Hvorfor finner jeg slekta mi på Færøyene??

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Hvorfor finner jeg slekta mi på Færøyene??

Legg inn av dn01013 » 12. desember 2008 kl. 19.03

Sp. Jeg ser at jeg finner bestefar som død på Færøyene. Han døde da virkelig på gården Våg, så hvorfor jeg finner slekta på Færøyene går over min beggripelse"

Svar. GEDtreff kjenner kun til sokn, kommuner og fylker i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Færøyene samt ca. 160000 townships i USA samt alle counties og stater,

Så hvis du registrerer en gård som er entydig sokn i ett av disse landene så blir gården tatt for å være et sokn.

Våg er således et sokn i fylket Vågø på Færøyene og da havner dine data der.

Kanskje det er en ide å gå over alle gårdsnavn og enten registrere dem med tiljørende sokn og hvis du ikke finner det, angi sokn som et spørsmålstegn, f.eks. "Våg, ?"

GEDtreff gir deg god oversikt over alle gårdsnavna som ikke lar seg bestemme.

Videre finner du i listen over godkjente sokn ogå raritetene som oppstår fordi gårdsnavnet var et sokn annet sted.

Dette gjør du etter at bidraget er skapt førstse gang, krysser av for å analysere alle data uten å sende inn resultater og kjører programmet en gang til, men nå åpner du menyvalget for å vise resultatfiler, åpner personfila så valgene blir aktivert og går inn på valget for å vise steder med personer.

Gå gjennom hver nasjon og sjekk alle stedsnavna som er identifisert og dobbeltsjekk at det rimer.

Ha gjerne slektsprogrammet åpent på en annen skjerm så du samtidig kan lete frem samme person i slektsprogrammet for å se hva du har registrert og så kan du fortløpende rette tvilsomme registreringer som forvirrer både GEDtreff, men verre er det at du kan regne med at leseren av slektsboka du snart kommer til å legge under juletreet også vil kankje tenke i samme baner.

Så bruk GEDtreff NUH til å kvalitetssikre slektsboka!!

Og kanskje du til og med får julebrev fra en ukjent slektning som har funnet ditt korrigerte materiale som løsning på sin slektsgåte som han eller hun har strevet med i en generasjon ller kanskje mer.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»