Løitnant Petter Batta

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Bjørn Aarø
Sted: ÅLESUND

Løitnant Petter Batta

Legg inn av Bjørn Aarø » 23. januar 2009 kl. 17.54

Er det noen som vil hjelpe meg med følgende.
Søker foreldre til løitnant Petter Batta,han bodde i året 1710 i Braater-Ejet i Skedsmo og døde før 3/3 1716.
Hvor er Braater- Ejet. Finnest det eventuelt bygdebok over det område.

Hilsen.
Bjørn Aarø

16265
Sted: LILLESTRØM

Re: Løitnant Petter Batta

Legg inn av 16265 » 24. januar 2009 kl. 15.52

Hei Bjørn
Kan du fortelle meg hvor du fant Petter Batta?
Braater-Ejet er Bråthe gård på Strømmen Skedsmo og det som i dag er ca 1/2 part av
Strømmen sentrum. Bråthe gård står i samme bygdebok, Skedsmo bind 3, men jeg finner
ikke Batta noen steder.Begynner på side 975. Det er skrevet veldig mye
om plankekjørere på Strømmen og Akershus dragonregiment i denne tiden.

Hilsen
Jonny

Bjørn Aarø
Sted: ÅLESUND

Re: Løitnant Petter Batta

Legg inn av Bjørn Aarø » 24. januar 2009 kl. 16.54

Hallo Jonny.

Følgende opplysninger har vi funnet i Norsk Slekthistorisk tidsskrift, bind 19, side 76. På side 76 om Batta- og Dagenboldtfamiliene sies det:
"I kaptein B. Hielms samlinger sies det at Abel Cathrine Hoff var gift med løitnant Petter Batta. Han bodde i 1710 i Braater-Ejet i Skedsmo og døde før 3/3 1716".

Disse tidsskriftene måtte vi på biblioteket i Ålesund for å finne. I noen av de andre bindene fant vi også en del oppl. om familiene Batta og Dagenboldt, men vi forstår ennå ikke hvor disse litt sjeldne navnene stammer fra.

Nå er jeg fullt beskjeftiget med å finne ut hvor Abel C. Hof(f) stammer fra. Hun har visstnok ei søster, Barbara Hoff Bastiansen Stabel, som bodde på Stalsberg i Skedsmo. Hun er også omtalt på side 76. I bygdeboka står det om henne på side 945. Det fortelles at hun var ofte fadder for barn i Skedsmo.

Dette er hva jeg har funnet ut nå.

Hilsen.

Bjørn Aarø

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»