Hei.
Har ikke år på disse ,men prøver å finne ut hvor de var fra. Kan noen hjelpe her?
De ble gift i Tune 23-1-1772 ,og fikk 3 barn Ole 1773 ,Ingeborg 1774 og Olea 1777.
Etter fadderne og dømme var barna i nær slekt med folk fra Kallasten og Kolstad. Jeg har ikke klart på finne ut hvordan ,men de burde være i slekt med
Ole Larsen Brunsby på Kallasten 1721-1793 og kone Sønni Eriksdatter Kallasten og
Ole Guttormsen Kolstad d 1773 og kone Anne Johannesdatter f ca 1720 d 1779
2 av Ole Kallastens barn var faddere
1 Thorer Olsen Kallasten f 1753 (var fadder for alle 3) og søsteren
2 Berthe Olsdatter Kallasten f 1755 (gift med Ole Tostensen Harahjellen) var også fadder
1773 og 1777.
av Ole G. Kolstads barn var det hele 4 som var faddere for disse 3 barna
1 Malene Olsdatter Kolstad 1752-1781(fadder 1774 og 1777)
2 Guttorm Olsen Kolstad f 1754 og
3 Anders Olsen Kolstad f 1756 (faddere 1774) og
4 Even Olsen Kolstad fadder 1777 da på Rostad.
En annen fadder var Arne Hansen Skougen som ble gift 15-12-1774 med en annen Karen Thoresdatter f ca 1745 og de hadde også en datter Ingeborg f 1777. Karen var søster til Berthe Thorsdatter (Ejet 1775 og Agnalt 1777) og Edel Thoresdatter Hovden. Edel ble senere ca 1785 gift med enkemannen etter Malene Olsdatter Kolstad ,Lars Olsen Kallasten ,også en av Ole Larsen Kallastens barn.
En av disse Karen Thoresdatter kunne kanskje være datter til Tore Eriksen Kallasten??
Men sammenhengen i dette skulle vært interessant å visst ,så om noen kan hjelpe med dette håper jeg å høre fra dem.
på forhånd takk for hjelpen.
mvh Erik
Karen Thoresdatter og Ole Olsen Kolstadeie ,Tune
Moderator: MOD_Østfold
Re: Karen Thoresdatter og Ole Olsen Kolstadeie ,Tune
Hei Erik !
For å ta det siste først :
Karen Thoresdatter døpt 12 sept 1745 Tune. Foreldrer : Thor Kallasten og Siri Schiøllersdatter.
Viet 15 des 1775 Tune med Arne Hansen.
Kilde : FamilySearch.
Kallasten Tune : Erik Toresen viet 1724 med Siri Sjøllersdatter f 1678 , død 1768.
Barn : Thore - Gunhild - Sønni - Marte.
Denne Sønni er viet med Ole Larsen Brunsby.
Kilde : Tune gårdshistorie del l .
Mye her kan vel stemme , men både mor og hustru til Thor ( Eriksen ) Kallasten heter det samme
Kallastenhytta Tune : " Tor er nevnt på plassen i 1743 og Arne Hansen g.m. Karen Toresdatter bodde her i 1770 åra . Kilde : Tune gårdshistorie del l.
Hilsen Mona
For å ta det siste først :
Karen Thoresdatter døpt 12 sept 1745 Tune. Foreldrer : Thor Kallasten og Siri Schiøllersdatter.
Viet 15 des 1775 Tune med Arne Hansen.
Kilde : FamilySearch.
Kallasten Tune : Erik Toresen viet 1724 med Siri Sjøllersdatter f 1678 , død 1768.
Barn : Thore - Gunhild - Sønni - Marte.
Denne Sønni er viet med Ole Larsen Brunsby.
Kilde : Tune gårdshistorie del l .
Mye her kan vel stemme , men både mor og hustru til Thor ( Eriksen ) Kallasten heter det samme

Kallastenhytta Tune : " Tor er nevnt på plassen i 1743 og Arne Hansen g.m. Karen Toresdatter bodde her i 1770 åra . Kilde : Tune gårdshistorie del l.
Hilsen Mona
Hei Mona og takk for svar!.
Jeg har også bind 1 for Tune og der står det at Erik Toresen var gift med Siri Sjøllersdatter 1678-1768.
Jeg vil tro at dersom det er samme Siri Sjøllersdatter det er snakk om her, så må hun ha vært gift med Erik Toresen og ikke sønnen Tore Eriksen.
Men det kan jo være to forskjellige Siri Sjøllersdøtre? ,og hvem er egentlig Thore Kallasten og hva het hans barn?
Thores datter Karen ble tydeligvis gift med Arne Hansen. Kan Thore også være far til min Karen Thoresdatter? og at det var 2 døtre med samme navnet som begge levde opp?.
jaja....mange spørsmål her ,men må nok lete litt mer etter Karen Thoresdatter for kanskje å finne sammenheng mellom Kolstad ,kallasten og Arne`s kone Karen Thoresdatter. Ikke lett dette.....
mvh Erik
Jeg har også bind 1 for Tune og der står det at Erik Toresen var gift med Siri Sjøllersdatter 1678-1768.
Jeg vil tro at dersom det er samme Siri Sjøllersdatter det er snakk om her, så må hun ha vært gift med Erik Toresen og ikke sønnen Tore Eriksen.
Men det kan jo være to forskjellige Siri Sjøllersdøtre? ,og hvem er egentlig Thore Kallasten og hva het hans barn?
Thores datter Karen ble tydeligvis gift med Arne Hansen. Kan Thore også være far til min Karen Thoresdatter? og at det var 2 døtre med samme navnet som begge levde opp?.
jaja....mange spørsmål her ,men må nok lete litt mer etter Karen Thoresdatter for kanskje å finne sammenheng mellom Kolstad ,kallasten og Arne`s kone Karen Thoresdatter. Ikke lett dette.....
mvh Erik
Hei Erik !
Malene Olsdatter døpt 29 sept 1752 Tune. Foreldrer : Ole Guttormsen og Anne Johannesdatter - Kolstad.
Malene viet 5 jan 1775 Tune med Lars Olsen . Foreldrer : Ole Larsen Brunsby og Sønni Erichsdatter - Kallasten.
der har du forbindelsen Kallasten og Kolstad . Enig ?
Malene og Lars fikk 2 barn : Anders Larsen f 1780 Hovden og Anne Larsdatter f 24.mai 1781 og døde 27 mai 1781. Malene døde / ble begravd 10 juni 1781 Tune.
Enkemann Lars Olsen gifter seg for 2. gang med Edel Thoresdatter som skal være søster til Karen Thoresdatter. Der kommer den familien inn i bildet . . .
Kilder : FamilySearch - Tune gårdshistorie og tidl opplysninger.
Dårlig med kirkebøker i denne peioden og hvis det er noen så er de nesten uleslig
Da er det denne Thore Kallasten da . . . . . må bare søke videre
Hilsen Mona
Malene Olsdatter døpt 29 sept 1752 Tune. Foreldrer : Ole Guttormsen og Anne Johannesdatter - Kolstad.
Malene viet 5 jan 1775 Tune med Lars Olsen . Foreldrer : Ole Larsen Brunsby og Sønni Erichsdatter - Kallasten.
der har du forbindelsen Kallasten og Kolstad . Enig ?
Malene og Lars fikk 2 barn : Anders Larsen f 1780 Hovden og Anne Larsdatter f 24.mai 1781 og døde 27 mai 1781. Malene døde / ble begravd 10 juni 1781 Tune.
Enkemann Lars Olsen gifter seg for 2. gang med Edel Thoresdatter som skal være søster til Karen Thoresdatter. Der kommer den familien inn i bildet . . .
Kilder : FamilySearch - Tune gårdshistorie og tidl opplysninger.
Dårlig med kirkebøker i denne peioden og hvis det er noen så er de nesten uleslig

Da er det denne Thore Kallasten da . . . . . må bare søke videre

Hilsen Mona
Hei Mona.
Enig!!
Men hvordan Ole Olsen og kona Karen thoresdatter kommer inn i sammenhengen her ser ut til å være et godt spørsmål. Sammenheng må det være på en eller annen måte siden fadderne for deres 3 barn hovedsaklig var Kolstad og Kallasten folk.
Jeg har også prøvd å lese de kirkebøkene for Tune på 1740 tallet og det er igrunn ganske vanskelig. Tore Kallastens identitet blir da også et mysterium....
Den som leter finner som regel hvertfall noe......
mvh Erik
Enig!!
Men hvordan Ole Olsen og kona Karen thoresdatter kommer inn i sammenhengen her ser ut til å være et godt spørsmål. Sammenheng må det være på en eller annen måte siden fadderne for deres 3 barn hovedsaklig var Kolstad og Kallasten folk.
Jeg har også prøvd å lese de kirkebøkene for Tune på 1740 tallet og det er igrunn ganske vanskelig. Tore Kallastens identitet blir da også et mysterium....
Den som leter finner som regel hvertfall noe......
mvh Erik