Påloggingsproblematikk

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Ågot Miriam Alnes Orvik
Sted: MOLDE

Påloggingsproblematikk

Legg inn av Ågot Miriam Alnes Orvik » 26. mai 2010 kl. 22.03

For det første, ros til den nye hjemmesida til DIS, den er veldig bra. Men, jeg opplever noe "rart" ang påloggingen. Jeg logger meg på med mitt brukernavn og passord på hovedsiden og det fungerer greit, så vil jeg f eks inn på slektsforum og klikker meg dit via linken på hovedsiden. Når jeg vel er inne på slektsforum, opplever jeg at jeg ikke er pålogget der, og må logge meg på igjen en gang til her. Skal det være sånn?

Gjør jeg noe feil mon tro? Er det flere som har dette problemet, eller er det noe feil ett eller annet sted? :?

dn09334
Sted: BODØ

Re: Påloggingsproblematikk

Legg inn av dn09334 » 26. mai 2010 kl. 23.45

Jeg vet ikke om hvordan det er ment å være. På hovedsiden kan jeg stå innlogget flere dager, men på slektsforum må jeg logge inn separat, pluss hver gang maskinen har vært avslått.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 26. mai 2010 kl. 23.45

Hei Ågot :)

Jeg opplever det akkurat slik du gjør, og har forstått at det skal være på den måten. Administratorene kan sikkert bekrefte/avkrefte.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 26. mai 2010 kl. 23.56

det er vel meningen at med neste versjon av phpBB vil også Slektsforum ha felles pålogging.

Fordi distreff også er åpen for medlemmer i Föreningen DIS og DIS-Danmark og http://www.disnorge.no ellers er stengt for disse vil distreff fortsatt ha separat pålogging.

Ved avviklig av dette vil man måtte melde seg inn i DIS og/eller DIS-Danmark for å kunne bidra eller søke i DISBYT eller DIS-træf. (Noe det kan se ut til at det går mot)

Ågot Miriam Alnes Orvik
Sted: MOLDE

Legg inn av Ågot Miriam Alnes Orvik » 27. mai 2010 kl. 18.54

Takk for svar til dere. Da vet jeg ihvertfall at det ikke er noe feil med min bruker. Men det hadde vært litt ok at man kunne logge seg inn på et sted og hadde da tilgang til flere områder.

Mvh Ågot :)

dn04339
Sted: AVERØY

Legg inn av dn04339 » 31. mai 2010 kl. 22.43

Hvorfor kan man ikke logge seg UT av slektsforum?

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 1. juni 2010 kl. 8.17

Målet vårt er at alle tjenester som medlemmene i DIS-Norge har tilgang til skal ha kun en pålogging. Dette gjelder også DIStreff. At enkelte av disse tingene vil ta tid er dessverre også en sannhet fordi løsningene utvikles av folk på deres fritid. Alle løsninger er ikke enkle. Men for å gi et tilbbud til medlemme og brukerne som er lagt til rette for dem er en pålogging for alle tjenester målet vårt.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. juni 2010 kl. 8.30

Men jeg, med mange andre, ønsker en utloggingsknapp på denne siden slik at det er nye temaer, eller nye innlegg på gamle temaer som kommer opp når en går inn på siden. Det er irriterende som nå når jeg går inn på siden og det ligger 75 temaer du skal kikke gjennom for å se om det er noen nye med interesse. Å gå til en annen side for å logge seg ut fra denne siden er for tungvint.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 4. juni 2010 kl. 9.50

Osvald,

Jeg kjente som deg til jeg fant en løsning. Når jeg har gått igjennom innleggene, tittet på det som er interesant, eventuelt abonnert på noe jeg vil følge med på, så klikker jeg på "marker alle forumene som lest" lengst ned på hovedsiden ("Slektsforums"). Om jeg er borte fra maskinen en stund og vil se om det er noe nytt, klikker jeg på web-leserens "oppdatere" (Firefox blå ring med pil eller F5 knappen) så vises nye innlegg. Når jeg logger inn på nytt får jeg bare fram de innlegg som har kommet siden sist.

Mvh

Niels

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 4. juni 2010 kl. 10.52

Osvald, hva skjer om du trykker på knappen Vis øverst når du går inn på siden.

Slik jeg ahr satt opp Firefox, så har jeg slått av muligheten for å spare brukernavn og passord og må derfor alltid logge meg på hver gang jeg har startet opp Firefox og gått inn på Slektsforum (for øvrig får man på den måten fort et forhold til passordet :-) ) og så trykker jeg på knappen vis. Da får jeg opp en oversikt over alle nye innlegg siden sist.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 7. juni 2010 kl. 15.59

Jeg har klikket på "Husk passord" (det er godt at noen husker noen av dem - det blir mange å huske etter hvert). Når jeg trykker på "Vis" kommer alle emner som er opprettet etter at jeg sist logget meg på. Jeg ønsker meg en knapp hvor jeg kan logge meg ut fra denne siden. Men jeg skal forsøke Nils sitt forslag, det løser visst problemet.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 7. juni 2010 kl. 16.01

Unnskyld, Niels sitt forslag.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 20. oktober 2010 kl. 12.43

Jeg ser i siste nummer av Slekt og Data att man nå kan få sitt passord sent på mail. Det er jo en forbedring fra tidligere. Jeg håper att det også blir mulig å få bytte til sitt eget. Det er en gammeldags skikk att dataekspertene på foreninger og bedrifter var de eneste som var kompetente til å lage "sikre" passord. I dag har til og med de fleste banker innsett att en PIN kode som 1234 er like sikker som den slumpmessige som de pådyttet brukerne tidligere.

Mvh

Niels

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. oktober 2010 kl. 13.07

Opprinnelsen til passordene er samarbeidet om DIStreff/DISBYT/DIS-træf hvor felles passord på alle tre servere åpner for medlemmene i foreningene kan søke i hverandres databaser.

Opplegget du ønsker utelukker et slikt samarbeide.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 20. oktober 2010 kl. 14.50

Nå ja Alf, jeg kan akseptere att det kanskje gjør att det blir merarbeid for noen som må endre i program og rutiner, men umulig, det er ett sterkt ord.

Det er vel så att idag så samkjøres databasene rutinemessigst. Jeg vet ikke hvor ofte, men ett par dager før en endring blir aktivert i de andre databasene bør vel aksepteres om det blir informert om det.

For min del som på reiser ofte bruker forskjellige datamaskiner gjeller det å huske å ta med dette ene passordet om det blir tid til å slappe av med hobbyarbeid. Det er sikkert andre som har samme problem eller ikke kan lagre passordet av andre grunner.

Mvh

Niels

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. oktober 2010 kl. 15.33

Nei, alle tre baser er helt separate baser og samkjøres aldri.

Og hver server har en fil med hashede passord som er statisk. får du endret passord av ulike årsaker på DIS-Norges server vil fortsatt ditt gamle passord måtte brukes i DISBYT-basen. Period. Og vice versa.

Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Legg inn av dn22258 » 20. oktober 2010 kl. 17.58

[quote="Osvald Rydjord"]Men jeg, med mange andre, ønsker en utloggingsknapp på denne siden slik at det er nye temaer, eller nye innlegg på gamle temaer som kommer opp når en går inn på siden. quote]

Jan Eri - Site Admin, svarte følgende på dette problemet for et drøyt år siden:
Ved behov for fullstendig utlogging fra Slektsforum er inntil videre det beste å avslutte nettleseren (Firefox, Opera, Internet Explorer el.l.).

Hans forslag fungerer ok, men det holder KUN å stenge det vinduet du jobber i (ikke nettleseren) for å få opp kun nye innlegg ved neste innlogging.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»