Gårdene Baarstad, Nord og Baarstad Søndre - vest for Vorma ?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Gårdene Baarstad, Nord og Baarstad Søndre - vest for Vorma ?

Legg inn av Leif Salicath » 11. desember 2008 kl. 14.28

Jeg leter etter slekt som trolig kommer fra Baarstad på 1700-tallet.
Jeg har Hans Olsen Baarstad født ca 1746 og død 1796 i Oslo som har 5 barn født på 1780-tallet som jeg ikke finner i kirkebøkene for Oslo. Han var høker (kjøpmann) i Oslo da han døde. Hans hustru Anna Maria Danielsdatter og de 5 barna finnes i ft1801 under navnet Borstad (som er en skrivefeil idet Hans Olsen Baarstad står i kirkeboken da han ble begravet som Baarstad).

Det finnes samtidig i Oslo, Christopher Pedersen Baarstad og Halvor Pedersen Baarstad - begge også høkere/kjøpmenn, men barn av disse finnes i kirkebøkene i Oslo og jeg har ikke funnet noen forbindelse hverken på 1700-tallet eller senere.

Jeg har nylig funnet noen interessante Baarstad i Aurskog, jfr. denne tråden her.

Dessuten har jeg sett i registret over historiske gårdsnavn at det skal være/ha vært gårdene Baarstad Nord og Baarstad Søndre - trolig i Aurskog eller helst i Eidsvoll. Som det fremgår av nevnte tråd, så har jeg også funnet barnedåper knyttet til Baarstad i Aurskog, men kommer ikke lengre der, så jeg forsøker nå Eidsvoll.

Jeg har for øvrig også forsøkt Baarstad i Vågå hvor det fremdeles finnes en slik gård, men her har jeg ikke funnet noen konkrete relasjoner.

Håper på svar.

Leif Salicath
Sted: SKI

Re: Gårdene Baarstad, Nord og Baarstad Søndre - vest for Vor

Legg inn av Leif Salicath » 13. desember 2008 kl. 15.54

Jeg ser i kirkeboken for Aurskog at det er døpt minst 3 Olsdatter Baarstad på 1740-tallet, noe som indikerer at det har vært en Ole Baarstad i rett tid. Jeg har fått signaler om at det ikke finnes noen Ole Baarstad i bygdebøkene for Eidsvoll.

Hvis det ikke er aktuelt med Eidsvoll, må jeg vel tilbake til Aurskog - selv om jeg egentlig hadde gitt opp å finne både Ole og Hans der.

Jeg er ikke så god i geografien på området, men er det ikke slik at Baarstad eide eiendommer i begge kommuner ? Jeg mener å ha lest noe om dette på internet.

Svar

Gå tilbake til «Eidsvoll»