Magnil Jonsdt. og Gunhild Jensdt. Ree

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj08601
Sted: LøKKEN VERK

Magnil Jonsdt. og Gunhild Jensdt. Ree

Legg inn av gj08601 » 26. januar 2009 kl. 14.44

Hei

Min forfar Peder Olsson Ree ble døpt I I I Nat. 1717 i Meldal kirke. Han ble gift med Marit Rasmusdt Bustad i 1730 og de fikk fire barn: Magnil, Karen, Rasmus og Ole.

Foreldre til Peder Olsson Ree var Ole ( Olluf/Oluf ) Peders Ree født ca 1688 på Kalvhagen eller Brekkhaugen under Resbrekka. og gift 24 P. Trin 1716 med Magnil Jonsdt. De fikk barna Peder Olsson f. 1717 og Lars Olsson f. 1725. Magnil Jonsdt. døde og skifte ble holdt etter henne i 1743.
Ole Peders Ree giftet seg opp igjen i 1744 med Magnil Resløkken, sannsynligvis den samme som Magnil Haftorsdt. Resløkken eller Haftorslykkja f. 1705. Barn: Magnil Olsdt. f. 1745.

I bygdeboka for Meldal, bind 3, side 508 står det: " Halvar Larsson Brekka f. 1690, var fødd på Brekkhaugen og var såleis onkel til Lars Olsson Nordstuggu ( Ree, -min kommentar). Han vart i 1723 gm. Gunhild Jensdt. f. 1700, og dei var rudningsfolk her."

Denne Lars Olsson Nordstuggu skal være broren til "min" Peder Olsson.

I bygdeboka står det oppført seks barn av Halvar Larsson og Gunhild Jensdt., Ole, Jens, Anne, Ole, Kari og Marit, men jeg finner bare Ole f. 1739 i kirkeboka.

Hvem er egentlig søsken i denne generasjonen? Kan det være Magnil Jonsdt. død før 1743 og Gunhild Jensdt. f. 1700? hvor har forfatteren av bygdeboka funnet denne opplysningen om at Halvar Larsson Brekka er onkel til Lars Olsson?
Hvor har forfatteren funnet navn på seks barn av dette paret?
Kan dette stå i et skjøte eller et skifte et eller annet sted?

Med hilsen
Kari-Elin

Brukeravatar
11271
Sted: HEIMDAL
Kontakt:

Re: Magnil Jonsdt. og Gunhild Jensdt. Ree

Legg inn av 11271 » 26. januar 2009 kl. 19.55

Her er skiftet etter Halvor:

3Aa06 Folio 452b-453

Anno 1762 Torsdagen den 16 December

Sted: en Plads under gaarden Breche kaldet Kalvhagen udi Meldal tinglaug hos den ærlige og Velagte Danneqvinde Gunild Jensdatter

Hovedperson: hendes afdøde mand den ærlige og velagte Dannemand Halvor Larson

Arvinger: hans forbenævnte igienlevende Enke og deres i ægteskab tilsammen avlede 6 levende børn
1. Jens Halvorsen over myndig aars alderCommanderet til Holsten
2. Ole Halvorsen over myndig aars alder Ligsaa Commanderet til Holsten
3. Mali Halvorsdatter gift med Jon Jonsen boende paa en huusmandsplads under gaarden ??? her i sognet
4. Ragnil Halvorsdatter gammel 33 aar ugift
5. Anne Halvorsdatter gl 31 aar
6. Marit Halvorsdatter gl 26 aar

Laugværge for Enken: Even Rasmussen Brechen

Vurderingsmenn: Lensmanden Friderich Jonsen Asbøl og Johan Andreassen Grævstad

Sum formue : 11 3 14
Sum gjeld : 5 3 16
Igjen å arve: 5 3 22

Courator for de i Holsten værende sønner blev beordret Even Rasmussen Brechen
Formynder for Ragnild, Anne og Marit Halvorsdøttre blev beskikket deres søsters mand Joen Jonsen Løchbachen

Mvh. Arnt

gj08601
Sted: LøKKEN VERK

Re: Magnil Jonsdt. og Gunhild Jensdt. Ree

Legg inn av gj08601 » 4. februar 2009 kl. 22.05

Hei

Takk for svar, beklager at det tok så lang tid før jeg svarte, men jeg har liten tilgang til datamaskin for tida, og den tida må benyttes til mer enn bare slektsforskning.

Det var iallefall mye spennende i skiftet du sendte, og jeg må sikkert inn på skjøter, kåravtaler eller lignende for å få svar på resten av mine spørsmål.

Med hilsen
Kari-Elin R. Lillemo

Svar

Gå tilbake til «Meldal»