Alf Ødegård fra Stange

Med tidligere kommune Romedal

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj10064
Sted: BJøRNEMYR

Alf Ødegård fra Stange

Legg inn av gj10064 » 28. september 2009 kl. 12.00

Min antatte tippoldefar het ved fødselen Alf Olsen Kjeverud, dp. 13. mai 1804 i Stange kirke (bygdeboken I side 301). Han giftet seg 10. januar 1829 med "pigen Walbor Pedersdatter Ringnes", født 1798 i Åmot (Østerdalen), men flyttet med foreldrene til Vang (Skraastad).
Alf var ikke eldste sønn, men drev Vettenødegården fra 1830 til 1846, jf samme bygdebok. Paret fikk åtte barn, hvorav de fleste levde opp, deriblant min oldefar Even (Alfsen). Hans brødre valgte å bruke Ødegård som etternavn. - Senere skal Alf og Valborg ha drevet Nordvi og deretter Blaarud.
Er det noen som har kjennskap til Alf eller Valborg? Eller beriktigelser?

Ivar Sannerud
Sted: NORDKISA

Re: Alf Ødegård fra Stange

Legg inn av Ivar Sannerud » 28. desember 2009 kl. 18.19

Hei!
Du har trolig kommet videre med dette. Usikker på om jeg helt forstår spørsmålet ditt. Opphavet til Alf Olsen finner du i flere generasjoner bakover på Kjeverud i samme bind av Stange bygdebok. I FT 1865 finner vi Alf og kona Valborg og en datter og ett barnebarn pån Blaarud som logerende dagarbeider.

Mvh. Ivar Sannerud

gj10064

Legg inn av gj10064 » 1. januar 2010 kl. 20.29

Svar til Ivar Sannerud.
Takk for innspill. Jeg har allerede funnet ut hvem Alf (og Valborg) nedstammet fra. Det jeg er ute etter, er nærmere opplysninger om disse to. Hadde håpet at andre etterkommere (ikke minst de i Stange) kunne ha noe å bidra med.
Hilsen Terje Alfsen

gj10064

Legg inn av gj10064 » 1. januar 2010 kl. 20.30

Svar til Ivar Sannerud.
Takk for innspill. Jeg har allerede funnet ut hvem Alf (og Valborg) nedstammet fra. Det jeg er ute etter, er nærmere opplysninger om disse to. Hadde håpet at andre etterkommere (ikke minst de i Stange) kunne ha noe å bidra med.
Hilsen Terje Alfsen

gj12337
Sted: tranby

Legg inn av gj12337 » 13. januar 2011 kl. 17.43

Hei, fant ditt innlegg om Alf Ødegaard fra Stange da jeg Googlet på navnet. Det er en stund siden du la det inn, og muligens har du fått den informasjonen du var ute etter. Alf Olsen Kjæverud og Valborg Pedersdatter var min morfars besteforeldre. Han var sønn av Lars Alfsen Ødegaard, også en sønn av disse. Lars Alfsen Ødegaard var murmester i Kristiania (Sagene kirke og gamle rikshospitalet var hans verk) han var gift to ganger med mange barn i begge ekteskap. Jeg sitter med "røtter" bakover på begge sider som dels bygger på min bestefars opptegnelser. Jeg har også noe om hans etterkommere hvis det er av interesse. Med vennlig hilsen Anne Sollman

Svar

Gå tilbake til «Stange»