Ole Olsen Eikrem.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kerstin Løkseth
Sted: MOLDE

Ole Olsen Eikrem.

Legg inn av Kerstin Løkseth » 7. juni 2010 kl. 0.26

Jeg er på jakt etter min tippoldefar.
Min bestefar heter Albert Oluf Olsen Eikrem, født 17.4 1882 i Kristiansund. Hans far er født 25.1.1847 i Tingvoll, se sidelenke. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Jeg ser at hans far også heter Ole Olsen Eikrem og mora pige Marit Olsdatter. Det er disse personene jeg er interessert i å finne ut mere om. Håper det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har bladd i kirkebøker og bygdebøker i lengere tid, men kommer til kort.
Kerstin :roll:

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Olsen Eikrem.

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. juni 2010 kl. 8.26

For en 4-5 år siden var vi to stykker som jobbet med opphavet til familier som het Eikrem i Kristiansund. Og vi erfarte at det er litt mangelfullt det som står i bygdeboka. Så vidt jeg husker var alle i slekt også. Jeg blir opptatt til i kveld, men Tor Larsen og meg har mye om disse folkene.

Så vidt jeg husker ble Ole og Marit gift, men at Marit døde tidlig, og Ole som enkemann flyttet til Kristiansund med sine barn midt på 1850-tallet der han ble gift på nytt. Men mer om det i kveld. :)
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. juni 2010 kl. 14.49

Det var i januar og februar 2006 at Tor Larsen og jeg nøstet opp i familieforbindelsene til Eikremfamiliene. Vikan på Nordlandet i Kristiansund ble dominert av Eikrem- og Brevikfamilier i fra 1850-tallet og 100 år framover i tid. De hadde jobb hos Parelius & Lossius. (Nesten som blant innflyttere fra andre land i dag. :) De kom til byen for å finne jobb og bosatte seg blant familie og venner fra der de kom fra.) Dette var før kirkebøkene kom på nett, så i notatene våre registrerte vi bare dato for hver enkelt hendelse i kirkebøkene. Tor har jobbet videre med disse slektene, framover i tid, etter februar 2006, og han har nok også en del om dine besteforeldre, vrakeren Albert Oluf Eikrem og kona Elida Amanda. Jeg sender epostadressen hans til deg på en pm.

Opphavet til Eikremfamiliene i Vikan finner du på husmannsplassen Hesthagan under Eikrem i Straumsnesboka, bind 1. Ole Larsson og Sigrid Olsdotter. Han født ca. 1795 og hun ca. 1796. Begge to var på Eikrem i FT1801. Sigrid bodde i 1865 hos sønnen Ole i Vikan og døde der i 1869.

Ole og Sigrid fikk 5 barn:
1) Marit f. 1819 (Hun står i bygdeboka.) Hun ble gift og havnet på Erkhagen under Eikrem. Flere av hennes barn havnet også i Vikan og i Nergata på Nordlandet. Bl.a. en sønn Ole Eikrem født 1848 som døde på Nordlandet i 1895. Lett å blande ham sammen med "din" Ole Eikrem. Ei datter Olina (Lina) ble gift med Augustinus Aasgaard i Åsgårdsvikan på Nordlandet. Sønnen Sivert havnet også i Vikan og senere andre steder på Nordlandet.

2) Ole født 1822 mens foreldrene bodde ved Bjerkestrand på Frei, og døpt 10.2.1822 i Freikirka. Står ikke i bygdeboka under Hesthagan. Din tippoldefar. Mer om ham seinere.

3) Lars født 1824 og da bodde familien på Innlandet i Kristiansund. Døpt 14.10.1824 i Kristiansund kirke. Står ikke i bygdeboka under Eikrem. Han står imidlertid nevnt under Nålsund i Straumsnesboka bind 3, side 201. Han havnet i Vikan, og står i FT1885 som "arbeidernes prinsipal", og det må ha vært arbeidsformann.

4) Bernt født 1828 på Eikrem. Døpt som Bent i Tingvoll kirkebok. Gift med Erikka Toresdotter Skjerset fra Storlandet i Gjemnes. Havner før 1870 i Vikan der han delte hus med broren Lars. "Brødrene Eikrems hus". Mange etterkommere og flere av dem brukte etternavnet Berntsen (eller var det Berentsen?).

5) Ingrid født 1833 på Eikrem. Hun havnet også på Nordlandet men i FT1900 på Kirkelandet. Gift med Hans Berset fra Vistdal i Nesset.

------------------------------
Ole Olsson Eikrem f. 1822 på Bjerkestrand i Frei. Konfirmert i Tingvollkirka 24. juni 1838. Gift i Tingvollkirka 29. mai 1849 med Marit Olsdtr Nålsund. De fikk to barn før de giftet seg; Fredrik i 1843 og Ole i 1847. Av fadderne til Ole i 1847 ser du at det var farfaren, farmora og to onkler. Vi fant ikke ut av opphavet til Marit Olsdtr. Nålsund, men vi spekulerte litt i at hun også kom fra Eikrem. I FT1825 var det ei 7 år gammel tjenestejente hos kårfolkene i Nistua, Eikrem som het Marit Olsdotter. Kanskje henne?

Etter at Marit døde flyttet Ole til Vikan på Nordlandet. Vi fant tilfeldigvis en skiftedesignasjon på henne i skifteprotokollen, tror jeg det var, der det sto at det ikke var noe arv etter Marit. Ole skulle da gifte seg på nytt. Så Marit har vel dødd på Eikrem?

Sønnen Ole født 1847 ble en trofast arbeidskar hos Parelius & Lossius, skriver Tor Larsen, og videre at han og kona, Jonetta Arntsdtr. Møst, trolig bodde i Omagata 87 det meste av livet.

(Hadde internettrøbbel i går kveld og i formiddag, derfor litt seint svar. Reparatør kommer i morgen. :) )

Kerstin Løkseth

Legg inn av Kerstin Løkseth » 8. juni 2010 kl. 22.54

Hei Tore.
Jeg er helt overveldet. Dette var artig. Mamma snakket mye om Vikan da vi var yngere, men det var nok ikke så interessant den tida. Skal ta kontakt med Tor Larsen også. Oldemor Jonetta Arntsdatter har jeg funnet mye om, og det var kjekt å klare noe sjøl.
Igjen kjempemasse takk. :D :D

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. juni 2010 kl. 0.28

Bare hyggelig! :)

Men vi kan vel prøve å finne ut av hvem Marit Olsdatter var?

Hun døde som vi antok den gangen, på Eikrem: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A10 (1844-1856), Døde og begravede 1852, side 416. Nr. 3, inderstkone Marit Olsdtr, døde nyttårsaften 1851 og var 33 år gammel. Eller det betydde at hun var i sitt 33. år. Altså skulle hun være født 1818-1819.

Da hun ble gift 29. mai 1849, nr. 13: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A10 (1844-1856), Ekteviede 1849, side 340, var hun 29 eller i sitt 29. år gammel. Altså født omkring 1820. Her kalles hun for Naalsund og oppholdsstedet var Nålsund. Faren het Ole Johnsen. Litt synd at presten ikke gadd å notere datoen på vaksinasjonsattestene.

Ved dåpen til sønnen Ole i 1847, lenka i første innlegget, bodde hun på Eikrem. Fire av fadderne hørte definitivt til på farens side; Ole Larsen, Lars Olsen, Bernt Olsen og Sigri Olsdtr Eikrem. Men kone Gjertrud Olsdtr Tveekra og pige Ragnhild Arntsdtr Eikrem tar jeg ikke sånn umiddelbart om de hadde noen slektsforbindelse til Ole.

Ved dåpen til sønnen Fredrik i 1843, nr. 11: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1843, side 192 bodde Marit på Tveekra. Fadderne var Peder Jensen Tveekra, Ole Larsen ved Eikrem, dreng Anders Halvorsen Tveekra, kone Martha Olsdtr Tveekra, pike Brit Arntsdtr Tveekra og pike Marit Olsdtr Eikrem.
De to fra Eikrem var nok farfar og farsøster til dåpsbarnet.

Om det var en forbindelse til Tveekra eller om hun bare tjenestegjorde der? Jeg vet ikke.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. juni 2010 kl. 0.39

Kjekt med kilder på internett. :) Det var ikke så lenge siden vi balte med mikrofilmruller og leita fram og tilbake.

Skifteregistreringa etter Maret Olsdtr som Tor den gangen i 2006 fant helt tilfeldig. Han skulle se i panteboka på folio 204b etter en Eikrem, men tok feil filmrull og leita i skifteprotokollen for Kristiansund 1847-1857, folio 204b i stedet. Og der var det en Ole Olsen Eikrem nevnt. :)
Vergen for guttene var Arnt Tokle og han var ofte brukt til det i Kristiansund på den tida. Han var altså ikke en slektning.
Og det var heller ikke noen slektsopplysninger i skiftet.

Kerstin Løkseth

Legg inn av Kerstin Løkseth » 12. juni 2010 kl. 13.51

Hei Tore.
Selvsagt er det topp om opphavet til Marit Olsdatter også kan graves fram. Jeg trodde først at dere ikke hadde funnet noe om henne. Hvert eneste ledd er topp.
Har vært i kontakt med Tor Larsen.
Takk igjen.
Mvh.
Kerstin

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. juni 2010 kl. 17.27

Vi leita ikke så grundig den gangen, for det var ikke opphavet hennes vi var så interessert i. Hadde vi enkelt funnet det, hadde vi tatt det med.

Kan du sjekke alle Marit Olsdatter som ble konfirmert i Tingvoll som var født 1818-1820(21)? Jeg bladde gjennom dem og så vidt jeg husker var det flere som var født i Nesset prestegjeld der. Hadde hun en forbindelse til Tveekkra, der var det flere Olsdøtre? Kan Marit Olsdotter ha vært fadder for andre sine barn?

Innflyttingslister til Tingvoll bør også sjekkes.

Jeg tror dette er den eneste måten å gjøre det på. Sjekke ut alle sammen og se om det finnes forbindelser som passer. Tungvint, men dette var jo innerstfamilier, og de er litt vanskeligere å arbeide med enn andre.

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»