Søker oppl. om Peder Ingebrictsen f. > 1827 Aalund, Fjelb
Moderator: MOD_Hordaland
-
- Sted: HAGAN
Søker oppl. om Peder Ingebrictsen f. > 1827 Aalund, Fjelb
Søker oppl. om Peder Ingebrictsen. Han giftet seg med Tone Jensdatter.
Vet ikke når født eller gift, men sønn Johannes Pedersen er f. 26.6.1827 på Aalund, Kiellesvig, Fjelberg
Noen som kan hjelpe meg med denne familien?
Vet ikke når født eller gift, men sønn Johannes Pedersen er f. 26.6.1827 på Aalund, Kiellesvig, Fjelberg
Noen som kan hjelpe meg med denne familien?
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Søker oppl. om Peder Ingebrictsen f. > 1827 Aalund, F
Kan dette være din Peders konfirmasjon (gutt nr. 5 nedenfra helt til venstre)?
Konfirmert i 1796 15 år gammel, fra Kiellesvig. Det finnes også en Martha Ingebrichtsdatter fra samme gård konfirmert samme år, samme alder (pike nr. 2 nedenfra i høyre kolonne i venstre blad). Kan det være en tvillingsøster?
Beregnet fødselsår for Peder skulle da bli 1781. Han er da ca 46 år når Johannes blir født i 1827, kanskje litt gammelt, men ikke helt usannsynlig som farskandidat.
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Konfirmerte 1795-1798, side 379.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-223
Oppdatering: En liten regnefeil som jeg har rettet i teksten over.
Mvh
Vigdis
Konfirmert i 1796 15 år gammel, fra Kiellesvig. Det finnes også en Martha Ingebrichtsdatter fra samme gård konfirmert samme år, samme alder (pike nr. 2 nedenfra i høyre kolonne i venstre blad). Kan det være en tvillingsøster?
Beregnet fødselsår for Peder skulle da bli 1781. Han er da ca 46 år når Johannes blir født i 1827, kanskje litt gammelt, men ikke helt usannsynlig som farskandidat.
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Konfirmerte 1795-1798, side 379.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-223
Oppdatering: En liten regnefeil som jeg har rettet i teksten over.
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 25. juni 2009 kl. 19.09, redigert 1 gang totalt.
-
Familien har kanskje flyttet bort fra Kiellesvig før 1801? Jeg finner dem nemlig ikke på den gården i FT1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 5201#nedre
Oppdatering 1:
Det er noe som er litt merkelig her. Peder Ingebrichtsen er oppført å være fra Kiellesvig i konfirmasjonen 1796, men jeg finner altså ikke Peder og hans foreldre evt søsken på Kiellevig-gården i 1801, men Johannes er altså født der i 1827. Hvordan skal det tolkes ?
Oppdatering 2:
Jeg har nok leita litt for blindt på Ingebricht som husbonde. Men nå tror jeg kanskje at han er der likevel, den første familien muligvis? Der er det nemlig en Peder 20 år, og det stemmer dersom han er født i 1781. Der er husbondens kone Malene oppført som gift for 2. gang. Det kan være moren til Peder, mens Hans er stefaren, dvs at hans far Ingebricht er død. I den samme familien er det nemlig en Martha på nesten samme alder (19) som Peder, som jeg antydet kunne være tvillingsøster til Peder i konfirmasjonen.
Mvh
Vigdis
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 5201#nedre
Oppdatering 1:
Det er noe som er litt merkelig her. Peder Ingebrichtsen er oppført å være fra Kiellesvig i konfirmasjonen 1796, men jeg finner altså ikke Peder og hans foreldre evt søsken på Kiellevig-gården i 1801, men Johannes er altså født der i 1827. Hvordan skal det tolkes ?
Oppdatering 2:
Jeg har nok leita litt for blindt på Ingebricht som husbonde. Men nå tror jeg kanskje at han er der likevel, den første familien muligvis? Der er det nemlig en Peder 20 år, og det stemmer dersom han er født i 1781. Der er husbondens kone Malene oppført som gift for 2. gang. Det kan være moren til Peder, mens Hans er stefaren, dvs at hans far Ingebricht er død. I den samme familien er det nemlig en Martha på nesten samme alder (19) som Peder, som jeg antydet kunne være tvillingsøster til Peder i konfirmasjonen.
Mvh
Vigdis
-
Her er Johannes Pedersens konfirmasjon, nr. 8 øverst:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Konfirmerte 1841, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192
Vigdis
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Konfirmerte 1841, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192
Vigdis
-
Det ser ut som det er et hopp i kirkebøkene. Det finnes ikke dåpen for Fjeldberg mellom 1760 og 1815? Eller er det noe jeg har oversett?
Vigdis
Vigdis
-
- Sted: HAGAN
Johannes sin dåp har jeg funnet
Tusen takk for all hjelp så langt.

Tusen takk for all hjelp så langt.
-
Det regnet jeg med du hadde, siden du hadde nøyaktig informasjon om ham. Men jeg var jo mest på jakt etter Peders dåp, som jeg antyder kan være rundt 1781. Det er den som kan bli vanskelig å finne ettersom en del av kirkebøkene er borte / ikke skannet.
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
-
Peder Ingebrigtson er sønn av Ingebrigt Olsson Sørhus i Vats f.1754 på Aurdal i Vats - skifte 1782. Han var gift med Magla Eliasdtr. Espeland i Fjelberg - født på Vaka i Fjelberg i 1754. Far til Peder var Ole Stensson og Marta nilsdtr. på Aurdal i Vats.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen