Skifter

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn23024
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Skifter

Legg inn av dn23024 » 10. september 2009 kl. 19.35

Når ble skifter holdt. Jeg har blitt fortalt at skifte ble holdt når det var umyndige livsarvinger. Ble det ikke skiftet i andre tilfelle? Jeg har et ektepar hvor ektemannen døde etter at barna var myndige, men konen døde (1823) mens barna var umyndige. Vil det da finnes skifte etter henne?

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Skifter

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 10. september 2009 kl. 19.59

Hei, litt om skifter finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... ifter.html
og hvis du kommer med navn, hvilken dato og hvor kona døde så kan det hende at noen her inne kan hjelpe deg.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 2.04

Takk for den linken som er nyttig for meg som holder på å skrive av skifter for Frosta/Åsen/Stjør-Verdal). Kan ellers opplyse om at hvis en skal fjernlåne mikrofilm med skifter, tingbøker o.l. så kan en gå inn på hvert enkelt fylkesbibliotek å finne oversikt over mikrofilmer med mikrofilmnummer.

Jeg har merket meg at i skiftene på 1700-tallet brukes begrene, verge, formynder og curator om hverandre. De skulle jo ivarta barnas arv, men hva var forskjellen? Det jeg observerer er at det ofte var formyndere til barn opptil kanskje ca 18-20 år, mens det for de umyndige i alderen 18-25 år var en curator som tok seg av det de umyndige arvet? Verge er brukt for umyndige i alle aldersgrupper. Hva gjorde en curator som ikke en formynder gjorde? Hva gjorde en verge til forskjell fra curatorer og formyndere?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 12. september 2009 kl. 12.14

Hei Anne-Lise
Du nevnte i et annet emne at du skulle få tak i Norsk Historisk leksikon. Det står forklart der forskjellen på kurator og verge under Lagalder.

Nå har imidlertid Lokalhistoriewiki laget en nettutgave av Norsk Historisk Leksikon og der finner du også artikkelen om Lagalder. :)
:) Tore

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. september 2009 kl. 12.14

Ifl. "Store Norske Leksikon" (sln.no) er "formynder" og "verge" det same i dansk-norsk lovspråk. Det er ein som tek vare på interessene til og rettsleg representerer ein umyndig.

Barn under 18 år, kvinner og nokre til (t.d. sinnsjuke) var umyndige. Ugifte menn mellom 18 og 25 år var "mindreårige" - personleg myndige utanom økonomiske saker. Dei fekk oppnemnt ein "kurator" for å føre tilsyn med økonomien.

Til det første spørsmålet: Spørsmålet er litt uklart formulert (kven døydde først? var det barn får fleire eksteskap i flokken?).
I utgangspunktet skulle det vere skifte i dette tilfellet (umyndige barn), men dersom faren levde lengst og ikkje gifte seg oppatt, kunne han sitje i uskifte (iallfall i praksis). Det var også praksis (som var godkjend frå høgste hald) at når verjene gjekk med på det, vart det ikkje halde skifte når det var lite eller ingenting å fordele.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 12.41

Tusen takk for svarene. Nei jeg har ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg Historisk Leksikon enda, og det må nok bestilles på internett hvis jeg skal få tak i det. Leksikon har jeg heller ikke. I fremmeordbok for kryssordløsning står det jo noe, men der er verge forklart til å være blant annet formynder eller kurator. Det samme når det gjelder formynder(som er forklart som kurator eller verge) Så da er jeg jo like langt. Det er vel det samme, men en kan jo da forundre seg over at en kurator har ansvaret for arven til de eldste umyndige, mens en formynder har ansvaret for de yngre umyndige.

Slik som jeg forstår det så kan en verge ha ansvaret for penger og andre verdier til både umyndige barn og voksne som ikke er istand til å ta vare på seg og sitt, mens en formynder eller kurator bare har ansvar for umyndige barn. En formynder har kanskje kun ansvar for yngre umyndige barn, mens en kurator har ansvar for eldre umyndige barn. Har jeg forstått det riktig?

Ellers observerer jeg at i de skiftene jeg holder på med nå, så er det flere skifter hvor ugifte kvinner over 25 år ikke har formynder. Det kan være tilfeldig, og jeg har for lite grunnlag til å si noe generelt om dette er vanlig på 1700-tallet eller ikke(jeg har vel lest at det ikke var vanlig da).

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 12.49

Nå vbar jo myndighetsalderen 25 år på den tiden, så da er det vel ikke så rart at kvinner over 25 år ikke hadde formynder eller kurator.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 12.56

Fant Norsk Historisk Leksikon i Bokkilden no, og fikk iallefall sendt dem en mail om bestilling av boken. Det gikk ikke an å bestille på vanlig måte der inne, siden jeg ikke hadde mottakers e-postadresse.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. september 2009 kl. 13.10

Anne Lise: Store Norske Leksikon har du her: http://www.snl.no/
Lenkja til Norsk Historisk Leksikon på nett fekk du av Tore ovanfor.

Men eg er ikkje sikker på om du las det vi skreiv... Formyndar og verje er det same; kurator og formyndar er ikkje det same. Kvinner, uansett alder, var (som det står i Tore si lenkje til "Lagalder") umyndige frå 1604 til 1863 (ugifte)/1888 (gifte). Dei fekk altså oppnemnt verje/formyndar. For ugifte kvinner var far/eldste bror(over 25 år)/farfar/morfar/farbror/morbror formyndar. http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_03_19.html Sidan denne funksjonen følgjer av lova vert han ikkje særskilt oppnemnd, og då kan det vere at denne opplysninga ikkje er nemnd i skiftet.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 19.06

Jeger vel litt treg her til å forstå, men jeg forstår nå at formynder og verge er det samme. Det som jeg fremdeles ikke forstår er hva en kurator er i forhold til disse. Gjorde ikke en kurator det samme egentlig som en formynder? Kan jo ta et eksempel: Den 22.04.1766 var det skifte etter Peder Christophersen i Wang i "Aasens annex i Frostens prestegjeld" 22.04.1766. Arvingene var enken Jertrue Arntsdatter, og barna deres:

-Arn Pedersen 26 år som var myndig

-Christen Pedersen 23 år, og hans curator var lensmann Ole Olsen Hoplen

-Peder Pedersen 20 år, som hadde samme curator som den eldre broren

-Ole Pedersen 12 år, som hadde Peder Nonstad til formynder

-Gunild Pedersdatter 17 år, som hadde Peder Nonstad til formynder

-Inger Pedersdatter 15 år, som hadde Arnt Olsen Wordahlen til formynder

-Malene Pedersen og alderen var borte i skiftet, men hun skal ifølge bygdebok være født i 1752(14 år ved skiftet altså), som hadde Arnt Olsen Wordahlen til formynder

Poenget er at alle under 20 år hadde formynder, mens de som var 20 år og eldre hadde curator. Hadde en curator større ansvar enn en formynder? Jeg har skrevet av flere skifter hvor de eldre barna har kurator, mens de yngre umyndige har formynder.

Jeg leste i linken til Tore, men fant ikke noen link hvor jeg kunne bestille boka Norsk Historisk Leksikon der inne. Nå er den jo likevel bestilt. Beklager at jeg er så treg til å forstå dette her.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. september 2009 kl. 21.45

I lenkja frå Tore kan du søkje i Norsk Historisk Leksikon.

Ein gut under 18 var umyndig og måtte ha samtykke frå verja til alle avtalar. Det kunne vere alt frå å ta teneste/arbeid til giftarmål og gardkjøp. Så snart han passerte 18, kunne han gjere avtalar på eiga hand - bortsett frå det som galdt formue/eigedom og gjeld. Han kunne t.d. inngå ein arbeidsavtale på eiga hand. Men skulle han ta opp lån og kjøpe seg gard, gifte seg, drive kjøpmannskap eller anna verksemd (handtverk) m.m., måtte han ha samtykke frå kuratoren.

I dømet ditt var Arn over 25 år og fullmyndig; Christen og Peder var mellom 18 og 25, mindreårige og hadde kurator; resten var under 18 (og/eller jenter), umyndige og hadde formyndarar/verje.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. september 2009 kl. 22.19

Takk for svarene jeg får her. Jeg så jo at en kunne søke i Norsk Historisk Leksikon i Tores lenke, og det gjorde jeg også etter første gang jeg svarte. Jeg ville kjøpe boka, og det var derfor jeg gikk inn på linken jeg fant til Bokkilden. Flott å kunne lese bøker som er lagt ut, men jeg liker også å kunne slå opp uten å gå på internett(jeg er vel gammeldags på den måten). Fikk jo også grei forklaring i lenken Tore la ut, så takk til han også.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 1. oktober 2009 kl. 23.28

Er det noen som kan hjelpe meg med å få bestilt boken "Norsk Historisk Leksikon" i Bokkilden? Jeg går inn der og registrerer meg som ny kunde, men når jeg trykker "registrer" etter det får jeg opp samme side igjen og da uregistrert eller jeg får opp at jeg skal registrere meg med navn og passord. Det har jeg jo ikke siden jeg er ny kunde. Hva gjør feil? Prøde for et par uker siden å sende mail til bokkilden om at jeg var interessert i å kjøpe boken og å registrere meg, og jeg ba om passord. Det eneste jeg fikk til svar var at min e-postadresse ikke var registrert der. Hva gjør jeg for å få kjøpt denne boken, og også få registrert meg i Bokkilden. Kan jo selvfølgelig ringe dem, men da får jeg jo ikke registrert meg for å få vite om tilbud de har på andre bøker. Siden de ikke har vært særlig hjelpsomme etter at jeg har sendt mail til dem for flere uker siden, så er de kanskje heller ikke interessert i å ha meg som kunde.

Er det andre steder boken Norsk Historisk Leksikon selges? Det ser ut til at jeg må gi opp å få tak i denne boken.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. oktober 2009 kl. 23.38

Den finnes i minst 5 antikvariater ihvertfall :)

Søk på antikvariater og boktittel - da kommer du fram til de antikv. som har boken på "lager". Disse tar imot bestilling uten passord, registrering og andre vanskeligheter :wink:

Mvh
Else B.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 1. oktober 2009 kl. 23.47

Norli selger også det leksikonet. http://www.norli.no
Skulle tro Bokkilden har noe feil på websiden siden det ikke går an å registrere seg.

Mvh
Linda W

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 2. oktober 2009 kl. 1.40

Takk for svar. Prøvde iallefall å sende bestilling til Vangsmo Antikvariat, men der kostet den bare 250 kroner og i Bokkilden kostet den 485 kroner. Forklaringen er vel kanskje at jeg har bestilt en eldre utgave?

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. desember 2009 kl. 2.38

Jeg har omsider fått kjøpt Norsk Historisk Leksikon, men den ble kjøpt gjennom bokhandelen. Det tok litt tid før de fikk den, men nå har jeg den altså her hjemme. Bedre sent enn aldri. Jeg kunne ha kjøpt den gjennom antikvariat som fikk den inn omsider, men da jeg fikk tilbudet hadde jeg forlengst bestillingen inne hos bokhandelen her. Det ble jo en del dyrere enn å kjøpe boka på internett, men når man bare gjør feil med å forsøke å bestille bøker på internett er det best å la det være. Takk for at dere forsøkte å hjelpe iallefall.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 8. desember 2009 kl. 2.51

:D Det tok tid, ja, men tid og tålmodighet er noe man må ha denne hobbyen (på flere områder, tydeligvis). Gratulerer med boken i hus ihvertfall.

mvh
Linda W

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. desember 2009 kl. 17.58

Ja en må ha stor tålmodighet, men nå gikk det jo også litt tid før jeg bestilte. Ventet i 2-3 uker fra jeg bestilte den på bokhandelen. Har ikke fått sett så mye på den enda, men regner med å få ganske mye bruk for den.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»