Slekten Rundeel (Rundel) - ukjent opprinnelse ?
Moderator: MOD_Aust-Agder
Slekten Rundeel (Rundel) - ukjent opprinnelse ?
Nils Mikkelsen (Michelsen) Rundeel er nevnt som lensmann i Holt og Austre Moland omkring 1750. Stillingen ble trolig overtatt av hans sønn, Jacob Nilsen på 1760-tallet. En annen sønn skal være Mikkel Nilsen, f. 1752, konfirmert i Flosta 1770, som kom til Vestre Sandøya omkring 1780. Jeg kjenner ikke Nils hustru, og kan ikke finne Mikkel i noen av stedets kirkebøker i 1750-årene, men han er sagt å komme fra Brårvik da han giftet seg i 1777 med Allou Jensdatter. Er det noen som kan tilføre noe til dette, og eventuelt bekrefte eller avkrefte slektskapet til Mikkel ? Hjelp mottas med takk.
Re: Slekten Rundeel (Rundel) - ukjent opprinnelse ?
Jeg lurer på om ikke Rundel, Rundeel er navn på en eller annen plass eller gård, stavet litt merkelig, og altså ikke en egen slekt. Det er mest sannsynlig at lensmannen kom fra området. Navnene Mikkel og Mikkelsen er ganske typiske for den delen av Aust-Agder på den tiden.Det ser jo også ut som familien har flyttet litt rundt, siden stedsnavn stadig endrer seg i kirkebøkene.
2 aktuelle kandidater til lensmannen ved søk i familysearch:
NIELS MIKKELSEN Pedigree
Male
Event(s):
Birth:
Christening:
15 FEB 1711 Oyestad, Aust-Agder, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: MICHEL NIELSEN Family
Mother: MAREN NIELSDR
--------------------------------------------------------------
NIELS MIKKELSEN Pedigree
Male
Event(s):
Birth:
Christening:
14 MAY 1699 Oyestad, Aust-Agder, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: MICHEL TERCHELSEN Family
Mother: REBECCA NIELSDR
----------------------------------------------
En Niels Michelsen gifter seg i 1742, 26.juli, Øyestad, med Gunhild Jensdatter, de får følgende barn (Familysearch):
3. ANNE NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 MAR 1743 Oyestad, Aust-Agder, Norway
4. ANNIK NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 06 JAN 1755 Oyestad, Aust-Agder, Norway
5. MAREN NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 17 SEP 1758 Oyestad, Aust-Agder, Norway
6. SUSANNA NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 09 MAR 1749 Oyestad, Aust-Agder, Norway
7. TUNJE NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 NOV 1745 Oyestad, Aust-Agder, Norway
8. ANDERS NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 28 APR 1752 Oyestad, Aust-Agder, Norway
9. MICHEL NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 JAN 1757 Oyestad, Aust-Agder, Norway
--------------------------------------------
En annen Niels Michelsen gifter seg i 1743, 20.febr, Øyestad, med Birthe (Berthe) Jacobsdatter, men de ser ut til å kun ha fått 1 barn: Johanne Nielsdatter, født 1744, Øyestad. Men her må du finne ut om/når f.eks konen døde og han gjengiftet seg, eventuelt om han døde tidlig,- bare for å kunne sile dem bort som kandidater.
Den mest interessante er jo Niels Michelsen gift med Gunhild, for han har en sønn Michel Nielsen (som kan være han som giftet seg med Allou Jensdatter), og han har en datter Maren, noe som indikerer at det kan være han som er født 1711 med foreldre Michel Nielsen og Maren Nielsdtr. og har oppkalt et barn etter sin mor.
Jeg stiller meg litt tvilende til at Jacob Nielsen er lensmannens sønn. Det er i så fall et veldig sprang i alder på lensmann Jacob, som må være godt voksen og vel så det om han ble lensmann i 1760, og bror Michel. Jacob kan imidlertid være beslektet på annen måte. Det er ikke mulig å finne en passende Jacob med far Niels Michelsen via søk i FS...de heter alt mulig annet til etternavn enn Michelsen.
Vet ikke om dette ble noen hjelp,- ser mer ut som en haug arbeid å sjekke
Mvh
Linda W
2 aktuelle kandidater til lensmannen ved søk i familysearch:
NIELS MIKKELSEN Pedigree
Male
Event(s):
Birth:
Christening:
15 FEB 1711 Oyestad, Aust-Agder, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: MICHEL NIELSEN Family
Mother: MAREN NIELSDR
--------------------------------------------------------------
NIELS MIKKELSEN Pedigree
Male
Event(s):
Birth:
Christening:
14 MAY 1699 Oyestad, Aust-Agder, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: MICHEL TERCHELSEN Family
Mother: REBECCA NIELSDR
----------------------------------------------
En Niels Michelsen gifter seg i 1742, 26.juli, Øyestad, med Gunhild Jensdatter, de får følgende barn (Familysearch):
3. ANNE NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 MAR 1743 Oyestad, Aust-Agder, Norway
4. ANNIK NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 06 JAN 1755 Oyestad, Aust-Agder, Norway
5. MAREN NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 17 SEP 1758 Oyestad, Aust-Agder, Norway
6. SUSANNA NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 09 MAR 1749 Oyestad, Aust-Agder, Norway
7. TUNJE NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 NOV 1745 Oyestad, Aust-Agder, Norway
8. ANDERS NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 28 APR 1752 Oyestad, Aust-Agder, Norway
9. MICHEL NILSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 JAN 1757 Oyestad, Aust-Agder, Norway
--------------------------------------------
En annen Niels Michelsen gifter seg i 1743, 20.febr, Øyestad, med Birthe (Berthe) Jacobsdatter, men de ser ut til å kun ha fått 1 barn: Johanne Nielsdatter, født 1744, Øyestad. Men her må du finne ut om/når f.eks konen døde og han gjengiftet seg, eventuelt om han døde tidlig,- bare for å kunne sile dem bort som kandidater.
Den mest interessante er jo Niels Michelsen gift med Gunhild, for han har en sønn Michel Nielsen (som kan være han som giftet seg med Allou Jensdatter), og han har en datter Maren, noe som indikerer at det kan være han som er født 1711 med foreldre Michel Nielsen og Maren Nielsdtr. og har oppkalt et barn etter sin mor.
Jeg stiller meg litt tvilende til at Jacob Nielsen er lensmannens sønn. Det er i så fall et veldig sprang i alder på lensmann Jacob, som må være godt voksen og vel så det om han ble lensmann i 1760, og bror Michel. Jacob kan imidlertid være beslektet på annen måte. Det er ikke mulig å finne en passende Jacob med far Niels Michelsen via søk i FS...de heter alt mulig annet til etternavn enn Michelsen.
Vet ikke om dette ble noen hjelp,- ser mer ut som en haug arbeid å sjekke

Mvh
Linda W
Takk for tipsene, Linda - vi får se hva jeg kan finne !
Hei Linda, du finner denne problemstillingen også i tema nr. 62962 i Digitalarkivets Debattforum, som også er innom noen av de samme personer..
Jeg funderte på om Rundel, Rundeel kan være Raundal og søkte i kart for å se om et slikt sted fantes (er ikke lokalkjent der borte). Dessverre var det flere Raundalen i Aust-Agder, så det ble ikke enklere. Bostedet ble jo gjerne hengt på etter navnet. Men Raundalen finnes i bl.a. i Åmli, Gjerstad..
Mvh
Linda W
Mvh
Linda W
Med hjelp av finske kilder, synes Rundeel-slekten å være en svensk adelsfamilie med røtter i Finland. Tilknytningen til lensmannen i Holt og Austre Moland forblir imidlertid en gåte, og jeg tror Dypvågbokens kobling til min forfader på Brårvig er en feilslutning.