Karl Emil Blomkvist - Søke i EMIBAS

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj10446
Sted: ALVERSUND

Karl Emil Blomkvist - Søke i EMIBAS

Legg inn av gj10446 » 26. november 2009 kl. 10.38

Hei

Karl Emil Blomkvist f. 10.1. 1855. Bosted Øen, gift med Birthe Thorbjørnsdatter.

Overnevnte er trolig fra Sverige og det er her jeg trenger hjelp. Det kom ett stort antall svenske arbeidere til Kragerø mellom 1850 og 1900.

Karl Emil Blomkvist har i Norge tatt navnet Emil Fredriksen (Blomkvist). Han emigrerte til Amerika i 1882. Han kom imidlertid tilbake og døde trolig ca 1886 (usikkert).

Kan noen av dere søke etter han i EMIBAS eller har tips til hvor jeg kan begynne å lete etter hans opprinnelse i Sverige?

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Karl Emil Blomkvist - Søke i EMIBAS

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. desember 2009 kl. 7.43

Hei Atle!
Du sier Karl ble gift med Birthe Torbjørnsdatter, og bodde på "Øen" hvor skjedde dette ekteskapet? Og hvor er "Øen"?

Du sier også at han utvandret til Amerika, har du funnet denne i emigrantprotokollene?

Hvor døde han?

Flere spørsmål enn svar...
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj10446
Sted: ALVERSUND

Legg inn av gj10446 » 3. desember 2009 kl. 8.38

Hei

Takk for svar. Igår ble jeg oppringt av en hyggelig dame fra Kragerø og Skåtøy Historielag og hun hadde ny info.

Det viser seg at min tipp-tipp-oldefar Fredrik Emil Blomqvist (litt forvirring rundt navn men dette er rett) giftet seg med Birthe Thorbjørnsdatter på Skåtøy i 1879. Det fant jeg i de scannede kirkebøkene igår.

Han var oppført med fødselsdato 2/3 1855 og var fra Lemland, Finland. Så Sverige var feil.

Så jeg har søkt i Finske register (http://hiski.genealogia.fi/hiski/213fip?se) og det gav resultat. Fant ut mer om hans foreldre og søsken.

Atle

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. desember 2009 kl. 15.33

Akkurat. Det er ofte infoen her i Norge som må sjekkes før man går over bekken etter vann (og finner bekken tørr...) :-) Lykke til videre!!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj10782
Sted: Larvik

Legg inn av gj10782 » 21. februar 2010 kl. 12.58

Fredrik Emil Blomquist var min oldefar. Jeg var på Åland for endel år siden og gjorde en del undersøkelser. En mengde informasjon finnes i bøkene Ålands Slektregister av Håkan Skogsjö. (Dyre bøker). Ta kontakt med meg, så kan vi utveksle opplysninger.

MVH
terjeblomquist at gmail.com

Svar

Gå tilbake til «Sverige»