Olaf var gift med en Ingeborg. Dette er alt jeg vet om disse to, men mener de må være nordlendinger. Denne etterlysningen har jeg også på debattforumet, fikk et par tips der. Olaf AO f 1889 i Bø, Vesterålen, bosatt på Elvbakken i 1900-tellingen og Olaf AO f 1895 i Sørfold, bosatt på Elvemo. Men kirkebøkene går ikke langt nok fram i tid til at jeg kan finne noe ekteskap mellom Olaf og Ingeborg, og dermed finne en løs ende jeg kan begynne å nøste i. Jeg håper noen på dette forumet kan hjelpe meg med å finne rette Olaf og Ingeborg!
håpefull hilsen fra Grete
Olaf Angell Olsen f mellom 1890 - 1908
Moderator: MOD_Nordland
- Paul Johan Hals
Re: Olaf Angell Olsen f mellom 1890 - 1908
Vet du hva foreldrene til Olaf Angel het?
Mvh Paul
Mvh Paul
Nei, alt jeg vet er disse navnene. Jeg håper ved å finne bostedet finner jeg mer opplysninger om dem.
- Paul Johan Hals
Jeg forstår.
Her er i alle fall dåpen til Olaf Angell fra Bø (Malnes). Selv om det kanskje ikke er han du ender opp med så er det i alle fall et holdepunkt.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 892A01 (1886-1901), Fødte og døpte 1889, side 20.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Mvh Paul
Her er i alle fall dåpen til Olaf Angell fra Bø (Malnes). Selv om det kanskje ikke er han du ender opp med så er det i alle fall et holdepunkt.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 892A01 (1886-1901), Fødte og døpte 1889, side 20.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Mvh Paul
Takk skal du ha! Det er nyttig som du skriver, å ha holdepunkt. Setter stor pris på dette!
- Paul Johan Hals
Jeg har prøvd å finne mer om Olaf, men jeg kan ikke finne ham konfirmert i Malnes. Heller ikke død.
Siden moren var oppført som enke og fattig ved FT1900 tenkte jeg muligheten av at han kunne tatt arbeide/vært bortsatt i en av nabosognene og være konfirmert der. Jeg har derfor lett gjennom Øksnes, Bø, Sortland, Eidsfjord og Hadsel, men uten resultat.
Foreldrene hans ble gift i 1870 (par nr 11)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A06 (1870-1878), Ekteviede 1871, side 147.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Her står det ar Ole Knudsen er født i Hosanger pr.g. (Hordaland) Det er en liten mulighet for at Olaf kan ha reist dit hvis han hadde nær slekt der.
Mvh Paul
Siden moren var oppført som enke og fattig ved FT1900 tenkte jeg muligheten av at han kunne tatt arbeide/vært bortsatt i en av nabosognene og være konfirmert der. Jeg har derfor lett gjennom Øksnes, Bø, Sortland, Eidsfjord og Hadsel, men uten resultat.
Foreldrene hans ble gift i 1870 (par nr 11)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A06 (1870-1878), Ekteviede 1871, side 147.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Her står det ar Ole Knudsen er født i Hosanger pr.g. (Hordaland) Det er en liten mulighet for at Olaf kan ha reist dit hvis han hadde nær slekt der.
Mvh Paul
Hei Paul
Tusen takk for iherdigheten din! Dette setter jeg stor pris på. En jeg kjente, som nå er død, hadde Olaf og Ingeborg som foreldre, men vokste ikke opp sammen med dem. Derfor er det så viktig å finne O og I sin vielse, og personen jeg kjente sin dåp. Men kirkebøkene for Bø/Hadsel osv går ikke langt nok fram i tid. Jeg har sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim ang dåpen; håper på et positivt svar derfra som kanskje gir mer info om O og I. Bergen tror jeg kan være en absolutt mulighet for søk!
vennlig hilsen Grete
Tusen takk for iherdigheten din! Dette setter jeg stor pris på. En jeg kjente, som nå er død, hadde Olaf og Ingeborg som foreldre, men vokste ikke opp sammen med dem. Derfor er det så viktig å finne O og I sin vielse, og personen jeg kjente sin dåp. Men kirkebøkene for Bø/Hadsel osv går ikke langt nok fram i tid. Jeg har sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim ang dåpen; håper på et positivt svar derfra som kanskje gir mer info om O og I. Bergen tror jeg kan være en absolutt mulighet for søk!
vennlig hilsen Grete
Nå vet jeg litt mer, og håper det kan hjelpe meg å finne rette personer. I 1929 var Olaf Angel agent, og Ingeborg vasker. Ingeborg har bare etternavnet Olsen, så fornavnet Olaf Angel er nok det riktige for ham. Barnet de fikk i 1929 er født i Hadsel og døpt i Eidsfjord. Finnes det kirkebøker for Eidsfjord, døpte 1929, på mikrofilm? Eller er jeg så heldig at noen kjenner dette paret?