Hvem var ungkarl Ole Halvorsen Nisja

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn03359
Sted: BRANDBU

Hvem var ungkarl Ole Halvorsen Nisja

Legg inn av dn03359 » 31. juli 2009 kl. 13.12

Jeg søker etter foreldrene til ungkarl Ole Halvorsen Nisja, som sammen med Pigen Marit Andersdt Gravem den 1 okt 1843 har sønnen Halvor til dåpen nr. 54
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74
Moren må være datter til Anders Knutsen og Kirsti Gunnersdtr Gravem f.1816.
Da Halvor var konfirmert oppholdt han seg på Gravem nr.9 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-225
I 1864 oppholdt Halvor Olsen seg på gården Trettvoll da han meldte flytting til Kvæfjord i Troms.Hans mor Marit Andersdtr er inderst på Trettvoll i 1865.
Da Halvor kom til Kvæfjord, tok han navnet Trettvoll.Samtidig kom en annen Halvor Olsen også til Kvæfjord,han kom da fra Kristiansund men født i Sunndal prestegjeld.Han tok da navnet Gravem. Han må da være sønn av Ole Halvorsen og Gjertrud Andersdtr,som jo også var datter til Anders Knutsen. Så disse to Halvorene måtte da være søskenbarn.
Halvor Trettvoll giftet seg i 1869 med Gøri Estensdtr fra Sør Trøndelag. Gøri døde i 1871,og det var ingen barn i ekteskapet. I 1875 tellinga for Kvæfjord bor Halvor på gården Dalsnes og moren hans er oss han.Her heter hun Margrethe,men det er feil. Her er også Halvor Gravem på nabogården,Gaare indre.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... amn=f71911
I 1876 giftet Halvor seg igjen med Eli Olsdtr,datter av Ole Sivertsen og Brit Iversdtr fra Lilledalen i Sunndal.
Halvor og Eli fikk tre sønner før Halvor døde 1888.Det var Olav Meier f.1878, Håkon Eberg f 1882 og Johan Angel f 1884,som blei farfar til min hustru.
Da Halvor døde fikk Eli sitte i uskiftet bo med sine mindreårige barn.Hun døde på Dalsnes i 1910.
Men hvem var foreldrene til Ole Halvorsen?
Kan det være husmann Halvor Larsen og Helg Iversdter på plassen Volløen, som i 1817 har sønnen Ole til dåpen høyre side nr.9
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Mvh
Bent

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvem var ungkarl Ole Halvorsen Nisja

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. juli 2009 kl. 14.36

I Knut Sæthers bok Meir om befolkninga i Sunndal på 1800-talet. Eit supplement til Sunndalsboka bind 1-5., Førde 2006 står det på side 130 om Marit som var datter til Halvor Knutsson og Eli Olsdatter på Ner-Nisja i Sunndalsboka bind 2 side 122.
1) Marit f. 1795, "utflyttet 1842 til Kvernes".

I rettinga har Knut Sæther dette om Marit:
"Ho hadde en son Ole f. 1819 med Halvor Olsson Svisdal. Faren var kanskje identisk med han som vart gift med Ingeborg Endresdotter (sjå s. 266a). Det må ha vore *Ole som fekk ein son Halvor f. 1843 med *Marit Andersdotter Gravem, truleg dotter til gardbrukaren Anders Knutsson Gravem II. Denne Halvor flytte i 1864 til Kvæfjord i Troms. Faren Ole Halvorsson var i 1865 husmann på plassen Trøa i Stangvik, og gift med ei Marta Johannesdotter. Mor hans, Marit Halvorsdotter, budde også der på dette tidspunktet (ho var da enkje). Ho hadde tidlegare vore gift med enkjemannen Iver Larsson på bruket Ytre Vorpbukta i Bremsnes.

* Etter talet på leiermål å dømme ser det ikkje ut til at desse foreldra var identiske med dei med same namn som fekk eit barn i 1840 (sjå s. 25a)."
:) Tore

dn03359

Legg inn av dn03359 » 31. juli 2009 kl. 16.36

Tusen takk for hjelpen så langt. :D Er det mulig å få kjøpe supleringsboken til Sunndalsbøkene ? Hvist ikke får jeg den vel på biblioteket.
Mvh
Bent

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. juli 2009 kl. 18.44

Kjøp og salg-forumet her på Slektsforum står det hvordan du kan få tak i boka. :)

dn03359

Legg inn av dn03359 » 31. juli 2009 kl. 20.33

Takk for linken :lol: Har nå bestilt boka.
Jeg har bladd litt i kirkebøkene for Sunndal og folketellingene,og jeg heller mer og mer til den teorien at det er samme foreldre som har barn til dåpen i 1840 og 1843.Selv om det er oppgitt å være deres 1 leiermål ved begge dåpshandlingene. Anders bor også på Gravem når han blir konfirmert 1857.Halvor bor på Trettvoll når han melder utflytting i1864. I folketellinga 1865 bor moren Marit Andersdtr på Trettvoll sammen med Anders Olsen.Selv om det ikke står at det er mor og sønn,tror jeg det er det.Anders gifter seg i 1867 og da bor han på Trettvoll. Da Halvor blei enkemann i 1871,kom Marit nordover for å være hushjelp.Da Halvor døde i 1888 har nok Marit flyttet tilbake til Sunndalen. I 1900 er hun i pleie på Røimo hos Anders Olsen.Så jeg tror at det må være mor og sønn :?:
Men det blir nok vanskelig og dokumentere det :( Det er jo som sakt bare gjettninger.
Bent

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 31. juli 2009 kl. 22.22

Ja, det er vanskelig med slike. Men barna fikk arv etter mora selv om de var uekte. Arvingene etter Marit kan stå i en skiftedesignasjon eller i sorenskriverens dødsmeldingsprotokoll eller i lensmannens dødsmeldingsprotokoll. Men hvis hun var fattig, var det ikke noe å skifte og da er min erfaring at da har de ikke skrevet opp arvinger.

Men det står ikke noe i FT1900 at hun hadde mottatt støtte fra fattigvesenet, så det er et håp om at det kan være noe å finne i arkivene. Sorenskriverens dødsmeldingsprotokoll finnes i Statsarkivet, og det gjør kanskje lensmannens også, hvis den i det hele tatt eksisterer. I en annen kommune på Nordmøre, Halsa, finnes lensmannens dødsmeldingsprotokoll fra 1903 (tror jeg, hvis det ikke var 1901) fremdeles på lensmannskontoret.

Et forsøk kan være å finne ut når Marit døde på Røymo og deretter ringe lensmannskontoret og spørre om de har så gamle protokoller liggende.

Ellers må det nok bedre Sunndalseksperter enn meg til for å sjekke om Halvor f. 1843 og Anders f. 1840 var brødre. :)

dn03359

Legg inn av dn03359 » 2. august 2009 kl. 13.04

Jeg skal ta meg en tur til Trondheim i løpet av sensommeren eller høsten og undersøke i dødsmeldingsprotokollen på statsarkivet og se om der var noe å skifte etter henne :?
Jeg har gått gjennom kirkeboken for 1819,men jeg kan ikke finne dåpen til Ole Halvorsen,
Men konfirmasjonen hans finner jeg her nr.9
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
men jeg klarer ikke å tyde hvor han oppholder seg :( er det Nisja det står :?:
Bent

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 2. august 2009 kl. 16.55

Jeg tror ikke det er Nisja (Nisia) det står, for det står det på kandidat nr. 24 lenger ned på siden. Jeg lurer på om det står det samme som for kandidat nr. 7 på neste side? Holten? Men er usikker, så her må andre trø til :)

Vigdis

dn03359

Legg inn av dn03359 » 2. august 2009 kl. 18.39

Bent Robert Nilsen skrev:Jeg skal ta meg en tur til Trondheim i løpet av sensommeren eller høsten og undersøke i dødsmeldingsprotokollen på statsarkivet og se om der var noe å skifte etter henne :?
Jeg har gått gjennom kirkeboken for 1819,men jeg kan ikke finne dåpen til Ole Halvorsen,
Men konfirmasjonen hans finner jeg her nr.9
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
men jeg klarer ikke å tyde hvor han oppholder seg :( er det Nisja det står :?:
Bent

Ved nermere ettersyn fant jeg dåpen til Ole :oops: og der ser jeg at moren oppholdt seg på Reiten,så det er nok der han var da han blei konfirmert :wink:
Hvor ligger foresten gården Reiten :?: Finner den ikke 1801 tellinga,heller ikke i oversikten over de forskjellige gårdene i Sunndalsboka.
Bent

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 2. august 2009 kl. 19.08

Det er visst ikke bare en gård / et bruk som heter Reiten: :shock:

http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Gårdsmatrikkelen av 1886 kan du søke på gårdnavn (samme problem her også - mange gårder med samme navn):

http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx

Merk at husmannsplasser ikke er nevnt i gårdsmatrikkelen

Vigdis

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 15. august 2009 kl. 13.11

Reiten var ein husmannsplass under Ner-Nisja, og Halvor Knutsson og Eli Olsdotter (sjå innlegget til Tore) var brukarar på denne plassen.

At Anders f. 1840 og Halvor f. 1843 hadde same foreldre kan godt vere tilfellet, og at det såleis er ein feil i kyrkjeboka når det gjeld talet på leiermål. Dei opplysningane som Bent Robert legg fram, tyder på at desse to barna iallfall hadde same mor. Og ser vi grundigare på fadrane, blir hypotesen om eit felles opphav styrkt.

I 1840 finn vi ein Gunnar Andersson som fadder, og han må ha vore bror (f. 1810) til nettopp den Marit Andersdotter som var dotter til Anders Knutsson og Kirsti Gunnarsdotter på Gravem II. Den Erik Andersson som var fadder i 1843, var truleg også ein bror (han var f. 1819, men er ikkje nemnt i Sunndalsboka). Ved dåpen i 1843 finn vi elles eit faddernamn som indikerer at Ole Halvorsson frå Volløya (f. 1817) var far til både Halvor og Anders. Det gjeld Lars Halvorsson Musgjerd, som nok var identisk med husmannen på plassen Ratet på Musgjerd (jf. Sunndalsboka bind 2 s. 54 - kona Ingrid Pedersdotter var fadder ved same dåpen). Ifølgje Sunndalsboka var Lars Halvorsson f. 1793 utanfor ekteskap av foreldra Halvor Larsson og ei Gjøa, men bygdeboka seier ikkje noko meir om kven faren var. Sjølv meiner eg det er stort sannsyn for at han var den seinare husmannen på Volløya. I så fall vil Ole Halvorsson og Lars Halvorsson vere halvsøsken.

I 1840 er Ole Halvorsson kalla Ottem. Kanskje tente han der på den tida, og det kan i den samanhengen nemnast at Ingrid Pedersdotter var frå Ottem.

Enno manglar vel eit avgjerande bevis i denne saka, men kanskje finst eit slikt i andre kjelder ein stad.

Elles lurer eg på om desse Halvor Olsson-karane som flytta til Kvæfjord er omtalte i noka bygdebok der. Veit du noko om det, Bent Robert?

Helsing Knut Sæther

dn03359

Legg inn av dn03359 » 27. august 2009 kl. 17.21

Enno manglar vel eit avgjerande bevis i denne saka, men kanskje finst eit slikt i andre kjelder ein stad.

Elles lurer eg på om desse Halvor Olsson-karane som flytta til Kvæfjord er omtalte i noka bygdebok der. Veit du noko om det, Bent Robert?

Helsing Knut Sæther[/quote]

Både Halvor Gravem og Halvor Trettvoll er nevnt i Kvæfjordboka bnd.II av Jack Normann.Men der er en del feil i boka,Jack Normann kaller moren til Halvor Trettvoll for Margrethe,det står Margrethe i 75 tellinga også.
Begge Halvorene kom samtidig til Kvæfjord i 1864. Halvor Gravem kom først fra Kristiansund,og Halvor Trettvoll to mnd.senere.Han kom fra Trettvoll hvor han var født,men det er feil. Begge giftet seg i 1869 og begge døde i 1888 med 2 mnd mellomrom.
Men det står ingenting om dødsårsak.
Der er enda mange etterkommere av Halvor Gravem i Kvæfjord,mens Trettvolls etterkommere er spredt.Der er ingen igjen i Kvæfjord.
Jeg skal nå ta meg en tur til statsarkivet i Trondheim i løpet av høsten og se om der kan være skifte etter Marit Andersdt. Jeg har sjekket 1891 tellinga på Riksarkivet og der fant jeg henne på Røysum som husbondens moder.Ernærte seg med håndarbeide.

Bent Robert

Tor Ålbu
Sted: Rindal

Legg inn av Tor Ålbu » 28. august 2009 kl. 18.01

Jeg kom over denne Ola Halvorson Romfo under avskrivingen av kirkebøkene i Stangvik, og det som sto der var støtet for å gjøre en grundigere undersøkelse. Han hadde nemlig et uekte barn til dåpen i Stangvik den 9. april 1855 (Folio 36 - No 25 i Kirkeboka). Jeg har tolket innførselen om leiermål slik: "Hendes 1. og hans 2. som vides, har visstnok 3 (mange) Børn, 2 i Sunndalen. Anmeldt for Fogden 16. april. Hans børn i Surendalen skulle være afled med pigerne Marit Estensdtr Faxnæs, Rogjær Børset og Randi Olsdtr Gjørsellid. Hans 1. leiermaal som vides er No 7 - 1846".

Deres diskusjon har nevnt de to første: Anders i 1840 og Halvor i 1843. Også jeg tror bestemt at det er identiske foreldre til disse to guttene.
Hans 3. leiermål (henvist til over): I Stangvik født 16.2.1846, døbt 8.3.1846. Døpenavn er Ildri Olsdotter Qvendseth, mora er Ragnild Simensdtr Overgdald af Dovre (uklar skrift!). Faren står som Ole Halvorsen Qvendseth af Sunndalen, og han benekter paterniteten. Begges 1. leiermål er notert her. (Folio 85 - No 7)
Hans 4. leiermål: I Surnadal - Ranes sogn: Ola Olson f. 21.6.1851, døbt 3.8.1851. Foreldre Ungkarl Ole Halvorsen Romfo af Sunndalen og pige Marit Estensdotter Faxnæs. Hendes 1. og Hans 3. leiermål med forskjellige. (Folio 81 - No 67)
Hans 5. leiermål: Surnadal - Rindal sogn: Halvor Olson født 4.6.1854 og døbt 9.7.1854. Foreldre: Ungk. Ole Halvorsen Romfo Svisdal af Sundal og pige Røgjerd Ingebrigtsdatter Løsset. Hans 2. og hendes 1. leiermaal. (Folio 29 - No 79)
Hans 6. leiermål: Ikke funnet, men basert på notatene ved neste barn (Se innledningen). Mor: Randi Olsdatter Gjørsellid - Kan det være Jøssåli i Rindal?
Hans 7. leiermål: I Stangvik Johanna Olsdtr Leviig født 9.3.1855, døbt 9.4.1855. Foreldre. Ole Halvorsen Qvande (Romfo) og pige Martha Johansdotter Qvande. Se innledningen om leiermålsnummer!! (Folio 36 - No 25)
Hans 8. leiermål: I Stangvik Anne Olsdotter Grønnæs født 2.1.1856, døbt 13.1.1856. Foreldre: Dreng Ole Halvorsen Romfo og pige Brit Johnsdotter Qvande. Hans 6. leiermaal med forskjellige. (Folio 41 - No 4)
Ole Halvorsen gifter seg i Stangvik den 17. juli 1856 med mora til barnet i 7. leiermål (Marta Johansdotter Qvande). Han er 37 år og født i Sunndalen. Hans far er oppgitt til Halvor Olsen Svisdal. I ekteskapet fikk Ole 11 barn med sin kone!!!

Som vi ser er Ole en vidløftig herremann, og de oppgitte leiermålsnummer er meget unøyaktige. Vi ser også at han benekter farskapet ved det ene (Nr. 3).

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 29. august 2009 kl. 11.22

Dette var viktige funn. Opplysningane som her er lagt fram tyder da på at denne Ole Halvorsson f. 1819, son til Halvor Olsson Svisdal og Marit Halvorsdotter, også var far til Anders f. 1840, og at Ole Halvorsson frå Volløya er ute av bildet.

Elles takk til Bent Robert for svar på spørsmålet mitt.

Helsing Knut.

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»