Niels Brinch Bendz, født 1754

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj10962
Sted: Trondheim

Niels Brinch Bendz, født 1754

Legg inn av gj10962 » 3. juni 2010 kl. 19.45

Jeg leter etter foreldre til Niels Brinch Bendz, født 1754.

Han giftet seg med Inger Bugge 17.oktober 1788 i Larvik: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Jeg greier ikke å se om det står noen informasjon der ift hvor han kommer fra.

Litt "googling" viser en geni-profil som lister Fyn Danmark som fødested, men profilen lister ingen kilder. Et annet resultat er familysearch.org som lister Larvik som Niels sitt fødested.

Annen informasjon jeg har funnet om Niels er at han var valgt inn til det første og tredje storting for Laurvig og Sandefjord: http://www.senterpartiet.no/article42218.html
Også under den siste lenken skriver de: Brinck Bendz var forøvrig født i Danmark.

Jeg har forsøkt å søke i danske kirkebøker, men synes det var vanskelig siden jeg ikke vet hvor han kan komme fra.

Er det noen som vet noe om han og/eller hans foreldre, eller har noen tips til hvordan jeg kan gå frem videre?

På forhånd takk :)

Edit: Nå fant jeg denne:
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2475462

gj10962

Re: Niels Brinch Bendz, født 1754

Legg inn av gj10962 » 4. juni 2010 kl. 6.10

Jeg fikk god hjelp på det danske forumet, og poster funnet her i tilfelle andre er interessert også :)

søk på http://www.arkivelieronline.dk gav følgende resultat:
D.22.Nov. Præstens li-
den Søn Niels Brinch døbt.
Baaren til Daaben
af Præste-konens Søster
Hr Pastor Leths Frue fra Knud(?) ved
Svendborg. Test: Præstens
Svigerfader Hr Asses-
sor Brinch paa Tissel-
holt, Hr Niels Vinde-
kilde fra Lyndelse, Monsr.
Brinch fra Lykkes-Holm
og Mad. Schebye fra Her-
rested, Byfoged Sandle(?) i Kierteminde.

Noen med tilgang til "Wibergs Præstehistorie" postet dette:
The parents: "Præsten" - the priest in the parish Niels Christian Lauritzen Bendtz (1711-1778) - married 1749 with Ellen Dorothea Nielsdatter Brink (1717-1786).

a little more from "Wibergs Præstehistorie" - about Niels Brinch's parents, the priest in Rønninge-Rolfsted Parish:

The father - Niels Christian Lauritzen Bendz - born in Aarslevgaard, Aarslev Parish 11 okt 1711 - death 11 aug 1778 - his father: Laurits Nielsen Bendz - his mother: Petronelle Christensdatter Mølmark.

Married 25 Sept 1749 to:

The mother - Ellen Dorothea Nielsdatter Brink - born in Lunde Parish 15 juni 1717 - death 3.(?) maj 1786 - her father: Cancelli-Assessor Niels Pedersen Brink to Tisselholt - her mother: Wibekke Christiane Hansdatter Hjort af Steenstrup-Lunde.

Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Legg inn av Jan M. Keus » 9. juni 2011 kl. 22.30

Hei Monica
Jeg kom tilfeldig forbi ditt spørsmål vedr Bendz slekten. Jeg har jobbet litt med denne slekten i det siste ifm at en annen Bendz giftet seg med Anna Camilla Elisabeth Nielsen-Sæther, barnebarn av Christiania-kvakksalversken og kloke kone Mor Sæther. Denne Adolf Christian Bendz var Vin-og Brendevinshandler i Christiania (i Grændsen 3) og også etterkommer av sognepresten på Fyhn: Niels Christian Bendz og Ellen Dorthea Brinck.
Det var vel hans familie du fant på Vår Frelsers Gravlund i Oslo, via Gravminner?

På bibliotheket i Norsk Slektshistorisk Forening fandt jeg en stamtavle over Familien Bendz, forfattet av overlærer ved Roskilde Kathedralskole, F E Hundrup og utgitt 1854 i Roskilde. Han følger såvidt de Bendzene som hadde flyttet til Norge rundt 1850-tallet.

Hilsen
JanM
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj10962

Legg inn av gj10962 » 9. august 2011 kl. 12.50

Hei Jan :)

Så ikke svaret ditt før nå, så beklager sent svar.

Så spennende at du fant en stamtavle over slekten, den må jeg se om jeg kan skaffe meg :)

Jeg fant Niels Brinch Bendz gjennom gravminner, skal se om jeg får til å legge ved bildet her, er ikke så proff på dette tekniske :oops:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Larvik»