Ole Larsen Veikleaaen, Kvam, var vel fra Tangen?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Ole Larsen Veikleaaen, Kvam, var vel fra Tangen?

Legg inn av Tom Kaasen » 15. mars 2009 kl. 18.40

Hei
Min oldefar var Ole Larsen, f. 24.06.1876 av foreldre Lars Andersen, f. 1835, Tangen u/Veikle og Ragnhild Olsdatter, f. 1833, Klomstad.
Ole Larsen flyttet til Aker på slutten av 1890-tallet. Han er registrert som Ole Veikleaaen i FT 1900. Han gifter seg som Ole Larsen i 1905. Etter å ha gransket tilgjengelig kilder på nettet, skjønner jeg ikke hvorfor han tok navnet Veikleaaen etter patronymet Larsen. Kan han ha jobbet på Veikleaaen før han flyttet til Aker? Jeg ville trodd det hadde vært mer naturlig å kalle seg Veikle, dersom Tangen ikke skulle benyttes...

Er det noen som kan bidra til å kaste lys over dette? Finnes det noen gards- og ættesoge for Kvam?

med hilsen
Tom Kaasen

Ola Morken
Sted: EYDEHAVN

Re: Ole Larsen Veikleaaen, Kvam, var vel fra Tangen?

Legg inn av Ola Morken » 18. mars 2009 kl. 9.19

I følge Hovdhaugen Gardar og slekter i Fron var Tangen og Veikleåa husmannsplasser under garden Veikle (337/1). Veikle hadde i 1865 15 husmannsplasser. Det var vel en del flytting mellom disse plassene.

Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Larsen Veikleaaen, Kvam, var vel fra Tangen?

Legg inn av Tom Kaasen » 24. mars 2009 kl. 18.00

Hei

Takk for kommentar. Jeg har hørt fra annen kilde at Ole Larsen tante var beboer på Veikleåen på den tiden da Ole flyttet til Aker/Oslo. Det kan hende at Ole bodde hos sin tante og tok navnet fra denne plassen der og da.
Uansett, da han giftet seg i 1905 var det som Ole Larsen og det het han livet ut.

mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»