Hei,
Min tipp-tipp-oldemor døde i barselseng, og min tipp-oldemor vokste derfor ikke opp hos sine foreldre. Hvordan finner jeg ut hvor hun vokste opp? Jeg har lett i folketelling for 1865 (hun er født i 1861) og funnet en som kanskje kan passe, som er legdslem i nabokommunen. Men finnes det noen måte å få dette bekreftet - et register over legdslemmer el.??
Anne-Marit Knudsen
Legdslem
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Re: Legdslem
Hei, kan ikke svare deg, men jeg lurer på det samme
. Hadde vært fint om noen kunne forklart om fattiglem, arkiver etc.
Laila

Laila
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Du kan jo se om du finner konfirmasjonen. Der burde foreldrene stå.
-
- Sted: RASTA
Lenke Oslo byarkiv
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... gvesen.asp
I disse arkivene kan man finne barn "utsatt" av Kristiania fattigvesen
Mulig andre kommunearkiv også har arkiver etter fattigvesenet
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... gvesen.asp
I disse arkivene kan man finne barn "utsatt" av Kristiania fattigvesen
Mulig andre kommunearkiv også har arkiver etter fattigvesenet
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Du må nok til kommunearkivene for å finne hvem som var legdslemmer. Hvis fattigstyrets regnskap er bevart fra den kommunen, vil du som oftest finne navn på de ulike lemmene.
Min erfaring er at de trenger ikke alltid å stå med gardsnavn i de ulike listene. Og enkelte har også stått med feil navn enkelte år. Alder står ikke i de listene som jeg har sett. Men ved å se på flere år i sammenheng, og også fattigstyrets protokoller, vil du nok finne ut mer enn om du bare ser på et tilfeldig år.
Dette hvis altså fattigstyrets protokoller og regnskap er bevart. Opplysninger om en av mine formødre fant jeg over et halvt år i fattigstyrets protokoll etter at hun døde. Den siste dattera hennes hadde da blitt plassert på en gard, og de søkte om penger for å kunne kjøpe klær til henne.
Jeg har også funnet noen protokoller fra fattigstyret i prestearkivet i Statsarkivet. Det var for Stangvik på Nordmøre, og den kommunale protokollen har nok havnet i prestearkivet siden sognepresten i Stangvik var formann i fattigkommisjonen.
Men først bør du lete i kommunearkivet. Noen kommuner har sendt inn sine gamle arkiver til et felles organ i hvert fylke; der de fleste kalles for Interkommunalt arkiv, og noen oppbevarer dem lokalt i et rom på kommunehuset. Det kan godt være at kommunen ikke vet hvilke gamle protokoller de har, slik at du må spørre om lov til å se selv. Det går som oftest bra. Selv fikk jeg kikke i gamle fattigstyreprotokoller i en kommune på Nordmøre, men ble låst inn i kommunestyresalen med dem for at jeg ikke skulle stikke av med dem.
Min erfaring er at de trenger ikke alltid å stå med gardsnavn i de ulike listene. Og enkelte har også stått med feil navn enkelte år. Alder står ikke i de listene som jeg har sett. Men ved å se på flere år i sammenheng, og også fattigstyrets protokoller, vil du nok finne ut mer enn om du bare ser på et tilfeldig år.
Dette hvis altså fattigstyrets protokoller og regnskap er bevart. Opplysninger om en av mine formødre fant jeg over et halvt år i fattigstyrets protokoll etter at hun døde. Den siste dattera hennes hadde da blitt plassert på en gard, og de søkte om penger for å kunne kjøpe klær til henne.
Jeg har også funnet noen protokoller fra fattigstyret i prestearkivet i Statsarkivet. Det var for Stangvik på Nordmøre, og den kommunale protokollen har nok havnet i prestearkivet siden sognepresten i Stangvik var formann i fattigkommisjonen.
Men først bør du lete i kommunearkivet. Noen kommuner har sendt inn sine gamle arkiver til et felles organ i hvert fylke; der de fleste kalles for Interkommunalt arkiv, og noen oppbevarer dem lokalt i et rom på kommunehuset. Det kan godt være at kommunen ikke vet hvilke gamle protokoller de har, slik at du må spørre om lov til å se selv. Det går som oftest bra. Selv fikk jeg kikke i gamle fattigstyreprotokoller i en kommune på Nordmøre, men ble låst inn i kommunestyresalen med dem for at jeg ikke skulle stikke av med dem.

I de digitale bøker i Digitalarkivet ligger manntall og protokoller fra fattigvesenet i Bergen og Austevoll
http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe
mvh
leif erik otterå
http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe
mvh
leif erik otterå
Tusen takk for tips
Da har jeg i første omgang sendt en forespørsel til Nesodden kommune, så får vi se om de kan hjelpe meg.
Anne-Marit Knudsen

Anne-Marit Knudsen