Lensmannsslekten Bogevoll i Meldal har etterslekt på Strøm.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Lensmannsslekten Bogevoll i Meldal har etterslekt på Strøm.

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 27. mars 2009 kl. 12.38

Viser til følgende lenker:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker

(se innleggene (13), (14) og (15))

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 649#333649

Her påviser jeg at Sten Gabrielsen Strøms andre kone, Gjertrud Evensd. Aunhagen (f. 1760) fra Rennebu, via moren Marit Fredriksd. fra Søstu Grindal med all sannsynlighet er datterdatter av lensmannsdatteren Gunhild Toresd. Bogevoll (f. 1687) fra Meldal, som tydeligvis er gift to ganger på Søstu Grindal i Rennebu, først i 1710 med Ole Rasmussen d.e.
(f. 1685, nok død senest 1718), deretter med etterfølgeren på samme gård, Fredrik Arntsen (f. 1690).

Tatt i betraktning det nære forholdet mellom denne kretsen i Rennebu og lensmannsslekten Schwanner (inkl. Francke) i Meldal, er det verd å legge merke til at Gjertrud Aunhagens opphavsmiljø på Merkesbrekk i likhet med familien Schwanner / Francke bruker verksslektnavnet Barbro. En mulig slektssammenheng mellom folket på Merkesbrekk og verksslekten Francke har tidligere vært nevnt av Leiv Skjerve. (Gjertrud Strøms svigersønn fra Dombu i Meldal ætter også fra Schwanner.)

Odd Roar Aalborg

Re: Lensmannsslekten Bogevoll i Meldal har etterslekt på Str

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 27. mars 2009 kl. 17.35

Dette er bare en liten flik av et tettpakket slektsvillnis i Meldal og Rennebu, som innbefatter lensmennene Bogevoll, Merk (inkl. Schwanner), Kalstad (Schwanner / Francke) og Asbøll. Det blir altfor omfattende å redegjøre for dette her, men for å klargjøre litt:

Gjertrud Evensd. Aunhagen (f. 1760) på Strøm og Fredrik Evensen Aunhagen (f. 1762) på Hjertøy på Hitra er med stor sannsynlighet oldebarn av lensmann Tore Eriksen Bogevoll (f. 1650) og tippoldebarn av lensmann Erik Larssen Bogevoll. Deres inngiftede "grandtante" på Bogevoll er da Barbro Johansd. Schwanner, som er søster av lensmann Andreas Johansen Frank på Kalstad og tante til lensmann Erik Andreassen Kalstad og hans søster Barbro, som er lensmann Fredrik Asbølls kone. Hennes søster Kari Johansd. på Nordgard Voll i Meldal er svigermor til lensmann Erik Larssen Merk i Rennebu og mormor til lensmann Lars Eriksen Merk (som er første fadder for Fredrik Evensen Aunhagen ved dennes dåp i 1762). Broren Petter Johansen på Voll er morfar til John Hanssen Strøm på Hitra (kanskje også til Barbro Hansd. på Jevikåsen i Sandstad på Hitra) og oldefar til Hans Rasmussen Schaar Dombu, som på samme Strøm er gift med Gjertrud Aunhagens datter Ellen Stensd. Strøm. På Strøm bor også Hans Dombus farbror, Sivert Jakobsen Schaar Dombu, som er gift med sin filleniese Dordi Toresd. Damli fra Meldal, som også er av Schaar-slekten på Dombu.

Det er mye mer å ta av enn dette, men det holder vel foreløpig, regner jeg med.

I dag må det nødvendigvis være ganske mange ætlinger etter disse, siden barneflokkene hadde et visst omfang før i tiden. Dette bør derfor ha interesse i diverse ættetavler rundt omkring, både direkte og sidelengs.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. mars 2009 kl. 1.59

takker Odd Roar for grundig dokumenterte og tankevekkende innlegg, samt lenker til innlegg, som burde ha interesse for mange etterkommere på Hitra og videre rundt. For min del er jeg etterkommer av Barbro Hansdatter Jevikåsen, men må bare innrømme at jeg ( hittil ) ikke har evnet å sette meg så godt inn i denne slekta som jeg vel burde.

Fint om de nevnte slekter kunne forbindes nærmere med senere slekt på Hitra.
Endel slektsnavn som går igjen tyder jo på at dette kan være slekter som er nært forbundet med tildels innvandrede bergverksslekter - fra utlandet ( Tyskland, Polen, Bøhmen ? ) samt fra hertugdømmene Slesvig-Holstein tilhørende Danmark-Norge.

Følger med her, og håper det kommer innspill og spørsmål som fører debatten rundt disse slektene videre.

Knut

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 28. mars 2009 kl. 8.31

Takk for hyggelig svar.

Jeg skulle gjerne ha funnet sikkert ut av Gabriel Nilssen og Barbro Hansd. på Jevikåsen, som synes å komme dit fra Agdenes / Ørlandet. Et eller annet sted må de vel inngå et ekteskap rundt 1780, men her må det gjerne litt leting til for å lokalisere det. At de har en datter Katarina tyder i alle fall på tilknytning til verksmiljø, selv om det ikke er noe bevis for det. Og jeg har tidligere påvist personsammenhenger her som i alle fall ikke minsker sannsynligheten for at Barbro Hansd. på Jevikåsen kan være den samme som John Hanssen Strøms og Mille Hansd. Dombus søster Barbro Hansd., som er født omtrent på samme tid, og ikke senere er registrert bosatt i Meldal eller Orkdal. Det er også verd å legge merke til at etterslekten til Gabriel og Barbro på nærliggende Jevikåsstien i Sandstadboka omtales som flinke folk, noe som harmonerer med slektene jeg nevner på Strøm og Dombu.

Barbro Hansd. fra Voll i Meldal (der moren Gunhild og tanten Johanna, begge født Schwanner, bor som enker på 1660-tallet) er ætling av Schwanner (og antagelig Räfvel og Francke) og Oppigard Muan (samt Sørgard Snoen og den eldste slekten på Kalstad) av de jeg omtaler her og i tillenkede temaer. Hennes mormor (g.m. Petter Johansen Schwanner på Voll i Meldal) er foreløpig ukjent, så der mangler noen av anene. (Barbro ætter imidlertid ikke fra Bogevoll, Søstu Grindal, Oppigard Løkken, Synstigard Jerpstad og Schaar / Tostrup.)

Svar

Gå tilbake til «Hitra»