Gårdsnavn med stjerne (*) i 1865-tellingen, Bokn, Rogaland
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: KOLBOTN
- Kontakt:
Gårdsnavn med stjerne (*) i 1865-tellingen, Bokn, Rogaland
Håper dette er riktig forum...
I FT-1865 for Vatnaland, Bokn, finner vi denne husholdningen (502) oppført med bosted Oksebåsen (husmannsplass, senere bruk under Vatnaland), men med stjerne (*) etter navnet, noe jeg har forstått betyr at bostedet ikke er registrert i originalkilden, men tilført digital-utgaven av registrator etter beste skjønn.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=502#ovre
Hvordan kan man få tilgang til originalkilden for å se hva som kan ha fått registrator til å velge denne tilføyelsen.
Jeg er nemlig i tvil om registreringen er riktig. Det mest sannsynlige er at familien bodde på en annen husmannsplass (Laberget) under samme gård (Vatnaland). Dette får jeg imidlertid ikke bekreftet av kirkebøkene, som ved samtlige kirkelige begivenheter for familien bruker hovedgården Vatnaland eller nærmestliggende bruk Vågshaug som familiens bopæl.
Takknemlig for innspill.
Sigmund
I FT-1865 for Vatnaland, Bokn, finner vi denne husholdningen (502) oppført med bosted Oksebåsen (husmannsplass, senere bruk under Vatnaland), men med stjerne (*) etter navnet, noe jeg har forstått betyr at bostedet ikke er registrert i originalkilden, men tilført digital-utgaven av registrator etter beste skjønn.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=502#ovre
Hvordan kan man få tilgang til originalkilden for å se hva som kan ha fått registrator til å velge denne tilføyelsen.
Jeg er nemlig i tvil om registreringen er riktig. Det mest sannsynlige er at familien bodde på en annen husmannsplass (Laberget) under samme gård (Vatnaland). Dette får jeg imidlertid ikke bekreftet av kirkebøkene, som ved samtlige kirkelige begivenheter for familien bruker hovedgården Vatnaland eller nærmestliggende bruk Vågshaug som familiens bopæl.
Takknemlig for innspill.
Sigmund
Re: Gårdsnavn med stjerne (*) i 1865-tellingen, Bokn, Rogala
De originale listene for 1865-tellingen blir oppbevarte på Riksarkivet.
-
- Kontakt:
Kan man få tilsendt kopi til Spania, eller må man møte opp selv og lete?
(Jeg er ny og uerfaren i dette gamet.)
Mvh
Sigmund
(Jeg er ny og uerfaren i dette gamet.)
Mvh
Sigmund
-
- Sted: BODØ
Folketellingen 1865 er også mikrofilmet, og kan fjernlånes fra bibliotekene. Om du får dem til Spania er noe mer usikkert.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Kontakt:
Kanskje like greitt å skaffe seg en ny erfaring - ta seg en tur til Riksarkivet som en del av Norgesferien...
Takk for hjelpen.
Sigmund
Takk for hjelpen.
Sigmund
Sigmund Jakobsen skrev:Kanskje like greitt å skaffe seg en ny erfaring - ta seg en tur til Riksarkivet som en del av Norgesferien...
Takk for hjelpen.
Sigmund
Selv om jeg selvsagt ønsker at du drar på Riksarkivet (RA) for å gjøre deg kjent der, og lete etter kilder man ikke finner andre steder, så finnes det alternativer. Det er en del av oss som bor i Oslo og som er på RA relativt ofte.
Om du sender meg all informasjon jeg trenger for å finne frem til riktige personer i en PM, så kan jeg slå opp på mikrofilmrullene og få det skrevet ut på filmlesermaskinen der oppe.
Mvh
Petter Stene
-
- Kontakt:
Takk for fantastisk tilbud.
Jeg har sent PM med ytterligere opplysninger.
Mvh
Sigmund
Jeg har sent PM med ytterligere opplysninger.
Mvh
Sigmund
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Sigmund Jakobsen skrev:Håper dette er riktig forum...
I dette tilfellet vil jeg anta at det kun er selve gårdsnavnet som er konstruert eller tilføyd. Selve personpostene er nok registrert, og tellingen er nok ikke komplettert med den type konstruksjoner du beskriver.
-
- Kontakt:
Beklager, Ketil, at jeg kanskje ikke forstår deg helt, men er det ikke slik at stjerne etter gårdsnavnet (i dette tilfelle husmannsplass) betyr at det i originalen fra 1865 ikke er oppført gårdsnavn for denne familien?
Mvh
Sigmund
Mvh
Sigmund
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Jo, du har rett i det. Jeg hang meg bare litt opp i uttrykket 'Bostedet' i innlegg 1. Bostedet (personene) var registrert, men ikke navnet på bostedet.