Pernille Nilsdatter Gulbrandsen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn25637
Sted: De Forente Stater

Pernille Nilsdatter Gulbrandsen

Legg inn av dn25637 » 18. september 2010 kl. 5.14

Jeg skulle gjerne laere mer om Pernille Nilsdatter foedt 1 Mars 1820, Lundbyegaard i Vaaler. Hun gifte seg med Isak Gulbrandsen i 1855 fra Stroem, Odalen. Min spoersmal er om informasjon paa Pernilles foreldre. Hennes mor Anne Oldatter gifte seg 4 ganger. Jeg tenker Pernilles far heter Nils Hansen. Har noen medlam flere informasjon?
Vennligst hilsen fra Minnesota,
Susan Stow, [email protected]

Brukeravatar
    dn12117
    Sted: MOELV

Re: Pernille Nilsdatter Gulbrandsen

Legg inn av dn12117 » 18. september 2010 kl. 11.28

Hei Susan.

Jeg legger inn noen lenker her til vielse og folketelling.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Ekteviede 1855, side 470.

Vielse nr. 97 27. desember 1855

Folketellingen 1865

Jeg kan ikke finne noen dåp for Pernille Nilsdatter født 1. mars 1820 i Vaaler som den gang hørte til Hof. Finner kun en født 6.mars med far Nils Pedersen og der er det ikke oppgitt navn på moren. Kan du fortelle meg hvor du har opplysningene om hennes fødselsdag/aar fra. I vielse står kun alder, fødested Lundebye i Vaaler og farens fornavn.

Folketellingen forteller at hun er født i Grue - i FT 1865 er det en del feil dessverre.

Jeg finner imidlertid ei Pernille Nilsdatter konfirmert i Grue i 1836 - da med foreldre Nils Olsen fra Hugersrud i Hoff og pige Pernille Enersdatter Lundebye i Hoff. Denne er født 12. februar 1821 Øverby i Hoff, men ved konfirmasjonen bosted Lundbybakken.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Konfirmerte 1836, side 170.

Konfirmasjon nr. 34

Dette kan også rime med at Isak og Pernilles datter blir døpt Pernille etter mormor.

Jeg finner imidlertid ikke hennes dåp hverken i Grue eller Hoff - Vaaler går under Hoff.

Avventer for å se hva du svarer på kildeopplysninger angående at Pernille Nilsdatter skal være født 1. mars 1820
    Lillian Kristiansen

Brukeravatar
    Arild Jarle Kompelien
    Sted: BERGEN

Re: Pernille Nilsdatter Gulbrandsen

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 19. september 2010 kl. 2.20

Her er det uten tvil en del rot. Jeg tror hun Lillian viser til som konfirmert i Grue 1836 må være den rette. Om alle opplysningene er rette er ikke lett å bli klok på.

Først - opplysningen om Pernilles dåp 1. mars 1820 og foreldre Nils Hansen/Anne Olsdatter må stamme fra heftet Solør Slektshistorielag har gitt ut over døpte Hof 1816-22. Der er opplysningene ført slik. Men her er det kommet inn noen feil.

Det er samme dåp Lillian har funnet, og rett fødselsdato er 6. mars, og faren er en Nils Pedersen på Encerud? i Åsnes. Moras navn er ikke ført. Det nevnes imidlertid at mora har 4 leiermål (ikke gift 4 ganger). Det første var med Ole Torstensen .....undholt, det andre med Knud Mikkelsen Rognerud og det tredje med Amund Christiansen Telle. Alle fadderne var fra Øverby i Våler.

Disse leiermålene kan spores:

1.
    14.06.1807 blir Embret Knutsen døpt med foreldre Knut Mechelsen Stræte og Pærnille Ejnersdatter Stræte. Det var Knuts andre leiermål og Pernilles første. Knuts første var med Maria Pedersdatter Hammeren under Stræte.

2.
    10.11.1811 blir Ole Olsen døpt med foreldre Ole Torstensen Almundholtet og Pærnille Ejnersdatter Lundby. Ole født 21. oktober. Presten notert at det er begges første leiermål, men skriver samtidig at Oles første var med Marte Olsdatter Biørnebyemoen og Pærnilles første med Knud Mechelsen Stræte.

3.
    01.09.1816 døpt Anne Amundsdatter f. 12.03.1816 med foreldre Amund Christiansen Kokkerud og Pernille Ejnersdatter Johnsætre. Det var Pernilles tredje leiermål - det første med Knud Michelsen Jæger i Laurvig, det andre med Ole Tostensen Øverby.

Ved konfirmasjonen 1836 er Pernille ført som Pernille Nilsdatter Lystigbakken og alder 12. februar 1821, og sagt være født på Øverby i Hof av ungkar Niels Olsen Hugersrud i Hof (skal være Hungjersrud?) og pige Pernille Enersdatter Lundebye i Hof.

Av dette kan i det minste sluttes at moras navn var Pernille Einarsdatter, og jeg tror hun er den Pernille Einarsdatter som blir døpt i Åsnes 11.01.1784 med foreldre Einar Eriksen Jonsætre og Anne Pedersdatter Bjørneset. Det var begges første leiermål, og Pernille var tvilling med Ragnhild Einarsdatter.

Nils Olsen eller Pedersen blir nok ei hardere nøtt. Presten har rotet ved Pernilles dåp, og ser ikke ut til å ha husket navnet på mora, og farens farsnavn Pedersen kan også være feil, og Olsen det rette som oppgitt ved konfirmasjon. Isåfall er en fjorten år gammel tjenestegutt på lille Glorviken i Ft. 1801 en kandidat. Enkerud oh Glorviken ligger i samme området.
    hilsen
    Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»