, men jeg sliter.
Lars Eliasen (den rette) finner jeg på Svartvasshei, Stokklien, Skonseng eller Baasmo på ulike tidspunkt. Lars og Johanna ble viet i 1761 (Dom. 19). Jeg har ikke funnet dødsåret for Lars, men han er på Baasmoen i 1777 (skifte), men død før 1786.

Hvis jeg sammenligner omtrentlig fødselsår i skiftet fra 1786 (Sk) og det jeg har gravd frem i KB får jeg:
Iver Sk 1766 Kb 1767
Berte Sk 1770 Kb 1763
Dordi Sk 1772 Kb 1771 (Dorothea i skiftet)

Det som skjærer i øynene er Berte(Berit). Jeg lett etter eventuell begravelse av Berte og dåp til Berte "den yngre" i KB mellom 1763 og 1771 uten å finne noe. Bokstavelig talt sjekket alle oppføringene i disse kategoriene for Mo! Jeg har hoppet over Hemnes, og det er en klar svakhet, men jeg måtte begrense dette på en måte.
Jeg har sjekket konfirmasjonslistene for Mo og Hemnes fra 1776 til 1785. Der finner jeg bare en Berte som kan være en realistisk kandidat:
1783 Berte Ana Larsdatter Aanesvig 18år.
Fra 1785 til 1792 (Berit født 1770), finner jeg Berit Larsdatter i 1787 på Urtfjell og 1788 på Finneid Hemnes. Jeg finner en Ivar Larsen konfirmert, på Villen i 1788.

To hypoteser:
1) skiftet er feil, Berte er født 1763, konfirmeres i 1783 og mulig gifter seg på Lapvamo.
2) skiftet er rett, Berte 1763 døde, Berte 1770 konfirmeres på Urtfjell, men alderen tilsier at hun kanskje er Birrithe Larsdatter ug tjenestep Øverbeklie 32år i FT1801.

I et skifte på Urtfjell fra 1786 er Berethe Larsdatter (datter av Lars Christensen) nevnt som gift. Kan dette være den samme som konfirmeres i 1787?
I et skifte på Urtfjell fra 1797 er det en Berethe Larsdatter 26år ug, datter av Dothea Anderdatter. Hun er også en kandidat for Berte konf. i 1787, men ser ut til å være på Enge i 1793. :?
Og det er ikke tatt skikkelig høyde for at folk flyttet både inn og ut av sorenskriveriet..

Når det gjelder mellomnavnet Ana i konfirmasjonen over, så stemmer det jo med begravelsen, men ikke for vielsen. Kanskje byttet hun etter "moten", siden hun uansett ikke hadde fått det i dåpen.
Jeg ser at heller ikke i Mo er navnet meislet i stein: På Aanes blir ei jente døpt Bergithe Maria Larsdatter i 1752. I et skifte fra 1761 og når hun gifter seg i 1775 står hun som Berte Martha Larsdatter. At Berit, Berte, Berete, Birrith, etc går om hverandre er greit, men jeg oppfatter Maria og Martha som ulike navn etter som de er hentet fra distinkte personer i bibelen.
Kommentar 24/2: dette ble tull: det var nok Bergithe Martha ved dåpen, også.

Litt dårlig med referanser her, ettersom jeg noterer på papir etterhvert, eller lagrer bildet på egen PC hvis jeg vil samle på det. Ingen av delen er egnet som vedlegg. For å gå dette ordenlig etter i sømmene er det nok nødvendig med Svein Edvardsen skifteavskrifter, som jeg støtter meg tungt på. Jeg har ikke lagt med faksimile av skiftene jeg refererer til ettersom jeg ikke vet om det krenker opphavsretten.

mvh
Jan
Sist redigert av Jan Lasse Eilertsen den 24. februar 2010 kl. 14.34, redigert 1 gang totalt.

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 14. februar 2010 kl. 15.04

Hei,

Riktig, jeg ser i O. Rygh at Hulbæklien også er kalt Seljelien.

I 1777 er Lars Eliasen på Båsmoen og hvis jeg antar at Aanesvig hvor Berit Ana er når hun ble konfirmert i 1783 er like ved Ånes, så er jo det rett nedenfor Båsmoen.

De eneste konfirmasjonene som stemmer med Iver og Dordi er:
1788 Ivar Larsen Wilden (høyre side)
1792 Dortea Larsdatter Wilden
Skal en fortolke dette slik at mellom 1783 og 1788 flytter Lars Eliasen med familien til Villen, hvor de to yngste blir konfirmert? Dette halverer veien til Lapvamoen.
Jeg har tro på at geografien spiller en rolle for at to unge skulle møtes, men det er mulig at kirkebakken var sted og at avstand mellom gårdene betydde mindre.

Begynner dette å henge sammen?

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 15. februar 2010 kl. 2.09

Hei,

en liten puslespillbrikke til:

Jeg kjenner til at Anders og Berit fikk tre barn, og som Geir Tverå skriver, det er en Dorthe Larsdatter som fadder i to av dåpene. Jeg har problemer med å finne Jens som er 4år i FT1801, men finner Marit og Lars:

1795 Marit Johanne: Dorthea Larsdatter Lilgranhejen
1801 Lars: Dorthea Larsdatter Gaaskiøndlien

I FT1801 finner jeg på Gaaskiøndlien Dordi Larsdatter 31år gm Niels Eliasen. Alderen stemmer godt med Lars Eliasens datter Dordi.
I KB for Mo 1798 finner jeg trolovelsen (nederst s378) og her står det Dorthea Larsdatter Lapvamoe. Før de rekker å gifte seg får de et barn som de døper Lars.
I et vidt søk etter Jens kom jeg over dåpen av Jens Jensens barn Jens på Lapvamo i 1793, og her er en av fadderne Iver Larsen, Lapvamo! Samme navn som Berits bror (Lars Eliasens Iver).
Det mangler ennå å sannsynliggjøre at disse ikke er andre personer med samme navn i området. F.eks. var det en annen Dorthea Larsdatter på Almlien gift med en annen Niels Eliasen, :? men hun blir enke allerede i 1780. Hun kan være på Granheia i 1795, men er ikke den samme som blir gift 1798.

Stadig like forvirret? Følg med i neste episode! :)

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 4. mars 2010 kl. 1.10

Hei,

Langt fra gjennombrudd! :(

Bortsett fra Berit er det vanskelig å følge familien etter 1801. Ved folketellingen i 1801 ser det ut til at Dordi og Niels Eliasen er på Gåstjønnli (begge tjenestefolk) og Iver er ugift tjenestekar på Langfjell. Etter dette finner jeg ingen spor av Dordi og Iver.

Jeg finner at Berit fikk bare et barn etter Lars, Anna Johanna i 1806 (t.h.) (med Ole Sakariasen). Det er ingen hint å få blant fadderne, men mellomnavnet Johanna kan være en oppkalling av mormor Johanna Johansdatter. I den grad en kan stole på slikt, støtter det hypotesen om at det er Berit i skiftet på Svartvashei som blir gift på Lapvamo.

To skifter som ville ha vært til stor nytte, men som jeg ikke finner, er skiftet etter Johanna Johansdatter (sist nevnt i skifte på Nergruben i 1799, men ikke med i FT1801) og skiftet etter Iver. Det er også mulig at skiftet etter Dordi kan inneholde opplysninger om Iver og Berit.

Jeg har lett etter Johanna, Iver og Dordis begravelse fra 1799/1801 til 1841 uten å finne noe. Når både skifte og begravelse mangler, tyder vel det på at de flyttet.
Noen gode ideer på hvor? Eller andre gode forklaringer?

mvh
Jan

dn06429
Sted: KORGEN
Kontakt:

Legg inn av dn06429 » 9. mars 2010 kl. 11.21

Berit Larsdøtre i rett alder som Rana slektshistorielag har registrert:
(Det trenges visst å rydde litt i disse registreringene, for det ser nokså ufullstendig og overlappende ut)

1) Ei Berit L, fødelseår og opphav ukjent, hadde en datter Dortea med en Jens Olsen. Dortea født 1792 på Asphaug i Rana (døpt 18.10.-92)

2) Berit Larsdatter, Svartvashei, døpt 28.4.1763, foreldre husmann Lars Eliassen og Johanna Johannesdatter. Hun var 16 år ved farbror Kristoffers skifte 1786. Antakelig den Berit L som ble konfirmert 1787 fra Ørtfjell? Videre skjebne ikke klarlagt. Kanskje samme som nr 4?

3) Berit Larsdatter, Nordfjord i Nesna, f. 1766, fød 1815. Foreldre Lars Jonsen og Margrete Nilsdatter. 13 år ved mormors skifte 1780. 13 år ved mors skifte 1780 (Berethe). 13 år ved mors faster Ingeborgs skifte 1782 (Berethe). 40 år ved fars skifte 1815, ugift.

4) Berit Larsdatter, Engeshaugen på Ytteren, f. 8.12.1766, døpt 6.1.-67, foreldre Lars Eliassen og Johanna Jonsdatter. Kanskje samme som nr 2? Søsken Marit -64 og Malene -70. 22 år ved fars skifte 1788. Sjaanes ved halvsøster Ingeborgs skifte 1802. 38 år ved mors skifte 1804, tjener hos Jens Joensen, Enge.

5) Berit Larsdatter, Finneid i Hemnes, f. 1770, gift 1797 med Anders Nilsen fra Rødøy. Kan vel utelukkes?

6) Berit Larsdatter, Blakkåhei, f. 19.6.1770, foreldre Lars Jonsen og Dortea Andersdatter. Søsken Jon -66, Anders -68, Maren -73 og Gabriel -75. Gift med Ole Johansen fra Rausaundaksla, barn ikke registrert hos oss. 6 år ved fars skifte 1776 (Berethe). Nevnt i farbror Peders skifte 1793. 26 år ved mors skifte 1797, ugift. Gm. Ole Johansen, Rødsandaxelen ved Anders Johnsens skifte 1848, se Rufsholm. Död som Holdsenke, 88 år. Begravd i Mo.

7) Berit Marie Larsdatter, ukjent opphav, f. ca. 1764, gift 7.7.1793 med Anders Jensen Lapvamo, barn Marit -95, Jens -97 og Lars -01. Pike ved giftermål 1793. Enke ved giftermål 1804, adr. Sætermoe. Skifte i Hulbæklien (=Seljelien) 1825.

8) Berit Marta Larsdatter, Myklebostad i Nesna, f. 1762, død 1825. Gift 3 ganger, bodde hele livet på Myklebostad. Ikke aktuell? (Det skal stå 8 foran denne linjen, ikke noe fjes, men jeg får det ikke til)

Vet ikke om dette kan være til noen hjelp, eller om det bare forvirrer?
Hilsen i beste mening!
Carl-Anders

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 12. mars 2010 kl. 1.18

Hei,

takk, Carl Anders, her var det noe å tygge på, men jeg må erkjenne at jeg gikk på en smell, her. I det jeg så at jeg måtte se mer systematisk på Berit'ene i Hemnes, Nesna osv., ble jeg revet med i en vanvittig kartleggingsiver. Det gikk bortimot på helsa laus!

I Mo, Hemnes, Nesna, Dønna, Herøy, Træna, Lurøy og Rødøy finner jeg 80-90 ulike Berit Larsdatter'e basert på ca 350 oppføringer i Svein Edvardsens skifteavskrifter, folketellingene og de kirkebokoppføringene som var registrert i FamilySearch. Da har jeg favnet vidt fra hele 1700 og 1800-tallet. Når jeg skriver "unike", betyr det at jeg ikke har greid å identifisere dem som samme person som en annen, ikke det at det er positivt bevist.

Så gjelder det å kaste ut de som ikke passer. Vi vet omtrentlig alder på Berit på Lapvamo (ca 37 i 1801), at hun ble gift med Ole Zachariasen etter Anders Jensens død og at det skiftes etter henne i 1825. At gifte med Anders var Berits første blir bekreftet av folktellingen, så det vil jeg også stole på.

Første datakverning blir å ta ut alle som var gift med andre, eller som var for unge eller gamle. Det blir da mirakuløst bare 3 kandidater tilbake:

1) Berit født i Gildeskål 1761
2) Berit på Enge født ca 1766
3) Berit født på Svartvashei 1763

1) Det er vanskelig å følge Berit i Gildeskål ettersom hun mistet foreldrene tidlig. Hun kom tjeneste på Valnes i Bodø. En Berit Larsdatter får barn utenfor ekteskapet i nabogrenda og ble etter hvert gift i Bodø. Det er mer sannsynlig at dette er samme person enn at hun reiser til Mo og blir gift der (men ikke bevist).

2) Det er sannsynlig at Berit på Enge nevnt i skifte i 1788 er den samme som er registrert som ugift der i 1801, og som arvet moren i et skifte i 1804. Hverken gifte eller barn er nevnt.

3) Berit på Svartvashei ble sist nevnt i et skifte der i 1786. Siden jeg ikke finner henne nevnt der senere, hverken i skifter eller kirkebok, er hun etter mitt syn den mest sannsynlige kandidaten.

Hun kunne selvfølgelig ha flyttet, så neste datakverning blir å se etter en Berit Larsdatter som dukker opp og blir gift et annet sted. Her er det flere kandidater, men ingen som jeg greier å positivt knytte til henne.

1) Hemnes, Leirvik: Berit gm Niels A. Nielsen (d1821) og deretter Frederik Jonsen (d1848)
2) Nesna, Fugelstad: Berit 38 år ugift i 1801
3) Herøy, Sildøen: skifte i 1784 etter ektefelle Jens Larsen
4) Herøy, Andøen: skifte i 1824 etter ugift Berte L.
5) Rødøy, Engøen: skifte i 1806 etter ektef. John Pedersen
6) Rødøy, Flatøen: skifte i 1811, Berte L. (død) nevnt, gm Ole

Felles for alle er at jeg ikke greier å følge dem bakover i tid og at foreldre og søsken ikke er nevnt. Det er ikke noe som knytter dem til Svartvashei. I tillegg kommer alle som ikke er registrert i FamilySearch eller flyttet lengre.
Hvis noen i forumet kan stryke eller tilføye noen på lista så er det kjærkomment.

Tilslutt noen kommentarer til lista til Carl Anders:
Berit 1) Jeg tror denne er Berit 6) født på Blakkåhei. Både mor, stefar og søster ser ut til å være faddere. Familien bodde på Ørtfjell og noen uker senere blir et 12 ukers barn Dorthe Jensdatter, Ørtfjell, gravlagt.

Berit 2) Jeg tror ikke det er denne Berit som konfirmeres i 1787, men 6). Det passer også bedre med alderen. Ved skifte i 1777 står det at far Lars Eliasen er husmann under Båsmoen; kan ikke det bety Ånesvik hvor ei Berit Ana ble konfirmert 1783?
På de øvrige punktene i lista er jeg enig.

Når jeg nå har samlet sammen en slik feit liste av Berit Larsdatter'e hadde det vært greit om noen andre kunne ha nytte av det. Akkurat nå er den i form av et Excel-ark. Er det en god ide å bare laste den opp eller er det andre foretrukne formater?

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 23. mars 2010 kl. 18.42

Hei igjen,

ved nærmere studier av tellingen på Lapvamoe i 1801 ser jeg at det er ei Johanna Jansdatter, 59 år, enke etter 2. ekteskap. Det er vel ikke for drøyt å spekulere på om dette er Johanne Johansdatter, enka etter Lars Eliasen. Hun var født i 1739 (nære nok) og jeg har hverken funnet andre sannsynlige kandidater i folketellinga eller hennes begravelse eller skifte.

Det må da bety at hun giftet seg igjen etter Lars Eliasens død (før 1786). I kirkeboka finner jeg i 1789 enke Johanna Johansdatter, Savbakken, trolovet med enkem. Johannes Jansøn, Fagerlien, og viet i 1790 (Jens Jansøn, Fagerlien). Jeg finner ikke skifte eller begravelse av Johannes/Jens, men i 1799, i skiftet etter Johannas far Johannes Hansen, Nedre Grubben, står hun som enke igjen. Jeg skille gjerne ha sett dette skiftet for å se om Lapvamoen var nevnt, men jeg finner det ikke.

Jeg begynner å føle meg klar for en forsiktig konklusjon på hvem Berit Larsdatter på Lapvamo var, men skulle gjerne hatt bedre "bevis".

Er noen her med andre teorier om hvem Johanna Jansen på Lapvamo var?

mvh
Jan

gj08617

Legg inn av gj08617 » 25. mars 2010 kl. 18.48

Hei igjen!

Jeg er imponert over hva du har greid å finne ut om opphavet til Berit Maria Larsdatter ut fra de sparsomme opplysningene som finnes! Når du fikk plassert hennes mor, Johanna Johannesdatter, på Lapvamoen, har jeg ingen som helst motforestillinger med å godta at Lars Eliassen og nevnte Johanna er hennes foreldre! Hadde vært fint om du kunne ha oppsummert dine funn om denne familien, med en konklusjon som peker i retning av en slik sannsynlighet! Ellers ville det ha vært fint å finne ut mer om Berit Marias to søsken etter 1801!

Må bare innrømme at jeg ikke har noe mer å tilføye om denne familien enn det du har kommet frem til! Igjen takk for den store innsatsen, Jan Lasse!

Mvh Geir

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 29. mars 2010 kl. 2.19

Hei,

takk Geir, skryt er like kjærkomment som nye opplysninger :D
Når det gjelder arbeidsinnsatsen tar jeg det til meg uten blygsel, men når det gjelder kvaliteten på datene er jeg usikker på om det er så mye å skryte av. Det er mange antagelser innbakt her.
Dette er det eneste slektstemaet jeg har arbeidet med i vinter, ut fra tanken at det er bedre med én fugl i hånden enn ti på taket. Etter påska begynner båtsesongen og da slipper jeg taket i slektsgranskninga. Før jeg legger det helt bort hadde jeg tenkt å lage en oppsummering.

Jeg har ennå 10-15 Berit Larsen i Nesna, Alstadhaug, Herøy, Dønna, Lurøy og Rødøy som jeg ikke har kontroll på, men bare ei av de kan være alternativ kandidat til giftet på Lapvasmo. Det er ei Berit Larsdatter født 1759 på Sleipnes, Rødøy, som jeg ikke greier å følge. Det sikkert flere også, om en leter. vet ikke om jeg har lyst på flere.

Skiftet etter Johannes Hansen er i protokoll 20B, som ikke er på Digtalarkivet, men finnes på Statsarkivet i Trondheim. Skiftet inneholdt desverre ingen opplysninger som kunne hjelpe.

Jeg har prøvd å spore Iver og Dordi uten hell. Jeg tror det er riktig Iver som er ugift tjenestekar på Langfjell i 1801. I 1818 er Iver Larsen Langfjell fadder på Nederlangfjell.
Jeg finner like lite på Dordi og Elias.
Jeg har heller ikke funnet ut hvor det blir av Johanna etter 1801.

mvh
Jan

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2010 kl. 2.59

Når det gjelder Berit Larsdatter på Sleipnes i Rødøy så har jeg en med det navnet som var gift med Melcher Fore, men vet ikke om hun var født i 1759. Det kan hun godt være, og faren Lars Pedersen Sleipnes var født ca 1718. Min kilde er boka "Slekten Benkestok" av Wilhelmine Brandt og skiftet etter faren Lars i 1791 i Sleipnes i Rødøy. Så da kan du vel utelukke Berit fra Sleipnes?

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 3. april 2010 kl. 22.44

Hei, takk for innspill.

Jeg trodde jeg hadde Berit Larsdatter gift med Melker plassert, men nå ser jeg at jeg har surret litt.

Jeg tror nå at Berit Larsdatter gift på Fore er den samme som ble døpt på Sleipnes i 1759. Ved folketellinga i 1801 finner jeg Melcher Jacobsen og Berith Sophia Larsdatter 39år på Sør-Fore (nær nok).
Det er en Berit Larsdatter barn av Lars Pedersen Kvalvik døpt i 1745 og en Berit Larsdatter barn av Lars Pedersen Sleipnes døpt 1759. For den første er mors navn ikke nevnt i introduksjonen og for den andre finner jeg ikke introduksjonen.
Derimot er Berit 5år nevnt i skiftet etter mor Anne Pedersdatter på Kvalvik i 1751. I skiftet etter Lars Pedersen Sleipnes i 1791 er Berithe Sophia omtalt som felles barn av Lars og Karen Hansdatter. I dette skiftet står det Melcher Pedersen Fore, men det må jeg anta er en feil. www.arkivverket.no/URN:sk_read/24897/128

Det gir meg Berit født på Kvalvik som ukjent, men hun en for gammel til å være sannsynlig kandidat for giftet på Lapvamo.

mvh
Jan

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2010 kl. 23.02

Litt interessant for meg også dette siden jeg har registrert Berit Sophia Larsdatter barnebarn av en bror av en mine formødre(Lars Pedersen født ca 1718 sin far var Peder Larsen som var bror av min formor Else Larsdatter gift med Jon Nilsen Kila senere Øvre Reppen). Jeg tror også at navnet på Melcher i 1791 ved svigerfarens skifte kan være feil, og at han skal hete Jacobsen til etternavn.

gj08617

Legg inn av gj08617 » 5. november 2010 kl. 18.49

Hei Jan Lasse!

Kommer det en oppsummering vedrørende herkomsten til Berit Maria Larsdatter?

Mvh Geir

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 8. november 2010 kl. 23.44

SAMMENDRAG:

Etter oppfordring fra Geir har jeg laget et sammendrag. De fleste opplysningene her finnes også ovenfor, men spredt over mange innlegg. Nytt er forslag til Berits aner nederst.

Å knytte sammen to personhistorier ut fra eliminasjonsmetoden har en åpenbar fallgrube: en kan aldri være sikker på at en starter med alle kandidatene. Utgangspunktet mitt er skiftene, men det ble ikke skiftet etter alle, og hvis Berit hadde slekta annetsteds ble hun kanskje heller ikke nevnt som arving i noen skifter i Mo. Lista er derfor suplert med det jeg fant i folketellingene, via FamilySearch og kom over i kirkebøkene.

Ettersom giftet på Lapvamo var Berits første, kunne jeg kaste ut alle kandidater som ble gift med andre, eller var ugifte etter 1793. Fra folketellinga i 1801 vet vi hennes omtrentlige fødselsår: 1764. Jeg kunne derfor kaste ut alle med mer enn 5år avvik fra dette. Dette ga bare én kandidat: Berit på Svartvashei (Det er nevnt ei Berit Larsdatter i Gildeskål i et skifte på Lillealteren, men jeg finner ingen holdepunkter for at hun noen gang oppholdt seg der).

Det at jeg finner bare én kandidat beviser ikke at dette er samme person som ble gift på Lapvamo. Jeg må også vise at denne kandidaten ikke dukker opp andre steder senere. Jeg ser derfor etter andre Berit L i noenlunde rett alder og som ikke kan knyttes til andre foreldre. Her er det desverre 8-10 kandidater i regionen, men ingen med kjent tilknytning til Mo. Jeg har vurdert det som alt for arbeidskrevende å positivt utelukke alle disse, i lys av at flere ting peker i retning av at Berit (Svartvashei) ble gift på Lapvamo.

Berit på Svartvashei hadde to søsken, Iver og Dordi. I tida etter 1793 dukket det opp både en Iver Larsen og ei Dordi Larsdatter på Lapvamo. Jeg har ikke greid å plassere disse som barn av noen Lars på Lapvamo. Dordi var også fadder til Berits barn Lars i 1801. Etter dette er det vanskelig å følge Iver og Dordi, men Iver ser ut til å slå seg ned på Langfjell og er nevnt der i 1818.
Berits mor het Johanna Johansdatter og var født i 1739, og ved folketellinga i 1801 var det på Lapvamo ei Johanna Jansdatter, 59 år og enke etter 2. ekteskap. Johanna Johansdatter ble gift etter Lars Eliasens død, og nevnt som enke igjen i et skifte i 1799. To av Berits barn Marit Johanne (1795) og Anna Johanna (1806) følger vanlige oppkallingstradisjoner hvis hypotesen over er riktig.
Jeg har ikke greid å finne et skifte etter hverken Johanna, Dordi eller Iver som kunne bekrefte slektskapet med Berit på Lapvamo.

Kronologiske referanseliste (etter hypotesen over):

1739 Johana Johansd. døpt, Skonseng
1758 Johanna Johansdatter, Saugbach konfirmert
1762 Lars Eliasen Skonseng og Johanna Johansd. trolovet (#3) 1. Søndag efter Hell. 3 K
1762 Lars Eliasen Svartvatsheede viet med Johana Hansd. (#5) Dom 19
1763 Berit Larsdatter døpt, Svartvashei tredje søndag efter Paaske
1767 Iver døpt Skonseng Dom. 19 14dager
1770 Lars Eliasen på Stocklien, skifte etter far Elias Iversen på Svartvashei
1771 Dordi døpt Øvergruben (f.23/9) Dom. 20
1777 Lars Eliasen husmann under Båsmoen, nevnt i skifte etter Lars Iversen på Skonseng
1777 Johanna Johannesdatter og Lars Eliasen på Baasness, skifte etter Johannas mor Berithe Jensdatter på Saubachen
1783 Berte Ana Larsdatter, Aanesvig 18 år konf.
1786 Lars Eliasen omtalt som død, skifte etter bror Christopher på Svartvashei
1788 Iver konf. Vilden høyre side
1789 enke Johanna Jansdatter, Savbakken trolovet med enkem. Johannes Jansen Fagerlien Løverdagen den 24 octobr
1790 Johanna Jansdatter og Jens Jansen, Fagerlien, viet søndag etter nyttår
1792 Dorthea Larsdatter Vilden konf.
1793 Bereth Maria Larsdatter og Anders Jensen viet, Lapvamo 9de Søndag Trefoldighed
1793 Iver Larsen på Lapvamo (fadder for Jens Jensens barn)
1798 Niels Eliæsens Gaaskiønliens og Dorthea Larsd Lapvanmoen døper uekte barn
1798 Niels Eliasen gift med Dordi Larsdatter Lapvamoen
1799 Johanne nevnt som enke, skifte etter far Johannes Hansen, J.H. hadde gjeld til Iver Larsen Langfjell (skiftet er i protokoll 20B som ikke er skannet).
1801 FT: Dordi på Gåstjønnli, Berit og Johanna på Lapvamo, Iver ug på Langfjell
1803 Anders Jensen død (finner ikke begravelsen) Skifte på Lapvamo i 1804
1804 Em. Ole Zachariasen Sætermoe og enke Berit Larsd sammesteds viet 20 Søndag
1806 Anna Johanne født, Sætermo 7 Søndag
1825 Berit død på Hulbekli
1825 Skifte på Hulbekli

Her følger ei liste over "alle" Berit Larsdatter i Mo:

Format: Oppgitt navn, far, mor, gård, annet, død
1) Berit, født ?, NN, NN, før 1771 gm Peder Hansen, bosatt på Yttern
2) Berit, født ca 1683, NN, NN, før 1748 gm Iver Joensen, bosatt på Skonseng, død 1760 Skonseng
3) Berit, født 1711, Lars Fordelsen, NN, Røsvoll, …
4) Berit, født 1718, Lars Eliasen, Eli Holgerdatter, Villen, …
5) Berit, født 1731, Lars Iversen, Abelune Evensdatter, Kjeldal, 1756 gm Johannes Holgersen, Kjeldal, 1801 på Skamdalsaksel
6) Berit, født 1738, Lars Christensen, Karen Iversdatter, Almlien, 1756 konf Ørtfjell, 1765 gm Peder Michelsen, Bjellånes, død ca 1819 Bjellånes
7) Berit, født 1738, Lars Nielsen, Sophia Holgersdatter, 1756 konf. Dal, 1766 gm Niels Nielsen Altermark, 1774 gm Elias Christensen, Lilalteren, død 1807 Lilaltermark
8) Berit Maria, født ca 1751, Lars Fordelsen, Ane Andersdatter, Forsmoen, 1769 konf Forsjorden, 1780 gm Søren Olsen, Melbotnet, Rødøy, død 1814 Melbotn
9) Berit Martha, født 1752, Lars Gabrielsen, Ingeborg Thomasdatter, Ånes, 1776 gm Alexander Olsen Vesterfjell
10) Berit, født 1763, Lars Eliasen, Johanne Johansdatter, Svartvashei, 1783 konf Ånesvika, 1793 gm Anders Jensen, Lapvamo, 1804 gm Ole Zachariasen, Sætermo, død 1825 Hulbekklien
11) Berit, født 1767, Lars Eliasen, Johanna Joensdatter, Engeshaugen, 1785 konf Enge, død 1826 Enge
12) Berit, født 1770, Lars Joensen, Dorthe Andersdatter, Blakåhei, 1787 konf Ørtfjell, 1820 gm Ole Johansen, Rødsandaksel, død 1857 Rødsandaksel
13) Berit Bang, født 1784, Lars Thomasen, Berte Pedersdatte, Langvasshaugen, død 1806 Haugen
14) Berit, født ca 1787, Lars Joensen, Dorthea Thomasdatter, 1803 konf. Lillealtern, 1809 gm Christopher Pedersen, Stien, død før 1867 skifte.
15) Berit, født 1795, Lars Christophersen, Elisabeth Eliasdatter, Moskjæret, 1839 gm Jon Nilsen, Yttern, …
16) Berit, født ca 1798, Lars Jonsen, NN, --, 1828 gm Johannes Christensen, 1835 på Fugelvik (Gullvik), …
17) Berit Lavina, født 1800, Lars Fordelsen, Anna Pedersdatter, Krokstrand, 1823 gm Tomas Bentsen, Nord-Nævernes
18) Berit, født 1804, Lars Haagensen, Lisbeth Hansdatter, Svartvashei, død 1804 Svartvashei
19) Berit Kirstina, født 1807, Lars Pedersen, Kiersten Pedersdatter, Eiterå, --, død ca 1874 ugift, Eiterå
20) Berit, født ca 1807, Lars Andersen, Anne Abelone Henriksdatter, ?, 1830 gm Thomas Johan Jacobsen, Andfjelnes, død ca 1834
21) Berit, født 1810, Lars Johnsen, Karen Zachariasdatter, Svartisheien, 1848 på Svartishei, …
22) Berit Maria, født 1811, Lars Haagensen, Elisabeth Marie Hansdatter, Svartvashei, 1831 gm Ole Zachariasen, Nord-Dunderland, 1837 gm Ole Eliasen, 1874 bosatt Fornes i Beiarn, før 1874 gm Ole Eliasen
23) Bergitte Dorthea, født ca 1822, Lars Iversen, Dorthea Zachariasdatter, Prugelhei?, før 1850 gm Ole Andersen, Almlien, …
24) Bergitte Kierstine, født ca 1822, Lars Pedersen, Bergitte Johnsdatter, Rufsholm, --, før 1847 gm Erik Andreas Johansen, før 1855 gm Anders Jonasen, død etter 1884
25) Berit Oline, født 1827, Lars Jacobsen, Ingeborg Anna Hansdatter, Fagerjord, før 1865 gm Johan Jacob Olsen, død ca 1902 Fagerlijord
26) Berit, født ?, Lars Johansen, NN, Nedre Dal, --, gm Niels, død før 1844 (barnebarn av Berit og Johannes, Skamdalsaksel)
27) Berit, født ca 1851, Lars Johnsen, Berit Christine Pedersdatter, Asphaugen, 1874 på Asphaugen, …
28) Bergitte Anna, født 1852, Lars Iversen, Karen Eriksdatter, Stormdalen, 1865/1875 ugift på Tørrbekkmoen, …
29) Berit, født ?, NN, Elisabeth Marie Hansdatter, 1874 legdlem i Mo

Forslag til Berit Larsdatters aner:

1) Berit Larsdatter

2) Lars Eliasen, f.1733 Røssvold
3) Johanna Johansdatter, f.1739 Skonseng

4) Elias Iversen, f.1704 Skonseng,d.1769 Svartvashei 67år
5) Dordi Christophersdatter, f. ca. 1703, d.1769 Svartvashei 66år
6) Johannes Hansen, f.1713 Elvebakken, d.1799 Nedre Grubben 86år
7) Berte Jensdatter, f.1716 Skonseng, d.1777 Sagbakken

8) Iver Joensen, f.ca 1664, d.1748 Skonseng 84år
9) Berethe Larsdatter, f.ca 1683, d.1760 Skonseng 77år
10) NN
11) NN
12) Hans Erichsen Elvebakken, f. ca 1678, d.1763 Reinforshei 85år
13) Karen Johansdatter, f. ca 1682, d.1776 Reinforshei 94år
14) Jens Davidsen, f. ca 1678, d.1739 Skonseng 61år
15) Elen Østensdatter, f.ca 1682, d.1765 Skonseng 83år

27) Berethe Andersdatter, d. ca 1743

I tillegg til kirkebøkene i lenkene har jeg basert meg på skifter, men jeg finner ikke notatene mine over dette.

Puh! Håper dette er til nytte for noen. Komm gjerne med innspill om noe skulle være galt.

Mvh
Jan

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. november 2010 kl. 19.52

Jeg kan føye til noen på denne anelista, og starter med det som er kjent:

12)Hans Eriksen Storrøvatnet(?) født ca 1678-1686. Hans Eriksen i Reinforsheia var formynder for barna til Peder Eriksen Storrøvatnatn ved dennes skifte 1718. Derfor kan dette være bror av Peder. Ut fra dette kan Hans sin far vare den Erik Persen Storrøvannet som var 64 å i1701, og oppsitter i Storrøvatnet(som i såfall da blir nr.24 her).

13)Berit Johansdatter Rufsholm. Hennes far kan være den Johannes Nilsen som var bruker i Rufsholm ved matrikkelen 1723(jeg har sett denne på mikrofilm). Johannes var født ca 1647-61, og det er sikkert han som var 54 år i 1701 og oppsitter i Rufsholm. Har fra bygdebok for Rana at han skulle være 5 år i 1666. Johannes får da anenr. 26

14)Jens Davidsen Plurheia. Her har jeg David Persen født ca 1651 som far(anenr28). Ifølge bygdebok for Rana levde han til etter 1718, men David er å finne nevnt i 1728 i9 "Tingbok for Helgeland. Han skyldte da Ole Walnum 2 spesidaler som han ikke hadde betalt, og sønnen Jens møtte på vegne av faren. David var bruker av nedre del av Plurheia 1700-1706, hele gården 1706-1714, og bare en del av Plurheia frem til 1718. David får da anenr. 28. Jeg finner en Kirsten Joensdatter Prugelhede gravlagt 31.05.1733, og navnet Kirsten går igjen i etterslekten til barna til David Persen(så Kirsten kan ha vært hans kone og anenr. 29 her??). Kirsten Davidsen hadde en datter Kirsten, og de samme hadde Ole Davidsen.

15)Eli Østensdatter Granheia. Hun døde 310.11.1765, og ble gravlagt 15.12.1765 i en alder av 83 år. Da det var skifte på hennes første ektemann Ola Israelsen var hennes bror
Erik Østensen Granheia formynder for hennes barn med Ola Israelsen. Eli Østensdatters far var Østen Eriksen Granheia født ca 1645(anenr. 30). En Ane Jensdatter Granheia var 82 år da hun ble gravlagt 27.06.1723. Både Eli og broren Erik hadde en datter Ane, så Ane Jensdatter Granheia kan her være anenr. 31. Far til Østen Eriksen var Erik Østensen som var bruker i Granheia fra ca1661 til 1690(altså anenr 60). Det har jeg fra bgydeboka.
15)

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 21. november 2010 kl. 11.32

Hei,

takk Anne Lise, dette er nye opplysninger for meg. Jeg liker godt at du skriver "kan være" når bindeleddene er såpass svake som de må bli i fravær av kirkebøker og skifter.

Jeg antar at 13)Berit Johansdatter er bare en skrivefeil for Karen Johansdatter.

mvh
Jan

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 21. november 2010 kl. 11.55

Ja selvfølgelig skal det stå Karen Johansdatter, og Berit Johansdatter var søsteren til Karen. Har Karen som gravlagt 2.påskedag(08.04)1776. Hans og Karen ble gift 2.søndag etter trinit(05.06)1712. Har Karen som gift med Jens Holgersen Dom.24.prædiken(17.11)1765 Både Karen og søsteren Berit(som ble gift Anders Jonsen fra Almli). og senere Elias Nilsen) er blant mine formødre. Kan føye til på nr.12 Hans Eriksen, at det var en Hans Eriksen på 15 år i Storrøvatnet ved manntallet 1701. Han var sønn av Erik Persen Storrøvannet. Det stemmer jo ikke helt med alderen ut fra senere da han ble gravlagt 5.søndag i faste(20.03)1763. Han er da oppgitt å være 85 år, men oppgitt alder ved dødsfall kunne ofte være unøyaktig på den tiden.

Svar

Gå tilbake til «Rana»