Berthe Olsdatter Svarts

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Per Eivind Pedersen
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Berthe Olsdatter Svarts

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 16. juli 2009 kl. 19.56

jeg har et spm til ifm Svarts-slekten. Er man sikker på at det er Berthe Kirstine Olsdatter Svarts som gifter seg i 1804 med John Andersen Lindrup, og ikke en annen Berthe Olsdatter? Det sto (står) forøvrig i Solumslekt at hun var "pige" ved inngåelse av ekteskapet. Men hun var enke, tidligere gift med Jens Thorsen (gift 1791 Porsgrunn og to barn; 2 x Ole Jensen):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130

Det står så vidt jeg kan se "E" foran Berhe i 1804:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108

Håper jeg kan få hjelp til en avklaring på at dette er korrekt, når jeg fører John Andersen Lindrup ( ref innlegg under Skien-Porsgrunn) inn i Svarts-slekten.
mvh Per

dn21186
Sted: PORSGRUNN

Re: Berthe Olsdatter Svarts

Legg inn av dn21186 » 16. juli 2009 kl. 20.55

Hei :D

Jeg tror det ikke er de samme damene. Da ville noen av fadderne ha vært av Svarts ved de fire første barnefødselene. Men navnet Svarts dukker ikke opp før hun gifter seg med John Andersen Lindrup i 1804.
Skal se hva hva jeg finner ut. :D

Mvh Lisbeth

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 16. juli 2009 kl. 21.27

Hei Lisbeth - godt å høre fra deg!
Det er en Peder Svarts ved dåpen av barn 5 i 1810:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Er det nok bevis eller er det noe tynt?
Per

dn21186

Legg inn av dn21186 » 16. juli 2009 kl. 22.41

Hei igjen :D

Det er riktig at det står enke når Birthe Kirstine gifter seg med John Lindrup. Den Berthe Olsdatter som gifter seg med Jens Torsen har også etternavnet Berthe Sivertsdatter. Så det kan jo være feil i KB. Og aldersforskjellen mellom disse damene er to år, selv om man vanligvis ikke skal legge så stor vekt på det.
Hvis det er pikebanet Lisbeth Pedersdatter Svarts du mener så er hun datter av Peder Johannes Svarts f. i 1864 på vestsia Porsgrunn(sønn til Ole Johannesen Svarts og Inger Pedersdatter Moldhaugen. Ole Johannesen sin andre kone.) Moren til pikebarnet er Else Marie Sivertsdatter. De får Lisbeth i 1810 og deretter 5 barn til. Alle barna er født på Klyve Solum.
Jeg ser at Birthe Kirstine og hennes mann i 1815 har en stesønn som kan identifiseres som sønn av Jens Thorsen og Berthe Olsd.(Sivertsdatter)
Hvis denne gutten hadde vært Birthe sin sønn ville det vel stått hennes sønn fra første ekteskap.??
Men jeg skal sjekke og se ut hva jeg finner.

Mvh Lisbeth :D

dn21186

Legg inn av dn21186 » 16. juli 2009 kl. 23.23

Satt og tittet litt på dette her. Jens Thorsen og Berthe Olsd(Sivertsdatter) finner vi på vestsia Porsgrunn i 1801, men ingen av deres barn bor der. Vet at de mistet 2 stk, men det kan jo hende alle fire døde.
Jeg lurer på om denne stesønnen kan være sønn av Jens Olsen Rugtvedtplass og Gunhild Hansdatter. Denne Jens dør i 1808.

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 16. juli 2009 kl. 23.39

Hei igjen, dette er de to barna til Jens Thorsen og Berthe Olsdatter jeg har funnet:
Ole 21 okt 1792: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
han dør 1793. Ole 24 mar 1794: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88

her fant jeg noe annet. John Andersen Lindrup var forlover i Peder Pedersen Schwatz (22 år matros i Solums sogn) bryllup i 1816 med Karen Kirstine Helgesdatter:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183

Den Berthe Olsdatter jeg trodde kunne være gift med John A L. er datter av Ole Johannesen Svarts, f. 1769:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21 i Porsgrunn, døpt i østre kirke.
Er hun den samme som var gift med Jens Thorsen, som må være død før 1804????

Per

dn21186

Legg inn av dn21186 » 17. juli 2009 kl. 0.18

De fikk også barna Tor Jensen født 1790, og Anne Jensdatter født 1791. Anne dør 7 uker gammel. Deretter får de Ole i 1792 som dør like etterpå. Og den siste Ole som blir født i 1794.
Men jeg kom over noe merkelig. Faddere ved Annes dåp er Peder Svasses og Elisabet Olsdtr.
Kan omskrivinga av Svarts ha endt med Svasses. Hmm merkelig, men det stemmer med Elisabet Olsdatter. Så da kan det jo hende at Berthe Olsd er identisk med Birthe Kirstine Olsdatter. Men hvis det er de som er i 1801 tellinga for Porsgrunn hvor er sønnen hen da?
Det eneste man kan gjøre er å forsøke å samle så mye data om faddere som mulig for å se om det finnes en link her. Men Peder Svasses er nok Peder Olsen Svarts, Birthe sin bror.
Denne Peder du referer til er nok nevøen til Birthe Olsdatter Svarts. Sønn til Peder Johannes Olsen Svarts (Svasses?)og Elisbeth Olsdatter. Klarer du å følge med i svingene, for nå er det like før jeg mister grepet på disse Svartsene og må ta kvelden ? :?
Skal forsøke å finne ut mer i morgen hvis tiden strekker til.

mvh Lisbeth

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 17. juli 2009 kl. 18.47

Tusen takk igjen for hjelpen. Det er i Solumslekt at Jon Andersen Lindrup står oppført som gift med Birthe Kirstine Olsdatter Svarts, mens det i bryllup 1804 kun står enke Birthe Olsdatter. Spørsmålet mitt var da om denne enken er den samme som er ref til i Solumslekt, og som tidl var gift med Jens Thorsen. Jeg uttrykte meg sanns ikke helt klart.
De barn som er oppf i FT 1815 Vestre Porsgrunn : stesønn matros Ole Jensen (20 3/4) og sønn Andreas Jonsen Lindrup (4 1/2). Stesønnen Oles alder stemmer godt overens med fødselen i 1794. FT 1801 på Vestsida må det være noe feil med (tror jeg).
Aprpos Svads; Toralf Gjone ser jeg bruker oftest navnet Svads (plass under Klyve østre):
side 264:
G A R D S H I S T O R I E. Lnr
89 a. Klyve ostre .
89 b. Moplassen
90. Klyve o.
91. Klyve o
94b. Klyve o. med Pl. Rugla.
95. Pl. Hulka
96. Kongsrod)
97. Svadse
98. Kaasen
99. Rodningen

jeg finner imidlertid ikke barna i 1790 og 1791, hjelp?

mvh Per

dn21186

Legg inn av dn21186 » 18. juli 2009 kl. 12.11

Hei igjen :D

Skal titte litt på dette i helga. Men hvilken barn mener du? Er det Tor Jensen og Anne Jensdatter født i 1790 og 1791?
Denne Toralf Gjone må være fra Kvelde ved Larvik. Hvorfor han bruker Svads kan være at Svarts kjøpte stedet, og at navnet ble hengende ved plassen.
Når det gjelder Berthe Olsdtr som er gift med Jens Thorsen så ville jeg faktisk tro at moren til denne Berthe het Anne til fornavn. De kaller sin første sønn Tor etter sin farfar. Datteren som er den eneste jenta blir kalt Anne og moren til Jens Torsen heter Gro. Og jeg antar at de var nøye med å kalle opp sine barn etter besteforeldre.
Men jeg skal titte på dette i helga.

Mvh Lisbeth

dn21186

Legg inn av dn21186 » 19. juli 2009 kl. 20.39

Nå har jeg gått igjennom KB for Solum og Porsgrunn vestre for å se om jeg fant ut når denne Jens Toresen dør. Han må jo være død mellom 1801 og 1803, for de krevde vel et sørgeår. Men finner ingen ting. Så leita jeg etter konfirmasjonen til denne Ole Jensen som er stesønn hos Birthe og Johan Lindrup, men han finner jeg heller ikke. Men jeg fant ut at Birthe og Johan Lindrup fikk flere barn som desverre døde. Ei datter som dør i 1807 2 år gammel. Og en sønn Isaac dør i 1808, 7 uker gammel.
Men ingen spor av denne Ole Jensen. Nå kan det jo hende at denne Berthe og Jens reiser sin vei, og at det ikke er den samme Berthe Olsdtr som du leiter etter.
Men at det er datteren til Ole Johannesen Svarts som gifter seg med denne Lindrup er iallfall riktig.
Får se om det skulle dukke opp noe, eller om andre kommer med nye innspill.

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 20. juli 2009 kl. 18.24

a) Jeg fant barna, Tor og Anne. Ved Annes dåp tror jeg det står: Peder Svasses h: Elisabeth Olsdtr. (h: hustru). Et liten indikasjon på at moren er datter til Ole Johannesen Svarts og søster til Peder?
b) Toralf Gjone har skrevet Solums bygde- og gårdshistorie (2 bind), er blitt fortalt at denne skal være bra.
c) hvor kommer Svarts-navnet fra? Første bruker registrert?
d) barnet som dør i 1807 ble født i 1804 og het Jens: Faddere ved dåpen: Christen Brynjulfsens hustru Amborg Tollefsdtr, Gunild Torjusdtr, Lars Stephansen, Peder Olsen Svars, Hans Olsen Svars, Knud Tollefsen.
e) i 1808 ble det født trillinger: Jacob, Isach og Abraham. Litt av en ansamling av faddere:
Faddere ved trillingene Jacob, Isach og Abrahams dåp: madame Mogense Sophie Hall født Bentsen, madame Susanne Kruse født Arboe, madame Anne Maria Møller født Kruse, jomfru Maria Linaae, jomfru Bolette Folkmann, Maria Folkmann, Morthen Aroe, Christian Monrad, Ejlerth Wright, Aasel Rugtved, Abraham Dahle, Jens Jansen, Willum Willumsen,candidat Dichmann, Abraham Bruun.
Jeg tror jeg har fått de tilnærmet korrekt. Kan dette si noe om Lindrup familien? Hvor de kom fra eller er disse faddere som trør til ved fødsel av trillinger (velferd?).
Jeg har en følelse at en ikke har kommet helt i hamn vedr beviser på slektsskap, men er enig at Berthe tilhører Svarts-familien, men hvrfor ble det ikke benyttet ved inng av ekteskapet i 1804? Hun er da enke, men?
takker for utrolig fin hjelp! Kan dette emnet tas opp i Grenland Slektshistorielag?
mvh Per

dn21186

Legg inn av dn21186 » 20. juli 2009 kl. 21.50

Hei!

Ut fra set jeg ser av navnene på fadderne så var det velstående folk. Noen kom fra Klyve og området rundt Moldhaugen. Og jeg betviler at de stillte opp som faddere av veledighet.
Og når Svarts navnet dukket opp må vel ha vært på midten av 1700 tallet. Det er vel egentlig tysk, og kan vel kanskje være i forbindelse med opptrappingen av byggingen av skip og utskipingen av tømmer fra distriktet. Det var endel engelskmenn som kom, noen ble boende slik som Wright, og de har fått mange etterkommere her nede.
En god kandidat som far til Johan Andersen Lindrup er Anders Lindrup som bor i Langesund som enkemann i 1801.

dn21186

Legg inn av dn21186 » 20. juli 2009 kl. 22.13

Hei!

Sjekket innvandrerarkivet for Skien med ladestedene rundt, men finner ingen Svarts eller Lindrup. Nå kan jo Svarts være omskrivning av et norsk navn, som Svasses. Lindrup bør jo være mulig å sjekke opp i Langesund, hvis det viser seg at Johan Andersen Lindrup er derfra. Mener det står matros på han et sted, og da er det meget sannsynlig han er fra noen av kystbyene.

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 21. juli 2009 kl. 17.56

Jeg har gått igjennom dåp i Langesund, men finner kun at denne Lindrup fikk en datter; moren døde ved barnets fødsel. Denne datteren finnes i Ft 1801 sammen med faren (enkemann). Hun gifter seg med en fra Bamble.
Jeg har lært at en gren av Lindrup-familien kom fra Danmark til Ringeriksområdet, derfra videre til i alle fall Drammensområdet (tror forfatteren er C.S Schilbred). Videre skal navnet Lindrup ha vært benyttet i Skiens-området (den kvinnelig del av slekten). Men finner ingen John (Jon) Andersen Lindrup.
Siden det første barnet til J Andersen Lindrup/Birte Olsdatter døpes Jens:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104 kan det vel tyde på døpt etter første ektemann?????
mvh Per

Gro Berit Sternang
Sted: SVENE

Legg inn av Gro Berit Sternang » 21. juli 2009 kl. 21.24

Funnet under 'Gamlegjerpen':

12/4-1836
Uk. og Matros, Andreas Johnsen Lindrup, f. V.P., 25. F: John Lindrup.
P. Karen Engelbretsd., f. Osebakken, 34. F: Engebreth Hansen Rue.

Lenke:
http://www.gamlegjerpen.no/Kirkeb/Vielser/Pors1835.htm

Mvh Gro Berit

dn21186

Legg inn av dn21186 » 21. juli 2009 kl. 22.04

Hei!
Ja jeg fant også Anne Johanne Lindrup sin dåp.
Jeg finner Anne Johanne konfirmert i Langesund, men i 1782 tellinga finner jeg ikke Andreas Lindrup der. Men han er i skattemanntallet i 1762 for Langesund. Hun gifter seg inn i Tråk familien som kom fra Kilebygda. Men Tråk og Rugtvedt( Klyve) er også inngiftet.
Dette begynner faktisk å bli ganske innviklet. :? Men det må finnnes et svar et eller annet sted, og jeg er ikke kjent for å gi opp i første sving.
Jeg finner Lindrupnavnet i Skien i 1670. Der står det ikke fornavnet, men bare Lindrup fra Tromøe.
Kanskje han var den første som kom, og at navnet har fulgt med etter inngifte og barn.
Vi får fortsette å se hva vi finner ut. :D
Men jeg kom over noe, men mistet det dessverre igjen. Det var en uektefødt gutt født "Johan" hvor både Lindrup og Erboe er nevnt som faddere.
Det er også en karen Hansdatter Lindrup i Gjerpen. Hun er gift med Christen Hansen Aas.(Engelrønningen) Dette kan være foreldre til Andreas Lindrup, men antagelig vanskelig å bevise.

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 21. juli 2009 kl. 22.38

'Noen' har under Distreff reg. en John Andersen Lindrup f. 1775 Kongsberg, jeg har ikke klart å finne han i farta.

Men jeg fant konfirmasjon:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1402#ovre

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 21. juli 2009 kl. 22.51

Her har vi en Andreas Lindrop i Kongsberg 1787:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=350#ovre

dn21186

Legg inn av dn21186 » 22. juli 2009 kl. 0.06

Hei!

Ja han kan være en kandidat. Men navnet skrives litt annerledes. Det fantes både Lindrup, Lindrop og Lindorp.
Han du finner på Osebakken er sønn til Johan Andersen Lindrup, og han var vi klar over, for han er den eneste sønnen som vokser opp.
Men Johan Andersen Lindrup som gifter seg med Birthe Olsdtr Svarts i 1804 er det ikke lett å finne opphavet til. Men det kan like godt være morens navn som er Lindrup og at vi leter i feil ende.

Mvh Liisbeth

:D

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 22. juli 2009 kl. 18.08

Hei Gro Berit og Lisbeth :D
takker for assistansen. Det er trolig at Lindrup navnet stammer fra kvinnesiden. Her er hva Gard Strøm har skrevet:
Søli nedre A: Hans Christensen Lindrup fra Engelrønningen u Ås:
Hans Christensen ble stadig kalt Lindrup. Han var sersjant før han giftet seg. Det var hans mor Karen Hansdatters far som kom til Gjerpen med navnet Lindrup. Det var trolig stedet/gården i Danmark hvor hennes familie kom fra. Hans mor og far bodde her på sine godt voksne dager. Mora, Karen Hansdatter Lindrup, døde her i 1756.
Hans Lindrups far, Christen Hansen, giftet seg igjen i 1758 og flyttet til Porsgrunn.
min kommentar: men han er ikke faren til John (Jon). Forbindelsen til Langesund er vel et sidespor? Som jeg skrev, Lindrup navnet er også på Ringerike og i Bragernes (i tllegg til Kongsberg og Gjerpen).
Kan navnet til John Andersen Lindrup første barn, Jens, tolkes som oppkalling etter Birthes første mann??
mvh Per

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 22. juli 2009 kl. 21.09

NST har en oversikt over Lindrup-navn: bl.a. John og Anders.

Prøver å lage lenke
http://www.genealogi.no/nst_reg/nst-l.pdf

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 22. juli 2009 kl. 21.17

hei :)
Hvordan brukes denne oversikten? Henviser disse rubrikkene til andre data?
mvh Per

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 22. juli 2009 kl. 21.31

Tror det er henvisning til bind (samling av blader de har gitt ut)

Hvis du går inn på
http://www.genealogi.no
På høyre side så finner du lenke til 'komplett register', her finner du noe tekst.

Per Eivind Pedersen

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 23. juli 2009 kl. 18.12

Hei og takk Gro Berit :D
jeg får ta meg en tur på biblioteket og se hva jeg finner der av opplysninger.
mvh Per

Svar

Gå tilbake til «Porsgrunn»