Christen Olsen /Anne Halvorsdatter viet 1810
Moderator: MOD_Østfold
-
- Sted: KONGSVINGER
Christen Olsen /Anne Halvorsdatter viet 1810
Tredje vigsel nedenfra på venstre side; Ungkar og soldat Christen Olsen og Pike Anne Halvorsdatter..................
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Jakter på historien om dem før denne vigselen, så er det noen som har opplysninger er jeg takknemlig.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Jakter på historien om dem før denne vigselen, så er det noen som har opplysninger er jeg takknemlig.
Re: Christen Olsen /Anne Halvorsdatter viet 1810
Hei Geir
Prøv Ft. 1801
Hilsen Annette

Prøv Ft. 1801
Hilsen Annette
-
Kanskje grunnen til at man legger ut en etterspørsel i forum er at man ikke finner noe på FT1801!!!!!! 

Hei igjen Geir
Vi hjelpere kan IKKE vite hva du har prøvd før..........
Opplyser du, hvor du har lett, så er det enklere for oss.
Se i Ft. 1801, om ikke Anne Halvorsdtr. bor i Rakkestad, Østfold........
Lykke til,
Hilsen Annette

Vi hjelpere kan IKKE vite hva du har prøvd før..........
Opplyser du, hvor du har lett, så er det enklere for oss.
Se i Ft. 1801, om ikke Anne Halvorsdtr. bor i Rakkestad, Østfold........

Lykke til,
Hilsen Annette
-
TJA - side opp og ned med hvor en har sett etter opplysninger er det vel liten mening i.
Ser en i skannede kirkebøker , så taler vel mye for at FT. også er benyttet. Gjøres gjerne for å snevre inn tidsepoke å lete i i kirkebøkene.
Men, men.
Jada, det er stor sansynlighet for at Anne finnes blandt de som er i FT1801 for Rakkestad, eller Eidsberg, eller Askim for den saks skyld, eller...andre nærliggende ommråder.
Finner ingen Anne Halvorsd. med tilknytning til noen gård som heter Fossum (Fossumfladen , slik jeg tyder det i vigselen) i 1801 for Rakkestad.
Finner forøvrig ingen plass med navnet Fossum i Rakkestad i FT1801!
Men derimot i Trøgstad, Spydeberg, Askim og Eidsberg finnes plasser med Fossum som betegnelse.
Så håpet hadde jo vært at det ett eller annet sted sitter noen med kjennskap til det jeg er på jakt etter( historien om dem før vigselen i 1810) og er villig til å dele dette med meg.
Ser en i skannede kirkebøker , så taler vel mye for at FT. også er benyttet. Gjøres gjerne for å snevre inn tidsepoke å lete i i kirkebøkene.
Men, men.
Jada, det er stor sansynlighet for at Anne finnes blandt de som er i FT1801 for Rakkestad, eller Eidsberg, eller Askim for den saks skyld, eller...andre nærliggende ommråder.
Finner ingen Anne Halvorsd. med tilknytning til noen gård som heter Fossum (Fossumfladen , slik jeg tyder det i vigselen) i 1801 for Rakkestad.
Finner forøvrig ingen plass med navnet Fossum i Rakkestad i FT1801!
Men derimot i Trøgstad, Spydeberg, Askim og Eidsberg finnes plasser med Fossum som betegnelse.
Så håpet hadde jo vært at det ett eller annet sted sitter noen med kjennskap til det jeg er på jakt etter( historien om dem før vigselen i 1810) og er villig til å dele dette med meg.
Hei!
Vet ikke om du har funnet denne, men det er sannsynligvis Christen Olsen i FT1801 på gården Fundingsrud i Edsberg
Moren og broren er også med i tellinga og han var vitne ved vielsen. Christen er dermed født ca. 1787
Det er noen kandidater til Anne Halvorsdatter i FT1801, den mest sannsynlige tror jeg er tjenestejente på gården Skaltorp i Edsberg. Det er ikke så langt fra Fundingsrud og Fossum.
Christen og Annes første barn Ole er født 21. januar 1812 på gården Field Men den har du kanskje funnet?
Ser ut som du må lete i Edsberg
Vet ikke om du har funnet denne, men det er sannsynligvis Christen Olsen i FT1801 på gården Fundingsrud i Edsberg
Moren og broren er også med i tellinga og han var vitne ved vielsen. Christen er dermed født ca. 1787
Det er noen kandidater til Anne Halvorsdatter i FT1801, den mest sannsynlige tror jeg er tjenestejente på gården Skaltorp i Edsberg. Det er ikke så langt fra Fundingsrud og Fossum.
Christen og Annes første barn Ole er født 21. januar 1812 på gården Field Men den har du kanskje funnet?
Ser ut som du må lete i Edsberg

Mvh. Karin
Til Geir.
Beklager at Anne Halvorsdtr. ikke kommer fra Rakkestad.
Håper at du finner Christen Olsen i Ft.1801, slik som Karin gjorde....................!?
Du fant ikke noe i Ft, skrev du i svar til meg.................
Hilsen Annette
Beklager at Anne Halvorsdtr. ikke kommer fra Rakkestad.
Håper at du finner Christen Olsen i Ft.1801, slik som Karin gjorde....................!?
Du fant ikke noe i Ft, skrev du i svar til meg.................

Hilsen Annette
-
Hei Karin.
Takker så mye
Det er nok den Christen jeg er på jakt etter
. Jeg tydet stedet han kom fra som Findingsrud og fant ikke noe i FT 1801, men det skal nok være Fundingsrud slik som du har funnet. Andre øyne ser gjerne noe en ikke har sett selv
. Så da nærmer jeg meg jo en tidsepoke jeg kan kikke på i kirkebok, og har navn på en av foreldrene i tillegg.
Ole på Field har jeg funnet ja.
Så nå ser det ut som Anne er det problemet som står igjen å løse.
Det var jo mest vanlig at de giftet seg i det sognet som kvinnen tilhørte ut fra hva jeg har erfart, og både Fundingsrud og Fossum ligger i Eidsberg som du sier. Så jeg regner med at det er i forbindelse med denne Fossum, plassen Fossumsletten som omtales ved vigsel kan befinne seg. Så ja, det er nok helst Eidsberg jeg skal holde meg til .
Anne på Skaltorp kan som du sier være en kandidat, alderen er i det riktige skiktet til å passe med Christen. Men bør jo finne en sikker link som fører henne tilbake til Fossumplassene før jeg slår meg til ro med henne
. Sjekke opp andre Anne'r for så å eliminere dem etter hvert er en mulighet, men det knytter allikevel ikke denne 100% til å være den rette. 
Takker så mye
Det er nok den Christen jeg er på jakt etter

Ole på Field har jeg funnet ja.
Så nå ser det ut som Anne er det problemet som står igjen å løse.
Det var jo mest vanlig at de giftet seg i det sognet som kvinnen tilhørte ut fra hva jeg har erfart, og både Fundingsrud og Fossum ligger i Eidsberg som du sier. Så jeg regner med at det er i forbindelse med denne Fossum, plassen Fossumsletten som omtales ved vigsel kan befinne seg. Så ja, det er nok helst Eidsberg jeg skal holde meg til .
Anne på Skaltorp kan som du sier være en kandidat, alderen er i det riktige skiktet til å passe med Christen. Men bør jo finne en sikker link som fører henne tilbake til Fossumplassene før jeg slår meg til ro med henne

-
Hei Annette.
"Du fant ikke noe i Ft, skrev du i svar til meg.................
"
Det stemmer det,- JEG - fant ikke noe, derfor la jeg ut etterlysning på FORUM.
Derimot så var det Karin som fant.
"Du fant ikke noe i Ft, skrev du i svar til meg.................

Det stemmer det,- JEG - fant ikke noe, derfor la jeg ut etterlysning på FORUM.
Derimot så var det Karin som fant.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Hvis du mener det er riktig Christen Olsen du har funnet står det i Eidsberg gårdshistorie, bind V, under gården Fundingsrud, gnr. 100, bl.a. nevnt en Christian Olsen f. 1787 - sønn av Ragnhild Brynjulvsdtr. f. 1753 på Dynjan i Trømborg - og Ole Torgersen, død 1791. Ole var fra Bøkkelstad i Trøgstad.
Øvrige barn av Ragnhild og Ole : Torger f. 1778, død 1792 - Anders f. 1781 - Hans f. 1785, overtok Fundingsrud bnr. 1.
Ragnhild var senere g.m. Rasmus Hansen f. 1769, død 1793 (viet 1792). Barn: Hans f.1792, død 1794.
Hennes 3. mann var Anders Mathiesen fra Stenbøl i Askim f. 1758 (viet 1794). Deres barn var Maria Andersdtr., f. 1795 og Mathis, f. 1799.
Har sjekket Anne Halvorsdtr. på FamilySearch, pilotprosjekt, men ble ikke særlig klokere av det. Det er forøvrig et fint sted for å finne fødselsdatoer, vielser etc. som senere kan sjekkes i kirkeboken. (Hvis du ikke er kjent med dette stedet : Under Søk (Search REcord) går man inn på Search Record Pilot.) Alt jeg har vært borti der, har vært korrekte opplysninger.
Lykke til !
Øvrige barn av Ragnhild og Ole : Torger f. 1778, død 1792 - Anders f. 1781 - Hans f. 1785, overtok Fundingsrud bnr. 1.
Ragnhild var senere g.m. Rasmus Hansen f. 1769, død 1793 (viet 1792). Barn: Hans f.1792, død 1794.
Hennes 3. mann var Anders Mathiesen fra Stenbøl i Askim f. 1758 (viet 1794). Deres barn var Maria Andersdtr., f. 1795 og Mathis, f. 1799.
Har sjekket Anne Halvorsdtr. på FamilySearch, pilotprosjekt, men ble ikke særlig klokere av det. Det er forøvrig et fint sted for å finne fødselsdatoer, vielser etc. som senere kan sjekkes i kirkeboken. (Hvis du ikke er kjent med dette stedet : Under Søk (Search REcord) går man inn på Search Record Pilot.) Alt jeg har vært borti der, har vært korrekte opplysninger.
Lykke til !
Hei Geir.
Her er Anne Halvorsdtr.s dåp. nr. 68 v.side.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106
Hilsen Annette
Her er Anne Halvorsdtr.s dåp. nr. 68 v.side.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106
Hilsen Annette
-
Takker så mye Kari.
Flott at du tok jobben med litt avskrift fra boka.
FamilySearch er jeg kjent ned , og fikk heller ikke noe ut av den. Så Anne kan nok bli en av disse nøttene som tar laaaaaang tid før en er sikker på å funnet den rette.
Flott at du tok jobben med litt avskrift fra boka.

FamilySearch er jeg kjent ned , og fikk heller ikke noe ut av den. Så Anne kan nok bli en av disse nøttene som tar laaaaaang tid før en er sikker på å funnet den rette.
-
Anne Halvorsdtr.s dåp. nr. 68 er en av flere med denne navnekombinasjonen som døpes i det området i Østfold i årene rundt 1780, dersom vi går ut i fra at hun er nogenlunde gjevngammel med Christen (men det er heller ingen selvfølge).
Ut fra det som står i kirkeboka ved dåp finner ikke jeg noe som knytter henne til Fossum/Fossumsletten som oppgitt ved vigsel.
Ut fra det som står i kirkeboka ved dåp finner ikke jeg noe som knytter henne til Fossum/Fossumsletten som oppgitt ved vigsel.
Hei igjen Geir.
Den Anne Halvorsdtr. som er nr. 68, fant jeg på Fam.Search, og hun var fra Eidsberg.
Det er den samme Anne som Karin fant i 1801, og som var tjenestejente (f.år)
Dermed er det ikke sagt , at det er "Din" Anne, men vi må "prøve" oss frem.
Det som er viktig,i letingen, er å se på faddernes navn, og hvor de kommer fra.
Se også på navnene til etterkommerne............
Christen Olsen, Fundingsrud,ble konf. i Eidsberg kirke 1803
Hans, (broren) ble konf. i sm. kirke, 1800.
Hilsen Annette
Den Anne Halvorsdtr. som er nr. 68, fant jeg på Fam.Search, og hun var fra Eidsberg.
Det er den samme Anne som Karin fant i 1801, og som var tjenestejente (f.år)
Dermed er det ikke sagt , at det er "Din" Anne, men vi må "prøve" oss frem.
Det som er viktig,i letingen, er å se på faddernes navn, og hvor de kommer fra.
Se også på navnene til etterkommerne............
Christen Olsen, Fundingsrud,ble konf. i Eidsberg kirke 1803
Hans, (broren) ble konf. i sm. kirke, 1800.
Hilsen Annette
Hei Geir
Eidsberg Komune har gitt ut 4 stk. Gård og Bygde bøker (Eidsberg og Mysen Historielag)
Du kan jo fjernlåne dem ?
Hilsen Annette

Eidsberg Komune har gitt ut 4 stk. Gård og Bygde bøker (Eidsberg og Mysen Historielag)
Du kan jo fjernlåne dem ?
Hilsen Annette