Jeg leter etter informasjon om Christopher Thorersen, gift med Eli Willusdatter. Han skal være født ca 1745
De er foreldre til Malene Christopersdatter, gift med Arne Christopersen, sønn av Christoper Willumsen (Maastad), født (1728?) og død på Kauserud så vidt jeg har kunnet se.
Jeg finner hverken Chr. Thorersen eller Eli i tellingen for Ullensaker for 1801,(bortsett fra en ugift "spinder" og inderste Elli Wilhelmsdatter på Wetal Nordre og 60 år -som kunne passet om hun ikke var ugift) men har en dåp i Ullensaker av Malene i 1770. s. 90 øverst til høyre. Der oppføres Christopher med Ingier tilføyet. Faddere er Jens Willemsen, Halvor Nafstad, Hans Nafstad, Eli Ingier og Kari Maastad.
Kanskje han (de) ikke er fra Ullensaker?
Mvh Åse Markussen
Christopher Thorersen (Ingier)
Moderator: MOD_Akershus
Re: Christopher Thorersen (Ingier)
Hei
Malene Christophersdtr er født 1770 på Nafstad, døpt 4 feb 1770, far Christopher Thoresen Ingjer f. ca 1741 død 1798 på Ingjerseie. mor Eli Willumsdtr. Gift 3 des 1769 i Ullensaker.
Christopher og Eli fikk 6 barn til: Anne 1772, Anne 1773, Thorer 1774, Ole 1777, Christopher 1778 og Hans 1784, alle født på Ingjerseie.
Malene ble gift 29 des 1794 med Arne Christophersen Dromsrud, far Christopher Jacobsen Vågstad f. 1743, mor Kirsten Jakobsdtr Stokker f 1738.
Mvh
Leif Mikalsen
Malene Christophersdtr er født 1770 på Nafstad, døpt 4 feb 1770, far Christopher Thoresen Ingjer f. ca 1741 død 1798 på Ingjerseie. mor Eli Willumsdtr. Gift 3 des 1769 i Ullensaker.
Christopher og Eli fikk 6 barn til: Anne 1772, Anne 1773, Thorer 1774, Ole 1777, Christopher 1778 og Hans 1784, alle født på Ingjerseie.
Malene ble gift 29 des 1794 med Arne Christophersen Dromsrud, far Christopher Jacobsen Vågstad f. 1743, mor Kirsten Jakobsdtr Stokker f 1738.
Mvh
Leif Mikalsen
Tusen takk.. Det forklarer at jeg ikke fant ham i tellingen fra 1801. Men jeg har notert at Malenes mann Arne Chrstiphersen er sønn av Christopher Willumsen Kauserud og Kari Embretsdatter Maastad?
Vennlig hilsen Åse Markussen
Vennlig hilsen Åse Markussen
Hei
I Ullensaker bygdebok bind 2 side 548 : Kristoffer Jakobsen, sønn Arne døpt 1767, gift med Malene Kristoffersdtr (Nafstad)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Mvh Leif
I Ullensaker bygdebok bind 2 side 548 : Kristoffer Jakobsen, sønn Arne døpt 1767, gift med Malene Kristoffersdtr (Nafstad)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Mvh Leif
Hei
Det var interessant. Jeg må sjekke kilden min igjen - også bygdebøkene. som jeg ikke har for hånden nå. Min Arne er døpt i 1766.
Står på farten til ferie - skal gå inn i kildene etterpå. Og tusen takk igjen.
Mvh Åse
Det var interessant. Jeg må sjekke kilden min igjen - også bygdebøkene. som jeg ikke har for hånden nå. Min Arne er døpt i 1766.
Står på farten til ferie - skal gå inn i kildene etterpå. Og tusen takk igjen.
Mvh Åse
Jeg fant lenken til "min" Arnes dåp.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Men det ser jo likevel ut til at du har rett i henhold til vielsen i desember 1794.
Mvh Åse
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Men det ser jo likevel ut til at du har rett i henhold til vielsen i desember 1794.
Mvh Åse
Dette er gøy! Takket være dine gode opplysninger har jeg riktignok måttet stryke en slektslinje fra Arne christopersen Dromsrud tilbake til Anstein Broke. Samtidig har jeg - med telefonisk hjelp av en slektsforsker med Bygdeboken for Ullensaker - kunnet føre Arne Christophersen Dromsrud tilbake til Anstein - da riktignok via Jakob Amundsen Ingier og ikke hans bror Helle.
Deres felles far er Amund Hellesen, f. 1533 om opplysningene jeg fikk i dag er riktige.
Nå gleder jeg meg til selv å se i bygdeboken og sjekke detaljene i kirkebøkene så langt det går.
For det er jo mange usikkerhetsmomenter - kanskje jeg har vært for rask - her jeg sitter på landet med langsom oppringt linje og får ikke tilgang til bøker eller arkivverket på en ukes tid.
Takk og takk.
Åse
Deres felles far er Amund Hellesen, f. 1533 om opplysningene jeg fikk i dag er riktige.
Nå gleder jeg meg til selv å se i bygdeboken og sjekke detaljene i kirkebøkene så langt det går.
For det er jo mange usikkerhetsmomenter - kanskje jeg har vært for rask - her jeg sitter på landet med langsom oppringt linje og får ikke tilgang til bøker eller arkivverket på en ukes tid.
Takk og takk.
Åse