Johannes Johannesen (født ca. 1814 i Kongsvinger)

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
23413
Sted: RÆLINGEN
Kontakt:

Johannes Johannesen (født ca. 1814 i Kongsvinger)

Legg inn av 23413 » 22. juli 2009 kl. 15.28

Hei!

Jeg poster denne under Kongsvinger, selv om den kanskje også kunne ha ligget under Sør-Odal.

Jeg er på jakt etter foreldre og opphav til Johannes Johannesen som bodde på Karlsby (under Kjaberg) i Sør-Odal i 1842 da han giftet seg med Tore Olsdatter fra Vollalykkja (under Børstad) i Sør-Odal (f. 06.02.1817).

Han står omtalt i Sør-Odal Bygdebok i Bind I på side 340, der står det at han er fra Valstad i Sør-Odal, men det er trolig feil(?). Han står også nemlig omtalt litt lengre bak i samme bindet på side 465 hvor det står at han kommer fra Kongsvinger. (I den nye utgaven, bind II, side 101 står det også at han er fra Kongsvinger. )

Jeg har prøvd å finne ut hvor han kom fra i Kongsvinger/Vinger, men det er ikke helt lett.

Etter å ha lett igjennom Vinger Kirkebok for aktuell periode har jeg kun funnet en mulig kanditat, men skulle gjerne ha fått litt hjelp til å verifisere om dette kan være rett person?

Vinger, Klokkerbok nr. 1 (1814-1825), Fødte og døpte 1814, side 15-16, nr 29.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10

Hvis dette er rett person heter han egentlig Johannes Johansen (og ikke Johannessen) så det er mulig at det er helt feil. Jeg har ikke greid å tyde all teksten der, men ser at "pigen Kari Guldbrandsen Ødegaarden" er oppgitt som mor.

Jeg ser at under vielsen i 1842 er en av forloverne oppgitt som Erik Guldbrandsen Ødegaard. Kunne det ha vært en onkel?
(Se: Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Ekteviede 1841-1843, side 394
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-171 )

Men lengre har jeg ikke kommet her. Hadde satt pris på litt hjelp for å sjekke ut om jeg er på rett spor eller ikke. Evt. om han faktisk ikke var fra Kongsvinger likevel. I folketellingen fra 1865 er han nemlig oppført som født i Sør-Odal, så eneste kilde jeg har for at han er fra Kongsvinger er Sør-Odal Bygdebok.

-Asbjørn.

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Johannes Johannesen (født ca. 1814 i Kongsvinger)

Legg inn av Finn Sollien » 22. juli 2009 kl. 21.23

Har du sjekket ut som konfirmant i Strøm, Sør-Odal. Ikke konfirmeret i Vinger. Mvh. Finn Sollien.

23413
Sted: RÆLINGEN
Kontakt:

Legg inn av 23413 » 23. juli 2009 kl. 3.42

Takk for tipset. Jeg fant ham igjen både som konfirmert og døpt i Sør-Odal.

Her gjorde jeg den feilen at jeg stolte litt for mye på bygdeboka som sa at han var fra Kongsvinger, så da jeg fant en Johannes Johannesen som var døpt i Sør-Odal i 1814 så trodde jeg at det var en annen.

I folketellingen i 1865 var det nemlig en Johannes Johannesen på både Fulurønningen og Nordlykkja, begge i rett alder (51 og 52 år) og begge står oppført som født i Sør-Odal, men jeg finner bare en av de som døpt og konfirmert i Sør-Odal. Jeg har til nå trodd på bygdeboka og antatt at "min" Johannes Johannesen var fra Kongsvinger.

Men det er nok Johannes Johannesen på Fulurønningen og ikke "min" Johannes Johannesen på Nordlykkja som ikke var fra Sør-Odal. Han var på Kvisler i 1841 og kom i følge Sør-Odal Bygdebok (bind I, side 102) fra Grønnerudsbakken i Vinger.

Jeg antar derfor at jeg Johannes Johannessen som giftet seg med Tore Olsdatter i 1841 er fra Valstad i Sør-Odal, født i 1841 og konfirmert i 1821:

Her er fra konfirmasjon i 1829: (øverst på siden)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-248

Her fra fra dåp i 1814: (nummer 14)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-2

Da ser det altså ut som det er feil i Bind I i bygdebok for Sør-Odal på side 465 hvor det står at han kommer fra Kongsvinger, mens side 340 hvor det står at han kommer fra Valstad er korrekt. Han står også nevnt på side 321 i sammen bok med foreldre og søsken,

Takk for hjelpen!

-Asbjørn

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 23. juli 2009 kl. 7.19

Konfirmasjonsstedet kan i mange tilfelle være det avgjørende for å finne frem til rett person. Sør-Odal I er under revisjon, denne feilen blir rettet i ny utgave. Mvh. Finn Sollien.

Svar

Gå tilbake til «Kongsvinger»