Legg inn
av Remi Trygve Pedersen » 3. april 2009 kl. 14.32
Etter å ha bladd et par sider framover og ser at 1. nov. starter øverst på neste side og desember starter i nedre halvdel på siden etter der igjen tror jeg nok at datoen skal være 31. okt.
Der er en innskutt dato på den samme siden som tolkningen vår er den 12 nov. Teksten her er "Vied d. 12te Novber." Det samme ser vi på neste side med teksten "Vied d. 29 Decber." Det var dette som gjorde at jeg trodde trolovelsen var i November.
Ser også at jeg bare har med teksten fra den høyre siden, hele teksten som starter på høyre side og fortsetter på linjen under på venstre side er:
Mieldt Sig til Ægteskab Ungkarl Peder Danielsen Skulstadberget og Pigen Karen Olsdt. Skulstad........??. Caution: Torkild Kielsen Gle Grue, og Christian Olsen Skulstad. Vied d. 29 September. Datoen til høyre er 31. og måneden skal være Oct.
Kanskje Else B. klarer å ta det som står etter Skulstad på Pigen Karen Olsdt.
Torkild Kielsen finner du under Grue Præstegaard i 1801-tellingen for Grue, mens Christian Olsen kan være den 20 år gamle skiløperen som er bosatt på gården Schulstad i samme telling.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."