Hjelp, jeg har fått slekta mi feilaktig plassert i No, Hind!

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Hjelp, jeg har fått slekta mi feilaktig plassert i No, Hind!

Legg inn av dn01013 » 12. desember 2008 kl. 16.32

Sp. "Jeg har ikke noe som helst slekt i Danmark, likevel påstår det tøvete programmet at jeg har slekt i No i Danmark, vennligst fjern dette umiddelbart!"

Svar: Problemet er at det i Hind i Ringkøbing amt i Danmark finnes et sokn som virkelig heter No.

Når du forkorter Norge til No i dine registreringer, så risikerer du at programmet kun finner at soknet No passer og trekker derfor ut dette.

Det anbefales derfor å aldri bruke forkortelser i stedsnavn, selv om de fleste ved lesing av slektsboka di en gang skjønner kanskje at det er Norge du mener, men det er ikke garantert.

Så forslaget er enten å droppe registrering av Norge eller No, eller i det minste skrive Norge fullt ut.

(PS. Spørsmålsformuleringe konkret er fiktiv, men dekkende for mange spørsmål og klager :-) )

Benytt GEDtreff til å lage rapporter etter kjøring. Etter gjennomkjøring går du til menyen for "Vis resultatfiler", leser først inn personfil med "Åpne personfil" og deretter går du til "Vis funne steder med personer". Kryss av for å vise godkjente stedsnavn, ekspander "Danmark", deretter ekspanderer du valget Ringkøbing, og så komunen Hind og til lutt, ekspander sognet No. Da får du liste over alle personer der xxx, No ble mistolket, f.eks. fordi du skrev eksempelvis "Raendal, No" i stedet for "Arendal, Norge" .

Rett feilen i det feilstavede sognet eller fylket, og rett samtidig No til Norge.

Gjrø det med samtlige, og så kan du lage nytt Distreff-bidrag og sende inn med kanskje langt flere personer godkjent.

Lykke til.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»