Hva betyr %%-tegn i FT-1875

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Hva betyr %%-tegn i FT-1875

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 13. januar 2010 kl. 21.49

I Digitalarkivets internettversjon av 1875-tellingen står følgende i rubrukken for min tippoldefars yrke:

Pensionist, Huusmand med Jord %Bestyrer af Stykket%

Hva betyr %-tegnene? Gjelder det en tilføyelse eller korrigering av det opprinnelig registrerte? I så fall: Ble korrigeringen (evt tilføyelsen) foretatt i samtiden, eller er det noe som er kommet inn i manuskriptet i ettertiden?

Mvh
Sigmund

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Hva betyr %%-tegn i FT-1875

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. januar 2010 kl. 22.18

Det betyr at "Bestyrer af Stykket" er overstrøket i kilden.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 14. januar 2010 kl. 1.46

Takk for det, Remi.
Er det sannsynlig at slike overstrykninger skjedde ved en form for korrekturlesning før innsendelse av materialet, eller kan det være tilfeldige "bedrevitere" som har kludret i materialet ved senere arkiv-studier?
Mvh
Sigmund.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. januar 2010 kl. 12.04

Min erfaring er at dette er korrekturlesning før innsending.

Men min erfaring fra dette er fra FT1891, en helt annen folketelling. Der var det masse overstrykinger og rettinger i de originalene som jeg så, og jeg oppfattet det som at det var korrektur, siden det var gjort med samme håndskrift og samme type blekk. Det var også opplysninger der som gjorde at den som rettet, måtte ha lokal kunnskap.

Du må nesten sjekke originalen, og samtidig se om det er gjort endringer i det samme området, for få en slags visshet. Sjekk håndskrift og hvilke type rettinger som er gjort.
Nå er FT1875 mikrofilmet slik at du trenger ikke dra til det lokale statsarkivet for å se originalene. Du trenger bare låne mikrofilmen til ditt lokale bibliotek. :)
:) Tore

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 15. januar 2010 kl. 0.43

Takk for nyttige tips, Tore.
Bare så synd at jeg "må" være i Spania hele vinteren, og da er det ikke så greit å få se mikrofilmer på biblioteket...
Mvh
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Generelt»