Etterkommere etter Jacob Olsen og Severine Eriks. Spind.
Moderator: MOD_Vest-Agder
Etterkommere etter Jacob Olsen og Severine Eriks. Spind.
Min farmor Berdine Kristiane Jacobsdatter, gift Ekeland, døde i barsel i 1921, og det er trolig derfor vi aldri har hatt noen kontakt med den grenen av familien.
Hun ble født på Farbrod, Spind 19.12.1881 til Jacob Olsen (1.10.1833 -11.06.1908) og Severine Martine Eriksdatter (11.12.1837-17.01.1904). Hun skal ha hatt følgende søsken:
- Oluf, født 26.11.1864
- Johanna Marie. født 2.10.1867, gift med Eilert Osmundsen. Hun fikk barna Osmund (2.4.1893) og Eilert Johan (22.02.1899)
- Ansinate Sofie, født 15.1.1869, gift med Hans Tobias Pedersen. De fikk sønnen Peter(22.5.1899)
- Emelie Joakine, født 16.12.1871
- Severine Jacobine, født 26.10.1877
Det hadde vært svært morsomt å komme i kontakt med denne grenen av min familie.
Hilsen fra
Yvonne
Hun ble født på Farbrod, Spind 19.12.1881 til Jacob Olsen (1.10.1833 -11.06.1908) og Severine Martine Eriksdatter (11.12.1837-17.01.1904). Hun skal ha hatt følgende søsken:
- Oluf, født 26.11.1864
- Johanna Marie. født 2.10.1867, gift med Eilert Osmundsen. Hun fikk barna Osmund (2.4.1893) og Eilert Johan (22.02.1899)
- Ansinate Sofie, født 15.1.1869, gift med Hans Tobias Pedersen. De fikk sønnen Peter(22.5.1899)
- Emelie Joakine, født 16.12.1871
- Severine Jacobine, født 26.10.1877
Det hadde vært svært morsomt å komme i kontakt med denne grenen av min familie.
Hilsen fra
Yvonne
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Etterkommere etter Jacob Olsen og Severine Eriks. Spind.
Hei Yvonne
Her er Jacob og Severine med to barn, Johanna og Berdine Kristiane. Johanna er enke og har tre barn
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=476#ovre
Ansinate Sofie med familie i 1900
Severine og Berdine Kristiane bor også der
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=205#ovre
I Dis gravminner finner jeg en Osmund Osmundsen begravet 29/5-1937 ved Spind i Farsund. Vet ikke om det kan være Johannas sønn. Hans far het jo Osmundsen til etternavn.
Finner også Eilert Johan Eilertsen begravet 18/7-1980 ved Spind i Farsund.
Mvh
Marit
Her er Jacob og Severine med to barn, Johanna og Berdine Kristiane. Johanna er enke og har tre barn
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=476#ovre
Ansinate Sofie med familie i 1900
Severine og Berdine Kristiane bor også der
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=205#ovre
I Dis gravminner finner jeg en Osmund Osmundsen begravet 29/5-1937 ved Spind i Farsund. Vet ikke om det kan være Johannas sønn. Hans far het jo Osmundsen til etternavn.
Finner også Eilert Johan Eilertsen begravet 18/7-1980 ved Spind i Farsund.
Mvh
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Tror dette kan være Emelie i 1900
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=466#ovre
Du kan jo også få tak i dødsfallsmeldingen til Jacob fra 1908 for å se om det er opplyst hvor barna bodde ved dødsfallet.
Marit
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=466#ovre
Du kan jo også få tak i dødsfallsmeldingen til Jacob fra 1908 for å se om det er opplyst hvor barna bodde ved dødsfallet.
Marit
Hei!
Jeg tror og at det må være Emelie. Jeg har og sett at der er en Østen Østensen som reiser til USA noen år senere, og blir da listet som ugift. Så det er mulig at Emelie dør ung.
Mannen til Ansinate har jeg fått oppgitt at skal være født på Søvig. Jeg har funnet en Peter Sævik som dør i 1981 med samme fødselsdato som sønnen til Ansinate. Muligens at det kan være han.
Hvordan får jeg tak i dødsfallsmeldingen til Jacob?
Hilsen fra
Yvonne
Jeg tror og at det må være Emelie. Jeg har og sett at der er en Østen Østensen som reiser til USA noen år senere, og blir da listet som ugift. Så det er mulig at Emelie dør ung.
Mannen til Ansinate har jeg fått oppgitt at skal være født på Søvig. Jeg har funnet en Peter Sævik som dør i 1981 med samme fødselsdato som sønnen til Ansinate. Muligens at det kan være han.
Hvordan får jeg tak i dødsfallsmeldingen til Jacob?
Hilsen fra
Yvonne
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
For å få tak i dødsfallsmelding til Jacob kan du kontakte Statsarkivet i Kristiansand
Her finner du adresser og tlf.nr http://www.arkivverket.no/kristiansand/om/adresser.html
Emelies mann Østen reiser 21/6-1901 som gift
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 36476#ovre
Den Østen som reiser i 1905 som ugift er født i 1888 og er en annen person.
Har du sjekket kirkebøkene i Spind for å se om du finner flere barn av Ansinate og Emilie?
Marit
For å få tak i dødsfallsmelding til Jacob kan du kontakte Statsarkivet i Kristiansand
Her finner du adresser og tlf.nr http://www.arkivverket.no/kristiansand/om/adresser.html
Emelies mann Østen reiser 21/6-1901 som gift
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 36476#ovre
Den Østen som reiser i 1905 som ugift er født i 1888 og er en annen person.
Har du sjekket kirkebøkene i Spind for å se om du finner flere barn av Ansinate og Emilie?
Marit
Hei igjen.
Da har jeg sendt forespørsel om dødsfallmeldineger for Jacob og hans kone.
Jeg hopper litt rundt fra gren til gren på familietreet mitt, og nå er det en stund siden jeg jobbet på denne grenen-tok en pause, for jeg kom ikke særlig videre. Men jeg tror nok at jeg har vært gjennom kirkebøken både to og tre ganger! Men det kan jo likevel være ting man har oversett.
Hilsen fra
Yvonne
Da har jeg sendt forespørsel om dødsfallmeldineger for Jacob og hans kone.
Jeg hopper litt rundt fra gren til gren på familietreet mitt, og nå er det en stund siden jeg jobbet på denne grenen-tok en pause, for jeg kom ikke særlig videre. Men jeg tror nok at jeg har vært gjennom kirkebøken både to og tre ganger! Men det kan jo likevel være ting man har oversett.
Hilsen fra
Yvonne
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Eg har ein skanna kopi av Spind bygdebok, der årstal er nulla ut. Her fra side 293 (Farbrot):
og Erik (1xxx-83) g. 1xxx m. Johanne Marie Osmundsdtr. Ekeland (1xxx-72), skomaker i 1xxx og overtok senere gården. Medlem av herredsstyret i 20 år og ellers meget nyttet i kommunen.
I hans senere år ble gården delt mellom 3 av barna.
Tobias Eriksen (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Rebekka Tallaksdatter Dåreid, fikk en
gårdpart, som han solgte i 1xxx til sin brordatter Johanne Osmundsdtr (1xxx-1xxx) g.
1xxx m. Sakarias Karlsen Bervåg (1xxx-1xxx). Tobias, som var barnløs, hadde senere
gård på Vik noen år.
Osmund (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Anne Kristine Nøtland, fikk en annen part. Deres
sønn Isak Ludvig (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Tilda Katrine Nilsdatter Birkeland, Feda,
har hatt den til nå.
Den tredje part fikk datteren Severine Martine (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Jakob Olsen Vik.
I senere år ble den delt mellom deres eldste datter Johanne Marte (1xxx-1xxx), g.
1xxx med sitt søskenbarn Eilert Osmundsen (1xxx-1xxx), død i Amerika, og yngste
Kristiane, g. 1xxx m. Johan Ekeland fra Lista. Nå har Eilert og Johannes sønn Johan
denne gård.
Erik hadde også sønnen Eilert Jakobi (f. 1xxx, d. 1xxx ved forlis), g. 1xxx med Anne,
Gesine Gabrielsdatter Håvik (1xxx-1xxx), gård Vik, og datteren Berte Katrine (1xxx-
1xxx), g. med Bernt Kristian Olsen Vik, gård der.
Eg har også boka Norges Bebyggelse, Vest-Agder, vestre del. Den er fra 1955. På side 882, Farbrot, bnr 4-13, står Eilert Johan Eilertsen, f 22/2 1899 som eiger. Han er gift med Margit Jakobine, f. 1894. Dei har ikkje barn.
På samme side, Farbrot, bnr 1-3, står ligningsekretær Osmund Osmundsen Farbrot, f. 1/11 1901, som eiger. Han er sønn til Tilda og Isak Osmundsen (søskenbarnet til Berdine Kristiane). Osmund Farbrot var gift med Rachel Skoug, f. 1901 i Oslo. Dei har ei datter født 1944. Eg finner ho og hennes mann i telefonkatalogen, og antagelig sønnen i et nabohus. Eg kan sende deg navn på disse i direkte melding.
Eg har ein nabo som er født på Farbrot, og som kanskje kjenner noe til slekta. Eg skal spørre han.
Foreldrene til Jakob Olsen gifta seg 27. januar 1828 Spind kirkebok
Faren var født på Osestad i Sør-Audnedal Valle kirkebok avskrift
Mora, med det sjeldne navnet Asenate, var fra Vik i Spind FT-1801
og Erik (1xxx-83) g. 1xxx m. Johanne Marie Osmundsdtr. Ekeland (1xxx-72), skomaker i 1xxx og overtok senere gården. Medlem av herredsstyret i 20 år og ellers meget nyttet i kommunen.
I hans senere år ble gården delt mellom 3 av barna.
Tobias Eriksen (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Rebekka Tallaksdatter Dåreid, fikk en
gårdpart, som han solgte i 1xxx til sin brordatter Johanne Osmundsdtr (1xxx-1xxx) g.
1xxx m. Sakarias Karlsen Bervåg (1xxx-1xxx). Tobias, som var barnløs, hadde senere
gård på Vik noen år.
Osmund (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Anne Kristine Nøtland, fikk en annen part. Deres
sønn Isak Ludvig (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Tilda Katrine Nilsdatter Birkeland, Feda,
har hatt den til nå.
Den tredje part fikk datteren Severine Martine (1xxx-1xxx), g. 1xxx med Jakob Olsen Vik.
I senere år ble den delt mellom deres eldste datter Johanne Marte (1xxx-1xxx), g.
1xxx med sitt søskenbarn Eilert Osmundsen (1xxx-1xxx), død i Amerika, og yngste
Kristiane, g. 1xxx m. Johan Ekeland fra Lista. Nå har Eilert og Johannes sønn Johan
denne gård.
Erik hadde også sønnen Eilert Jakobi (f. 1xxx, d. 1xxx ved forlis), g. 1xxx med Anne,
Gesine Gabrielsdatter Håvik (1xxx-1xxx), gård Vik, og datteren Berte Katrine (1xxx-
1xxx), g. med Bernt Kristian Olsen Vik, gård der.
Eg har også boka Norges Bebyggelse, Vest-Agder, vestre del. Den er fra 1955. På side 882, Farbrot, bnr 4-13, står Eilert Johan Eilertsen, f 22/2 1899 som eiger. Han er gift med Margit Jakobine, f. 1894. Dei har ikkje barn.
På samme side, Farbrot, bnr 1-3, står ligningsekretær Osmund Osmundsen Farbrot, f. 1/11 1901, som eiger. Han er sønn til Tilda og Isak Osmundsen (søskenbarnet til Berdine Kristiane). Osmund Farbrot var gift med Rachel Skoug, f. 1901 i Oslo. Dei har ei datter født 1944. Eg finner ho og hennes mann i telefonkatalogen, og antagelig sønnen i et nabohus. Eg kan sende deg navn på disse i direkte melding.
Eg har ein nabo som er født på Farbrot, og som kanskje kjenner noe til slekta. Eg skal spørre han.
Foreldrene til Jakob Olsen gifta seg 27. januar 1828 Spind kirkebok
Faren var født på Osestad i Sør-Audnedal Valle kirkebok avskrift
Mora, med det sjeldne navnet Asenate, var fra Vik i Spind FT-1801
Hei, og takk for direkte melding.
Sommerforkjølelsen har rammet hardt her, så jeg har ikke fått fulgt opp opplysningene du kom med enda. Men jeg skal gi beskjed om jeg får napp. Jeg er og spent på å høre om din nabo har noe informasjon.
Hilsen fra
Yvonne
Sommerforkjølelsen har rammet hardt her, så jeg har ikke fått fulgt opp opplysningene du kom med enda. Men jeg skal gi beskjed om jeg får napp. Jeg er og spent på å høre om din nabo har noe informasjon.
Hilsen fra
Yvonne