Kirkebok for Grytten 1746. Har moren et etternavn?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Kirkebok for Grytten 1746. Har moren et etternavn?
9.juli (12 linje ovenfra høyre side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-71 døpes Bård Bårdsen Skare sønnen Niels. Jeg tror det står uægte og moren er Marit Nielsdatter?, men står det et etternavn på neste linje? Og navnene på fadderene var ikke lette å tolke, syns jeg.
Kan noen se hva det står?
Kan noen se hva det står?
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Re: Kirkebok for Grytten 1746. Har moren et etternavn?
Moren mener jeg er fra Markenæss, altså Markanæset.
Anders ?, Knutt? Fond, Jacob Hejerholm, ? Skorgen og Guri ?
Det var ikke helt lett nei, men folket er tydelig fra samme område. Du vet jo hvor disse gardene/stedene er.
Vh Britt Iren
Anders ?, Knutt? Fond, Jacob Hejerholm, ? Skorgen og Guri ?
Det var ikke helt lett nei, men folket er tydelig fra samme område. Du vet jo hvor disse gardene/stedene er.
Vh Britt Iren
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Ja, kanskje det er Markaneset det står, det er jo midt i området for de andre navnene. Syklet ofte inn i Fonna for å ta "Fonden" over til Åndalsnes for å slippe å sykle rundt Isfjorden, selv om det også hendte. I realskoleperioden, da jeg bodde på på Åndalsnes, tok jeg også skia på båten for å gå opp i Skorgedalen og opp på Skarven eller Smørbotn. Limonaden på Kjerringhaugen smakte fortreffelig etter vel 1000 høydemeter opp og ned, før siste turen ned til sjøen.
-
- Sted: KVANNE
Hei,
Enig i at det står uekte, og at maren het Maritte Nielsdatter Markenæss. Etternavnet til Anders klarer jeg ikke, videre mener jeg det står Knudt Fonn (usikker på siste bokstav), Jacob Hejerholm, Randi Skorgen, Guri Præstgaard.
Erling
Enig i at det står uekte, og at maren het Maritte Nielsdatter Markenæss. Etternavnet til Anders klarer jeg ikke, videre mener jeg det står Knudt Fonn (usikker på siste bokstav), Jacob Hejerholm, Randi Skorgen, Guri Præstgaard.
Erling
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk Erling, Fonn skal nok være Fonna eller Fonden som er gård i området. De andre navnene er også kjente gårdsnavn, men hvor Prestgaard lå vet jeg ikke bortsett fra at jeg vet det er en gård i Grytten.
- Kontakt:
:D Det er gode barndomsminner.Osvald Rydjord skrev: tok jeg også skia på båten for å gå opp i Skorgedalen og opp på Skarven eller Smørbotn. Limonaden på Kjerringhaugen smakte fortreffelig etter vel 1000 høydemeter opp og ned, før siste turen ned til sjøen.
Jeg leste også Præstegaard, men såvidt jeg vet er det ingen gård med det navnet. Det betyr vel da at hun kommer fra prestegården?
vh Britt Iren
-
- Sted: AUKRA
Hei igjen Britt Iren og Osvald!
Ja, problemet her er han Anders. At noen kan rote slik! Jeg har førstørret det opp til 150 og i tillegg brukt lupe. Da vises det at det er en del utvaska blekk her. Synes jeg kan skimte en S først, så kommer noen høye streker som jeg lurer på skal tilhøre en ø.
De følgende personene står med gardsnavn, og da skulle det vel helst være et gardsnavn i forbindelse med Anders også. Dette er vel et skudd i blinde etter å ha glodd på dette både vel og lenge, men jeg forsøker meg med Søwiigen?
Mvh Randi Ingunn
Ja, problemet her er han Anders. At noen kan rote slik! Jeg har førstørret det opp til 150 og i tillegg brukt lupe. Da vises det at det er en del utvaska blekk her. Synes jeg kan skimte en S først, så kommer noen høye streker som jeg lurer på skal tilhøre en ø.
De følgende personene står med gardsnavn, og da skulle det vel helst være et gardsnavn i forbindelse med Anders også. Dette er vel et skudd i blinde etter å ha glodd på dette både vel og lenge, men jeg forsøker meg med Søwiigen?
Mvh Randi Ingunn
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Hei Randi Ingunn, hyggelig at du kom innom. Søwiigen kan nok være mulig og Anders er Søviknavn. Anders Knutsen Søvik, 1723-1796, er gammel nok til å være fadder i 1746 og kan godt være den som er nevnt.
Høyst aktuelle som foreldre til Baard Baardsen Skare er forøvrig Bård Olsen Skare, f ca 1660 og, ikke første kona Berte Pålsdatter, men den andre ukjente kona. Bygdebok for Voll skriver s 533 at en kjenner tre av borna, Ola, f 1693 - d før 1709 (når det er skifte etter Berte), Synnøv - som blir med garden, og Paul, 1689 - 1752, som blir bruker på Tøftinj, Venås. Siden Bård ikke er nevnt i skiftet etter første kona må han være fra annet ekteskap og født etter 1709.
Britt Iren, hei igen! Jeg søkte etter Prestgården på gårdssøk i Grytten. Det er første gården i tellingen, så kommer noen Eidgårder og så fortsetter den Brevikstranda innover. Er usikker på hvor Pretegården da skal plasseres i terrenget. Hadde tellingen fortsatt med Eidgårder ville jeg plassert den i Eid, men slik er tellingen tydeligvis ikke satt opp.
Mvh
Osvald
Høyst aktuelle som foreldre til Baard Baardsen Skare er forøvrig Bård Olsen Skare, f ca 1660 og, ikke første kona Berte Pålsdatter, men den andre ukjente kona. Bygdebok for Voll skriver s 533 at en kjenner tre av borna, Ola, f 1693 - d før 1709 (når det er skifte etter Berte), Synnøv - som blir med garden, og Paul, 1689 - 1752, som blir bruker på Tøftinj, Venås. Siden Bård ikke er nevnt i skiftet etter første kona må han være fra annet ekteskap og født etter 1709.
Britt Iren, hei igen! Jeg søkte etter Prestgården på gårdssøk i Grytten. Det er første gården i tellingen, så kommer noen Eidgårder og så fortsetter den Brevikstranda innover. Er usikker på hvor Pretegården da skal plasseres i terrenget. Hadde tellingen fortsatt med Eidgårder ville jeg plassert den i Eid, men slik er tellingen tydeligvis ikke satt opp.
Mvh
Osvald
-
- Sted: AUKRA
Siden dette var på 1700-tallet, ville jeg tro at Prestegarden er Grytten prestegard. Om en søker på vis alle gardene i Grytten i 1801, er gardene i Eid med der. Det er endatil ei enke Guru, som tjenestejente, på Grytten prestegard i 1801. Hun var nok knaptnok født da denne barnedåpen fant sted, men det kan jo ha vart en Guri/Guro der før. Grytten prestegård lå vel på Grytten der den gamle Grytten kirke var før flygesanden tok over.
Jeg synes huske at et bruk på Haukeberg i Eidsbygda var i bruk som prestegard, men dette er det lenge siden jeg var borti, og jeg har ikke Eid-boka å slå opp i. Jeg så i Vollboka i går og kom fram til det samme som du når det gjelder opphavet til Bård Bårdson. Det er mangler der, men kanskje det går an å finne ut mer nå. Det ville være greitt å vite hvem som var mora til Bård, det kunne kanskje gi en peikepinn på slektskap. Dessuten har jo dåpsbarnet ei morsslekt.
Lykke til, Osvald!
Mvh Randi Ingunn.
Jeg synes huske at et bruk på Haukeberg i Eidsbygda var i bruk som prestegard, men dette er det lenge siden jeg var borti, og jeg har ikke Eid-boka å slå opp i. Jeg så i Vollboka i går og kom fram til det samme som du når det gjelder opphavet til Bård Bårdson. Det er mangler der, men kanskje det går an å finne ut mer nå. Det ville være greitt å vite hvem som var mora til Bård, det kunne kanskje gi en peikepinn på slektskap. Dessuten har jo dåpsbarnet ei morsslekt.
Lykke til, Osvald!
Mvh Randi Ingunn.
-
Hei igjen,
Teorien om at Bård Bårdsen er sønn av Bård Olsen Skare var interessant. Riktignok skriver bygdebokforfatteren at ekteskapet var uten barn, men dette kan jo være feil. Hvis foreldre er som du tror, er Bård Bårdsen halvbror av min 4xtippoldemor, Synnøve Bårdsdatter på Ner-Skare. Vet du forøvrig noe mer om broren Paul Bårdsen, f. ca 1705?
mvh Erling
Teorien om at Bård Bårdsen er sønn av Bård Olsen Skare var interessant. Riktignok skriver bygdebokforfatteren at ekteskapet var uten barn, men dette kan jo være feil. Hvis foreldre er som du tror, er Bård Bårdsen halvbror av min 4xtippoldemor, Synnøve Bårdsdatter på Ner-Skare. Vet du forøvrig noe mer om broren Paul Bårdsen, f. ca 1705?
mvh Erling
-
Nok en kommentar:
Ser ut som du kan glemme spørsmålet mitt i forrige innlegg. Ble fort klar over da jeg sjekket faddere på barna til Synnøve Bårdsdatter i kirkeboka at det var en forbindelse til Paul Bårdsen på Venås, og likeså er det faddere fra Ner-Skare på Paul Bårdsens barn. Så Paul Bårdsen Venås er nok fra Ner-Skare. Oppslag i bygdeboka under Venås bekrefter også dette. Men trolig er det fødselsåret oppgitt under Venås som er det retteste, dvs ca 1689.
Erling
Ser ut som du kan glemme spørsmålet mitt i forrige innlegg. Ble fort klar over da jeg sjekket faddere på barna til Synnøve Bårdsdatter i kirkeboka at det var en forbindelse til Paul Bårdsen på Venås, og likeså er det faddere fra Ner-Skare på Paul Bårdsens barn. Så Paul Bårdsen Venås er nok fra Ner-Skare. Oppslag i bygdeboka under Venås bekrefter også dette. Men trolig er det fødselsåret oppgitt under Venås som er det retteste, dvs ca 1689.
Erling
- Kontakt:
Dette er riktig. For de som ikke vet hvor dette var kan lese mer om det herRandi Ingunn Selnes skrev: Grytten prestegård lå vel på Grytten der den gamle Grytten kirke var før flygesanden tok over.
vh Britt Iren
- Else Berit Rustad
Jeg leser morens navn som Maritte NielsD. Moskenæss
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk for innspill Else, men jeg vil nok tro at Markanæss er det riktige. Det er et stedsnavn i det aktuelle området, og jeg kjenner ikke til Moskenæss i indre Romsdal, da må vi nok langt lenger nordover, men takk for at du bidrar!
Mvh
Osvald
Mvh
Osvald
- Kontakt:
Markeness kontra Moskenæss.
Om en ser på r´n i Anders (Søvigs qde) på linjen under og i Peder (under Anders igjen) er det den samme r´n.
Foran Maritte Ndtr står Moderen, i Markenass
vh Britt Iren
Om en ser på r´n i Anders (Søvigs qde) på linjen under og i Peder (under Anders igjen) er det den samme r´n.
Foran Maritte Ndtr står Moderen, i Markenass
vh Britt Iren